juhtimine

See on LEAN

Tõhususe paradoksi lahendamine
See on LEAN pilt
Autorid: Niklas Modig, Pär Åhlström Ilmumisaasta: 2016 Lehekülgi: 192 Kirjastus: Äripäev

Kulusäästlik ehk lean-juhtimine on viimasel ajal üks enim kandepinda võitnud juhtimisfilosoofiaid ja seda järgib rohkem või vähem iga ettevõte. Sellegipoolest on asja olemus sageli ähmane ja valesti mõistetud. Pär Åhlströmi ja Niklas Modigi raamat sõnastab selle strateegia selgelt ja pakub värvikaid näiteid, aidates nii tippjuhtidel kui ka lihttöölistel aru saada, mida kulusäästlik mõtlemine endast õieti kujutab.

Autorid lahkavad raamatus ka tõhususe paradoksi. Kõige traditsioonilisem ja levinum tõhususe poole püüdlemise viis on ressursikasutuse parandamine. Kuid see kipub omakorda suurendama töömahtu. Tulemus on, et mida tõhusam püüab organisatsioon olla (tegutsedes usinasti ressursside parema ärakasutamise nimel), seda vähem tõhusaks ta tegelikult muutub (sest teeb tööd, mis on küll esmapilgul vajalik, kuid tegelikult väärtust ei lisa). Seda paradoksi aitabki käesolev raamat lahendada.

„Luua rohkem väärtust, töötades vähem” ‒ see peaks olema ärijuhtimise praktiline eesmärk. Kuidas seda saavutada? Tõhususe paradoksi lahendamine pakub selleks täiesti uue võimaluse.

„See on lean“ on kõige põhjalikum, nutikam, kergemini haaratavam ja lõbusam kulusäästlikku mõtlemist selgitav raamat. See on leidnud laia tunnustust nii Põhjamaades kui ka mujal maailmas.

Maailma suurim autoriteet Toyota tootmissüsteemi alal, professor Takahiro Fujimoto on öelnud: “Lean on pealtnäha lihtne termin, mis jääb kergesti meelde, kuid see hõlmab päris keerulist kontseptsiooni, mida on raske õigesti mõista. „See on lean“ on üks kõige sisutihedamaid, kergemini haaratavaid ja mõnusamini loetavaid raamatuid, mis on sel teemal kirjutatud. See aitab mõista selle tähtsa juhtimisfilosoofia põhiolemust.”

Tellimine


Failid
Sisukord

EESSÕNA
TÄNUAVALDUSED
PROLOOG. 500 korda kiirem teenindus
1. PEATÜKK. Ressursifookusest kliendifookuseni
2. PEATÜKK. Protsessid kui vootõhususe keskne osa
3. PEATÜKK. Mis paneb protsessi voolama?
4. PEATÜKK. Tõhususe paradoks
5. PEATÜKK. Elas kord ... kuidas Toyota klientidele keskendudes esirinda trügis
6. PEATÜKK. Tere tulemast metsikusse läände … meie arusaamine lean’ist
7. PEATÜKK.  Mida kulusäästlikkus ei ole
8. PEATÜKK.  Tõhususmaatriks
9. PEATÜKK.  See on lean!
10. PEATÜKK.  Kulusäästlikkuse tegevusstrateegia 
elluviimine
11. PEATÜKK. Kas sina oled kulusäästlik? Õpi kala püüdma!
EPILOOG. Kulusäästliku garderoobi arendamine
MÄRKUSED

Arvustused
Igor Rõtov
Igor Rõtov
Äripäeva peadirektor

Mul on juhina alailma vajadus pidada kolleegidega töönõupidamisi. Kuni möödunud septembrini tuli mul keskmise tööpäeva kohta neli nõupidamist päevas, enamasti võtsid kaks neist aega tunni ning teised kaks pool tundi. Nii oli viimased 10 aastat. Ma ei ole nõupidamistel istutud aega enda jaoks kunagi pidanud n-ö päris tööks, vaid ajakuluks, mis töötegemisega paratamatult kaasneb. Ehk siis minu tööajast kulus umbes 40% aega nõupidamisteks ning 60% lugemiseks, kirjutamiseks, läbimõtlemiseks ja muuks vähemalt minu meelest tõeliselt väärtust loovaks tegevuseks. Arvatavasti sarnanesin ajakasutuse poolest keskmise Eesti juhiga. Olin saanud oma asjadega kenasti hakkama ning sellisel viisil oma ajakasutust analüüsida polnud mul mõttessegi tulnud.

Teistmoodi õppisin sellele vaatamata möödunud aastal, kui osalesime Äripäeva juhtidega kogenud treeneri Jari Kukkoneni lean-juhtimise koolitusel. Jari selgitas meile oma meeldiva soome aktsendiga lean-juhtimise põhitõdesid, ning nagu vilunud koolitaja ikka teeb, pani meid sellest omavahel rääkima. Küsisime endilt, kas kaasame ikka inimesi probleemide lahendamisse? Mitu protsenti me oma tööajast ikka kulutame kliendile väärtust loovaks tegevuseks ja palju läheb aega niisama raisku? Samas ironiseerisime ka Jari väite üle, kes lubas lean’i abil suisa igas organisatsioonis tulemuslikkust vähemalt 20% suurendada. Tekkis igasugu tarku mõtteid ja uusi ideid. Tulime siis järgmisel nädalal rõõmsa õhinaga tööle, kuid nagu koolituse puhul tavaliselt, soikus enamik seal idanema hakanud mõtetest paari nädala jooksul ja elu läks vanaviisi edasi. Kuid mitte päris. Olime otsustanud Kukkoneni soovitusel tõlkida ja kirjastada Niklas Modigi kultusraamatu lean-juhtimisest ning minu pähe jäi kummitama koolituselt läbi jooksnud koosolekute tõhususe teema.

Mõeldud, tehtud. Võtsin endale eesmärgiks korraldada senised tunniajased koosolekud 35‒45 minutiga ning pooletunnised 15‒20 minutiga. Esimesed nädalad tegin seda hambad ristis, siis läks juba libedamalt ja nüüd, kuus kuud hiljem kulutangi koosolekute peale ilma pingutuseta kolmandiku võrra vähem aega kui varem. Uskuge või mitte, kõik asjad on aetud, kas sama hästi või pareminigi. Ei hakka paljastama, mis trikke ma selleks kasutasin. Lugege raamat läbi ja saate teada. Mina igatahes hoian nüüd kokku ühe tunni päevas ehk viis tundi nädalas. Mis aga veelgi tähtsam, olen säästnud oma tarkade ja võimekate kolleegide aega veel mitu korda rohkem.

Loe edasi >
Aleksandr Miina
Aleksandr Miina
lean’i praktik ja filosoof, Lean Enterprise Estonia asutaja

Alates esimesest lean’i-teemalisest raamatust – „Masin mis muutis maailma“ – on avaldatud väga palju teoseid, mis selgitavad lean’i temaatikat eri nurga alt, toovad välja eri aspekte ja tegelikult proovivad vastata küsimusele „Mis on lean?“. Selles valguses võib tunduda, et käesolev raamat on lihtsalt järjekordne katse sellele küsimusele vastata. Nii see ongi. Mis aga on kõige olulisem: vastus küsimusele „Mis on lean?“ on selles raamatus tõepoolest olemas.

Raamat „Mis on lean?“ sattus minu kätte 2013. aastal. Mina, kui lean’i ekspert, teadsin, et raamatu sisu on minu jaoks kindlasti tuttav. Kui olin lugema hakanud, sain esialgu oma arvamusele kinnitust. Samas, mida kaugemale ma jõudsin, seda rohkem olin vaimustuses sellest, kuidas on võimalik selgitada lean’i temaatika olemust nii lihtsas, konkreetses, arusaadavas ja praktilises keeles ning kirjeldada üheselt mõistetavalt, millised on lean-lähenemise praktilised tulemused. Paljud varem publitseeritud raamatud on kas liiga üldised, või vastupidi, liiga spetsiifilised. Käesoleva raamatu autorid on suutnud leida kuldse kesktee, üldistades seal, kus vaja, ning minnes spetsiifiliseks seal, kus vaja.

Paljud maailmas tehtud uuringud toovad välja, et vastus küsimusele „Mis on lean?“ on kriitilise tähtsusega iga ettevõtte jaoks – pole mõtet alustada lean’i juurutamist enne, kui ettevõttes vastust sellele küsimusele ei teata. See vastus eeldab, et ettevõtte juhtkond teeb endale selgeks, mis on lean, ja seejärel vastab küsimusele „Mis on lean meie ettevõtte jaoks?“.

See raamat on suurepärane ja praktiline abiline, mis aitab aru saada lean’i põhitõdedest ning leida võimalusi selle lähenemise praktiliseks rakendamiseks oma organisatsioonis!

Soovin Teile tõhusat lugemist!

Loe edasi >
Jari Kukkonen
Jari Kukkonen
Vita Longa omanik ja juhtimiskonsultant

Kui sulle tundub, et sinul ja su kolleegidel on kogu aeg kiire, kuid tulemusi on pingutusega võrreldes vähevõitu, tasub kätte võtta raamat „See on lean“ ja see kindlasti läbi lugeda. Raamatu autorid seletavad arusaadavalt ära tõhususe paradoksi ehk selle, kuidas ressursitõhususe taotlemine viib lõpuks ebaefektiivsuseni. Raamat näitlikustab, kuidas on võimalik saavutada rohkem, tehes vähem.

Tõhusust võib vaadata mitme nurga alt. Raamat avab paeluvalt vootõhususe vaatenurga ja selle, kuidas vootõhus juhtimine võib viia tõelise ressursitõhususeni. Keskmises protsessis on vaid kuni 5% väärtust lisavat aega ehk arengupotentsiaal on tohutu, kui ainult õpime seda tuvastama.

Lean’ist on saanud väga populaarne operatiivse juhtimise strateegia. Raamat „See on lean“ selgitab täpselt, mis on lean, ja ka selle, mis pole lean-juhtimine. Autorid panevad pildi kokku ja innustavad kindlasti igat lugejat lean-juhtimist katsetama või juba alustatud lean-teekonnal edasi minema.

Loe edasi >