Täpne toon

Kuidas öelda iga kord kohe algul õigesti

Täpne toon
Bill McGowan, Alisa Bowman
Lehekülgi: 288
Kirjastus: Äripäev

Avalikult kõnelemine on inimese suurimate hirmude seas teisel kohal surmahirmu ja lendamise hirmu vahel. Selles raamatus jagab laialt tunnustatud koolitaja ja ajakirjanik Bill McGowan oma saladust, kuidas timmida suhtlusoskusi ja esineda enesekindlalt.

Tihti ei ei sõltu tulemused mitte ainult tegudest, vaid ka sõnadest. Sellest, kas ütleme õiget asja õigel moel, võib oleneda, kas saame tehingu lukku või jääme kliendist ilma, kas liigume karjääriredelil üles või hoopis alla. Neil hetkedel on tähtis olla ülitäpne ‒ kasutada täpselt õiget tooni, et anda õigel ajal õigele inimesele edasi õige sõnum. Sellised ülitäpsed hetked määravad, milliseks kulgeb meie teekond nii töö- kui ka eraelus. Raamatus näitab Bill McGowan, kuidas luua õige sõnum ja see õigesti edasi anda.

Kuidas peamistest suhtlemiskaridest üle saada? Autori sõnastatud seitse veenmise põhimõtet on ülitõhusad ning samas lihtsad selgeks õppida ja ellu rakendada. Õige keelekasutus ‒ nii otseses kui ka kaudses tähenduses ‒ teeb enesekindlaks ja veenvaks. See paneb kuulajad iga teie sõna hoolega jälgima ning teie jutt jääb meelde veel kauaks pärast seda, kui olete lahkunud.

 

Autorist

Raamatu autor Bill McGowan on kaks Emmy auhinda võitnud ajakirjanik ning mainekas suhtluskoolitaja, kelle käe alt on läbi käinud sellised ettevõtteid nagu Dropbox, Facebook, Spotify, AirBnB ja Salesforce.com.

 

Bill McGowan on leidnud värske ja lihtsa viisi, kuidas oma suhtlemisoskused üle vaadata. Tema uudsed strateegiad ei toimi mitte ainult tööl, vaid ka igapäevaelus. Seepärast on ta suurepärane õpetaja ja seepärast teen ma alati rõõmuga temaga koostööd.

Daniel Ek
Spotify tegevjuht

Sisukord

Tänuavaldused 13
Sissejuhatus 16

1. Edu keel 26
2. Veenmise põhimõtted 43
3. Tabava pealkirja põhimõte 62
4. Scorsese põhimõte 78
5. Makaronikastme põhimõte 95
6. Pikivahe hoidmise põhimõte 106
7. Enesekindluse põhimõte 120
8. Uudishimu põhimõte 151
9. Draperi põhimõte 174
10. Kuidas mõelda käigu pealt? 186
11. Seitse põhimõtet töökohal 212
12. Seitse põhimõtet kodus 262
13. Seitse põhimõtet ja teie 280

Sõnaseletusi 282
AUTORIST 285

Arvustused

Kaja KallasEuroopa Parlamendi saadik

„Täpne toon” on tüüpiline ameerika autori raamat ‒ lihtne lugemine, mis on vürtsitatud paljude näidete ja isiklike lugudega. Raamat, mille lugemiseks kulub täpselt kaks lühikest lennureisi. Kui olete varem käinud meediakoolitustel või lugenud avaliku kõnelemisega seotud raamatuid, siis tuleb teile palju tuttavat ette. Ometi on selles raamatus ideid, mis tunduvad värsketena ja mida tasub proovida.

Avalikult kõnelemine olevat inimeste suurimate hirmude seas teisel kohal surmahirmu ja lendamise hirmu vahel. Mäletan ka ise, et lapsena võisin küll üksinda laval tantsida, aga millegi avalikult ütlemine võttis tõepoolest põlved nõrgaks. Kuid sellega on nii nagu iga asjaga ‒ kui harjutad ja õpid, siis kaovad ka hirmud ja seda „Täpne toon” püüabki õpetada.
Mis mind pisut häiris, oli see, et autor toob palju negatiivseid näiteid, kuidas ei tohiks teha. Ometi on need just asjad, mis jäävad meelde. Mitte need, mis ta siis lõpuks soovitab teha. Näiteks on ilmselt kõik avaliku esinemisega kokku puutunud inimesed kuulnud soovitust, et kujuta oma publikut ette alasti ja see aitab hirmust üle saada. Autor väidab, et kui püüda kujutada kedagi alasti või pesuväel, kaob esineja fookus põhiliselt ‒ oma ettekandelt. Ka mina olen seda soovitust pidanud kummaliseks, aru saamata, kuidas see mind laval olles võiks aidata.

Uuringute toel on leitud, et meie tähelepanu ühel asjal püsimise kestus on uute tehnoloogiaseadmete tõttu vähenenud. Kui kümme aastat tagasi oli see 12 minutit, siis nüüd on see lühenenud kõigest viiele minutile. See on tingitud pidevast pealiskaudsest suhtlusest: pingimisest, säutsumisest ja lühisõnumite saatmisest. Mida televisiooni tulek tegi raamatutega, seda sama teeb digiareng kõnega, mistõttu head kõnelejad ja kuulajad on ka tulevikus kulla hinnaga. Facebook, Twitter, Instagram ja muud digikanalid on toonud kaasa selle, et me ei kõnele enam üksteisega, vaid digitaalseid vahendeid kasutades üksteisele. Üks vahva korraldus, mida autor kasutab oma pere õhtusöökidel, on nn iBasket ‒ korv, kuhu kõik pereliikmed peavad õhtusöögi ajaks panema oma nutitelefonid, et ka telefonid saaksid omavahel päeva muljeid vahetada.
Sain raamatust palju kinnitust nippidele, mida avalikul esinemisel ja selle ettevalmistamisel kasutan. Olen autoriga nõus, et täisteksti kaasa võtmine kõnepulti paneb sind seda teksti piiluma, mis tähendab, et kipud kirjutatusse kinni jääma ega saavuta publikuga kontakti. Seevastu märksõnade üleskirjutamine aitab meeles pidada kõne struktuuri, aga jätab siiski ruumi vahetumaks esinemiseks. Tõlkija kasutab sõna märkmepaber, mis toob silme ette värvilised kleepribaga paberid. Kuigi ma neid ise kasutan, ei ole ma kindel, et autor seda tegelikult mõtles. Pigem mõtles ta tugevaid väikesi kaardikesi, kuhu peale märgusõnad kirja panna.

Üks on kindlasti tõsi: mida tahes sa ka ei loe või milliseid tarku õpetussõnu ei kuula, tegelik professionaalsus tuleb ikka harjutades. Võib-olla mõni üksik talent ei pea esinemist ette valmistama, aga isegi neil tuleb esinemine paremini välja, kui harjutada. Seega raamatut „Täpne toon” tasub kasutada juhendina harjutamisel, noppides sealt endale kasulikke soovitusi ja eirates neid, mis ei sobi.
Neil, kellele see raamat sobib, soovitan lugeda ka Simon Sineki raamatut „Start with why?” ja Annette Simmonsi „Whoever tells the best story, wins”.

Märt TreierTele- ja raadioajakirjanik, koolitaja

See raamat saab minult ühe suure plussi ja ühe paratamatu miinuse.

Pluss. Olen minagi „Täpse tooni” autori kombel teletaustaga esinemiskoolitaja ja kirjutan mõnuga alla sadadele väidetele, mis raamatusse kirja saanud. Vaielda on tõesti vähesega. Uhke pagasiga teleajakirjanike poolhullumeelne elu tundub paljudele ehk isegi ebarealistlik, kuid aastad suudavad sellegi kuivatada rutiiniks ja rutiin omakorda paljastab seaduspära ning korduvmustrid. Ei pea imeks panema, et sel alal pikalt tegelenud inimesed ajaga ivake ühtviisi sarkastiliseks ja nurgeliseks muutuvad, nagu seda ka McGowani kirjamaneerist aimub. Sõnum on selge: igavus ja klišeed on ajaraisk, tippviimistletud isikupära aga eesmärk. Olge ettevaatlikud, stambisõprade kapsamaal tuhnitakse selles raamatus liigse pieteeditundeta.
Julgen öelda, et selle (ehtameerikaliku) lugemise peamine väärtus on esinduslikust kogemusest sündinud hästi mudeldatud ja liigendatud elutarkus, millega oleks lugejal põhiküsimustes naiivne mitte nõustuda. Sama naiivne oleks arvata, et pärast „Täpse tooni” ilmumist enam inimesed reha otsa ei satu. Ikka satutakse, ikkagi proovitakse, kukutakse käpuli ja minnakse alles siis asjatundja või raamaturiiuli juurde. Siinse üsna rammusa koolituskogemuse omanikuna pean loetu põhjal imestama, kui vähe inimesed ühel ja teisel pool lompi siiski erinevad. Ja miks ikkagi on nii, et teatud oskuste lihvimise juurde jõuame ikka siis, kui katastroof juba selja taga? Rongijuhiks küll lihtsalt rongi näinuna ei saa.

Siin tulebki mängu miinus, see paratamatu. Lugu selles, et raamatu lehitsemine teid meistriks ei tee, siin aitab vaid halastamatu trenn. Lugedes on kõik imelihtne, jätkub nalja ja naeru, küllap isegi parastamist. Ise püünele astudes on aga raamat korraga kui varastatud ja asju asub korraldama päriselu ise. Halvemal juhul istub saalis keegi, kes ise oma raamatu tarvis rasvaseid näiteid otsib. Olen ammugi veendunud, et raamatumaterjal siin Eestis juhtunust saaks vähemalt sama priske, sest enamikul kodumaistel introvertidel tuleb oma esinemisgeeni mööda organismust üsna kaua taga otsida. Samas paljud teised, kes usuvad oma esinemisoskusega kõik hästi olevat (enamasti puhtast edevusest), on lihtsalt maneerlikud ja tüütud.
Õnneks on ka puhastverd andeid. Iga kahekümnes kindlasti.

Raamatuklubi

Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust. 

Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.

  • Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
  • Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
  • Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
  • Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
  • Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.

Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.

Tellimine
PaberraamatOtsas
E-raamat
NaN €
Näita käibemaksuga
Täpne toon

Täpne toon

Bill McGowan, Alisa Bowman
Kuidas öelda iga kord kohe algul õigesti
Tellimine
PaberraamatOtsas
E-raamat
NaN €
Näita käibemaksuga

Kirjeldus

Avalikult kõnelemine on inimese suurimate hirmude seas teisel kohal surmahirmu ja lendamise hirmu vahel. Selles raamatus jagab laialt tunnustatud koolitaja ja ajakirjanik Bill McGowan oma saladust, kuidas timmida suhtlusoskusi ja esineda enesekindlalt.

Tihti ei ei sõltu tulemused mitte ainult tegudest, vaid ka sõnadest. Sellest, kas ütleme õiget asja õigel moel, võib oleneda, kas saame tehingu lukku või jääme kliendist ilma, kas liigume karjääriredelil üles või hoopis alla. Neil hetkedel on tähtis olla ülitäpne ‒ kasutada täpselt õiget tooni, et anda õigel ajal õigele inimesele edasi õige sõnum. Sellised ülitäpsed hetked määravad, milliseks kulgeb meie teekond nii töö- kui ka eraelus. Raamatus näitab Bill McGowan, kuidas luua õige sõnum ja see õigesti edasi anda.

Kuidas peamistest suhtlemiskaridest üle saada? Autori sõnastatud seitse veenmise põhimõtet on ülitõhusad ning samas lihtsad selgeks õppida ja ellu rakendada. Õige keelekasutus ‒ nii otseses kui ka kaudses tähenduses ‒ teeb enesekindlaks ja veenvaks. See paneb kuulajad iga teie sõna hoolega jälgima ning teie jutt jääb meelde veel kauaks pärast seda, kui olete lahkunud.

 

Autorist

Raamatu autor Bill McGowan on kaks Emmy auhinda võitnud ajakirjanik ning mainekas suhtluskoolitaja, kelle käe alt on läbi käinud sellised ettevõtteid nagu Dropbox, Facebook, Spotify, AirBnB ja Salesforce.com.

 

Bill McGowan on leidnud värske ja lihtsa viisi, kuidas oma suhtlemisoskused üle vaadata. Tema uudsed strateegiad ei toimi mitte ainult tööl, vaid ka igapäevaelus. Seepärast on ta suurepärane õpetaja ja seepärast teen ma alati rõõmuga temaga koostööd.

Daniel Ek
Spotify tegevjuht

Lisainfo

Bill McGowan, Alisa Bowman
Lehekülgi: 288
Kirjastus: Äripäev

Sisukord

Tänuavaldused 13
Sissejuhatus 16

1. Edu keel 26
2. Veenmise põhimõtted 43
3. Tabava pealkirja põhimõte 62
4. Scorsese põhimõte 78
5. Makaronikastme põhimõte 95
6. Pikivahe hoidmise põhimõte 106
7. Enesekindluse põhimõte 120
8. Uudishimu põhimõte 151
9. Draperi põhimõte 174
10. Kuidas mõelda käigu pealt? 186
11. Seitse põhimõtet töökohal 212
12. Seitse põhimõtet kodus 262
13. Seitse põhimõtet ja teie 280

Sõnaseletusi 282
AUTORIST 285

Arvustused (2)

Kaja KallasEuroopa Parlamendi saadik

„Täpne toon” on tüüpiline ameerika autori raamat ‒ lihtne lugemine, mis on vürtsitatud paljude näidete ja isiklike lugudega. Raamat, mille lugemiseks kulub täpselt kaks lühikest lennureisi. Kui olete varem käinud meediakoolitustel või lugenud avaliku kõnelemisega seotud raamatuid, siis tuleb teile palju tuttavat ette. Ometi on selles raamatus ideid, mis tunduvad värsketena ja mida tasub proovida.

Avalikult kõnelemine olevat inimeste suurimate hirmude seas teisel kohal surmahirmu ja lendamise hirmu vahel. Mäletan ka ise, et lapsena võisin küll üksinda laval tantsida, aga millegi avalikult ütlemine võttis tõepoolest põlved nõrgaks. Kuid sellega on nii nagu iga asjaga ‒ kui harjutad ja õpid, siis kaovad ka hirmud ja seda „Täpne toon” püüabki õpetada.
Mis mind pisut häiris, oli see, et autor toob palju negatiivseid näiteid, kuidas ei tohiks teha. Ometi on need just asjad, mis jäävad meelde. Mitte need, mis ta siis lõpuks soovitab teha. Näiteks on ilmselt kõik avaliku esinemisega kokku puutunud inimesed kuulnud soovitust, et kujuta oma publikut ette alasti ja see aitab hirmust üle saada. Autor väidab, et kui püüda kujutada kedagi alasti või pesuväel, kaob esineja fookus põhiliselt ‒ oma ettekandelt. Ka mina olen seda soovitust pidanud kummaliseks, aru saamata, kuidas see mind laval olles võiks aidata.

Uuringute toel on leitud, et meie tähelepanu ühel asjal püsimise kestus on uute tehnoloogiaseadmete tõttu vähenenud. Kui kümme aastat tagasi oli see 12 minutit, siis nüüd on see lühenenud kõigest viiele minutile. See on tingitud pidevast pealiskaudsest suhtlusest: pingimisest, säutsumisest ja lühisõnumite saatmisest. Mida televisiooni tulek tegi raamatutega, seda sama teeb digiareng kõnega, mistõttu head kõnelejad ja kuulajad on ka tulevikus kulla hinnaga. Facebook, Twitter, Instagram ja muud digikanalid on toonud kaasa selle, et me ei kõnele enam üksteisega, vaid digitaalseid vahendeid kasutades üksteisele. Üks vahva korraldus, mida autor kasutab oma pere õhtusöökidel, on nn iBasket ‒ korv, kuhu kõik pereliikmed peavad õhtusöögi ajaks panema oma nutitelefonid, et ka telefonid saaksid omavahel päeva muljeid vahetada.
Sain raamatust palju kinnitust nippidele, mida avalikul esinemisel ja selle ettevalmistamisel kasutan. Olen autoriga nõus, et täisteksti kaasa võtmine kõnepulti paneb sind seda teksti piiluma, mis tähendab, et kipud kirjutatusse kinni jääma ega saavuta publikuga kontakti. Seevastu märksõnade üleskirjutamine aitab meeles pidada kõne struktuuri, aga jätab siiski ruumi vahetumaks esinemiseks. Tõlkija kasutab sõna märkmepaber, mis toob silme ette värvilised kleepribaga paberid. Kuigi ma neid ise kasutan, ei ole ma kindel, et autor seda tegelikult mõtles. Pigem mõtles ta tugevaid väikesi kaardikesi, kuhu peale märgusõnad kirja panna.

Üks on kindlasti tõsi: mida tahes sa ka ei loe või milliseid tarku õpetussõnu ei kuula, tegelik professionaalsus tuleb ikka harjutades. Võib-olla mõni üksik talent ei pea esinemist ette valmistama, aga isegi neil tuleb esinemine paremini välja, kui harjutada. Seega raamatut „Täpne toon” tasub kasutada juhendina harjutamisel, noppides sealt endale kasulikke soovitusi ja eirates neid, mis ei sobi.
Neil, kellele see raamat sobib, soovitan lugeda ka Simon Sineki raamatut „Start with why?” ja Annette Simmonsi „Whoever tells the best story, wins”.

Märt TreierTele- ja raadioajakirjanik, koolitaja

See raamat saab minult ühe suure plussi ja ühe paratamatu miinuse.

Pluss. Olen minagi „Täpse tooni” autori kombel teletaustaga esinemiskoolitaja ja kirjutan mõnuga alla sadadele väidetele, mis raamatusse kirja saanud. Vaielda on tõesti vähesega. Uhke pagasiga teleajakirjanike poolhullumeelne elu tundub paljudele ehk isegi ebarealistlik, kuid aastad suudavad sellegi kuivatada rutiiniks ja rutiin omakorda paljastab seaduspära ning korduvmustrid. Ei pea imeks panema, et sel alal pikalt tegelenud inimesed ajaga ivake ühtviisi sarkastiliseks ja nurgeliseks muutuvad, nagu seda ka McGowani kirjamaneerist aimub. Sõnum on selge: igavus ja klišeed on ajaraisk, tippviimistletud isikupära aga eesmärk. Olge ettevaatlikud, stambisõprade kapsamaal tuhnitakse selles raamatus liigse pieteeditundeta.
Julgen öelda, et selle (ehtameerikaliku) lugemise peamine väärtus on esinduslikust kogemusest sündinud hästi mudeldatud ja liigendatud elutarkus, millega oleks lugejal põhiküsimustes naiivne mitte nõustuda. Sama naiivne oleks arvata, et pärast „Täpse tooni” ilmumist enam inimesed reha otsa ei satu. Ikka satutakse, ikkagi proovitakse, kukutakse käpuli ja minnakse alles siis asjatundja või raamaturiiuli juurde. Siinse üsna rammusa koolituskogemuse omanikuna pean loetu põhjal imestama, kui vähe inimesed ühel ja teisel pool lompi siiski erinevad. Ja miks ikkagi on nii, et teatud oskuste lihvimise juurde jõuame ikka siis, kui katastroof juba selja taga? Rongijuhiks küll lihtsalt rongi näinuna ei saa.

Siin tulebki mängu miinus, see paratamatu. Lugu selles, et raamatu lehitsemine teid meistriks ei tee, siin aitab vaid halastamatu trenn. Lugedes on kõik imelihtne, jätkub nalja ja naeru, küllap isegi parastamist. Ise püünele astudes on aga raamat korraga kui varastatud ja asju asub korraldama päriselu ise. Halvemal juhul istub saalis keegi, kes ise oma raamatu tarvis rasvaseid näiteid otsib. Olen ammugi veendunud, et raamatumaterjal siin Eestis juhtunust saaks vähemalt sama priske, sest enamikul kodumaistel introvertidel tuleb oma esinemisgeeni mööda organismust üsna kaua taga otsida. Samas paljud teised, kes usuvad oma esinemisoskusega kõik hästi olevat (enamasti puhtast edevusest), on lihtsalt maneerlikud ja tüütud.
Õnneks on ka puhastverd andeid. Iga kahekümnes kindlasti.

Raamatuklubi

Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust. 

Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.

  • Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
  • Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
  • Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
  • Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
  • Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.

Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.

© AS Äripäev 2000-2024
  • Aadress: Vana Lõuna 39/1, 19094 Tallinn
  • Klienditugi: 667 0099 (8:15-17:00)
  • E-post: [email protected]