varia

Verisulis Twitter

Tõsilugu rahast, võimust, sõprusest ja reetmisest
Picture of Verisulis Twitter
Autor: Nick Bilton Ilmumisaasta: 2016 Lehekülgi: 352 Kirjastus: Äripäev

New York Timesi ajakirjanik Nick Bilton jutustab esimest korda kogu Twitteri kasvamise loo. Twitteri neli asutajat, Evan Williams, Noah Glass, Jack Dorsey ja Biz Stone, on teinud läbi peadpööritava muundumise reainseneridest jõukateks ja mõjukateks kuulsusteks. Sedamööda, kuidas Twitter suuremaks ja võimsamaks kasvas, muutus aga sõprade omavaheline võitlus raha, võimu ja kuulsuse pärast üha kibedamaks, kuni võttis lausa uskumatud pöörded.

Twitter paistab esmapilgul olevat ideaalne edulugu. Lühikese ajaga ehitas väike seltskond noori, andekaid, mässulisi nohikuid üles äri, millel nüüdseks on enam kui 300 miljonit aktiivset kasutajat ning mis on tohutult mõjutanud nii äri-, poliitika- ja meediamaailma kui ka muid eluvaldkondi. Kuid see edu on maksnud kõrget hinda. Twitteri tegevjuhi koht on lühikese aja jooksul nii mitu korda käest kätte käinud ning selle ümber on olnud nii palju kibedat reetmist, et see tundub justkui hoolikalt välja mõeldud ilukirjanduslik süžee. Raamat on nii põnev, et seda on raske käest panna.

Biltoni ülipõhjalik eeltöö ja tema paljastav kirjutamisstiil on andnud tulemuseks kaasahaarava ja intiimse portree neljast sõbrast, kes kogemata muutsid maailma.

Selles loos on palju noa selga löömist, aga ka lustakaid lugusid ja musta huumorit. See raamat annab ühest küljest põhjaliku ja tõetruu pildi Twitteri loomisest, kuid näitab ka, et elu ise pakub meile tihti pöörasemaidki lugusid kui ilukirjandus. See on mõtlemapanev inimlik lugu, isegi kui Twitter teile huvi ei paku.

Amazoni ja New York Timesi bestseller.

Tellimine


Failid
Arvustused
Arvi Mägin
Arvi Mägin
AS-i Floorin asutaja ja juht

Tempokas lugu nagu hea Twitteri säuts ‒ ettevõtlikkusest, võimaluste otsimisest, loomisest ja leidmisest. Sõprusest, rahast ja edust ning sellest, kuidas see kõik inimesi ja nende väärtusi muudab. Oluline lugemine neile, kes tahavad raha kaasates ettevõtet suure kiirusega arendada ning näha, mis rahaga kaasneb.

Nick Biltoni Twitteri lugu on tuttav paljudele ettevõtjatele ‒ ressursid ja kiirus võivad olla igaühel isemoodi, kuid protsessid on sarnased. Ev, Jack ja teised tegelased on ju ka sinu ettevõttes olemas.

Ettevõtte arengut saab alati jagada etappideks. Kirglik ideede otsimise ja fännamise periood. Ideede leidmise ja esimese edu periood, mis annab tiivad. Idee arendamise ja organisatsiooni loomise periood ning kasumliku äri ja struktuuri loomise aeg. Twitteri näide aitab hästi ära tunda, mis juhtub, kui toimub uuele etapile üleminek.

Ettevõtjana olen ma näinud, kuidas võimalused tekivad ja suhe ümbritsevaga muutub. Heal ajal ja edu korral oled tipus. Sinu mõtteid kuulatakse, oled kui magnet (ka rahamagnet). Sinu ümber on neid, kes tahavad edust osa saada. Vaba raha on ju palju. Kuid erinev on kvaliteet, mis rahaga kaasneb. Raamat näitab, kui tähtis on olemasolev kapital (nii rahaline kui sotsiaalne), et vastu pidada ja oma tegelikud võimalused ära oodata. Langused tulevad alati. Oluline on, kui hästi oled langusteks ette valmistunud, neid on võimatu või peaaegu võimatu ette prognoosida. Samas aitavad tagasilöögid raputada lahti nii pika- kui ka lühiajalisest stagnatsioonist. Ettevõtja peab edasiminekuks võtma riske ja vahel toovad need ka edu. Ettevõtlus vajab julgust ja jonni. Järele lohisevad ja lõpetamata asjad, mida ignoreeritakse, võivad lõpuks lumepallina kaela veereda.

Raamatu lugemine oli hea võimalus õppida Twitteri kogemusest. Võrrelda ja leida lisavaade ettevõtjana kogetule. Paljud meist ei tea ega saagi kunagi teada, kui lähedal nad tegelikult õnnestumisele ja edule olid, sest andsid enne alla või jäeti kõrvale.

Üks mõte jäi veel kajama: äriidee, mis algse meeskonna kokku toob, ei pruugi olla see, mis eduni viib. Juhustel on ettevõtte arengus suur mõju ning positiivseid juhuseid on võimalik esile kutsuda. Sobiv ettevõtte kultuur aitab õiged otsad kokku panna. Sihikindlus viib edasi ka siis, kui teised enam ei usu. Oluline on osata olulist ebaolulisest eristada. Inimesed on kõige taga. Põnev raamat!

Loe edasi >
Reet Roos
Reet Roos
ettevõtja ja investor

See raamat on põnevusest tihe ja tal on kolm eri tuuma. Esimene räägib karmi loo sõprusest ja sõpruse reetmisest. Kui sõprus on selles raamatus nagu meil kõigil ‒ nii turvaline ja samas ka tavaline ‒, siis reetmine toimub kui suurvorm. Hoobid on kaalutud, ajastatud, lõplikud. Põnevam osa siit algabki, nii lööja kui ka lamaja jaoks: millised on pärast seda inimeseks olemise võimalused? Kas maksta kätte? Taanduda ja suruda südames põlev solvumine sügavale seljaajju? On ka veel võimalik luua juhtunust uus ja egole meelepärasem lugu ning asuda seda kuulutama.

Teine tuum on ülihuvitav sissevaade otse start-up’i maailmas toimuva revolutsiooni südamesse. Koos kuulsuste ja kuupäevadega. See raamat ei räägi mitte ainult ühe maailma muutnud ettevõtte sünnist, vaid on tegelikult ka väga huvitava paiga ja perioodi kroonika. See räägib uute IT-inimeste suhestumisest omaenda maailmaga ja ümbritsevaga, mis kokkuvõttes tõi kaasa selle tuleviku, millega praegu harjunud oleme. Aga keegi ei oska ennustada, kuhu see meid välja viib.

Kolmandaks on see raamat ka omamoodi karjäärispikker või käsiraamat alustavale ettevõtjale, kellel koostööpartneriteks parimad sõbrad. Kas on võimalik olla korraga sõber ja kaasosanik? Mina arvan, et muidugi on. Sest just seda tuhanded ja tuhanded noored tänapäeval ikka ja jälle teevad. Kuigi juhtimisgurud kogu maailmas ja ka selles raamatus ei väsi korrutamast: „Ära võta sõpru tööle”, pole see ikkagi mingi piiblitõde. Tõsi on, et võõraid inimesi on töötajatena lihtsam hallata, aga kes ütles, et lihtsam on parem? Parem tulemus võib tulla paremast koostööst ja teineteise mõistmisest. Sest enamasti on ju kõik hästi ja töö lendab käes, kui seda teevad sõbrad koos.

Kriisiõpikut ongi vaja siis, kui kriis tuleb. Mitte ette kurja manama. Peamine oskus on siiski märgata ja lahendada probleeme eos ja egosid säästvalt. Minu kogemuse järgi on see võimalik ja õpitav. Kas oma vigadest või näiteks sellest tõsiloost. Kokkuvõtvalt räägibki see raamat loo üksildastest inimestest, kes tahtsid olla koos sõpradega. Sellest tuligi idee luua sõnumikeskkond ja iduettevõte.

Olen kindel, et raha ja võim ei riku inimest, vaid ainult toob esile selle, mis ta niigi on. Eredalt ja alati. Nagu ka selles raamatus rida-realt kirjas.

Loe edasi >