• Otsi Äripäevast

Loovuse kompanii

Kuidas ületada nähtamatud takistused, mis seisavad tõelise inspiratsiooni teel

Loovuse kompanii
Autor: Ed Catmull
Lehekülgi: 448
Kirjastus: Äripäev

Pixari kaasasutaja ja juhi Ed Catmulli raamat pakub meile esimest korda võimalust vaadata otse animafilmide tootja Pixar Animationi südamesse. Raamatus hargneb ühest küljest lahti Pixari lugu: kuidas jõuti maailma kõigi aegade ühtede edukaimate filmide loomiseni. Teisest küljest aga avab see raamat sügavuti sellised juhtimispõhimõtted, mis võimaldavad üles ehitada loomingulise keskkonna ning tuua inimestes välja nende tõelised võimed ja kõige parema mina.

Ed Catmull räägib avameelselt meile kõigile tuntud ja hulgaliselt auhindu võitnud filmide saamise loost. Geniaalsed asjad ei sünni iseenesest, valmiskujul tühjale kohale. Kõigepealt on vaja luua soodne pinnas ning siis kanda vastse uustulnuka eest väga palju hoolt. Tuleb leppida sellega, et ta on tõenäoliselt algul inetu pardipoeg ja alles pika jooksul saab temast kaunis luik. Pixari edu saladuseks on kindlasti olnud Ed Catmulli ja tema kolleegide loodud õhkkond, mis põhineb loomingulisuse soodustamisel ja rutiini trotsimisel. Raamatus räägitakse, millise panuse on erinevad juhinatuurid, näiteks Steve Jobs ja John Lasseter, Pixari kujunemisse andnud. Peale kõige eelneva saab raamatust ka aimu, millised põhjused olid Disney Animationi mõõnaperioodi ja pärast Pixariga ühinemist toimunud tõusu taga.

Mõned näited Ed Catmulli soovitustest:

• Kui sa ei pinguta selle nimel, et näha ja mõista varjatud külgi, siis pole sa pädev juhtima.

• Juhi ülesanne pole riske vältida, vaid muuta riskimine turvaliseks.

• Vigade ennetamise hind on sageli palju suurem kui nende parandamise hind.

• Ettevõtte suhtlusstruktuur ei tohiks peegeldada selle hierarhiat. Igaüks peaks saama vabalt rääkida igaühega.

• Ärge eeldage, et üldine nõusolek toob kaasa muutuse – rühma liikumapanemiseks on vaja palju energiat, isegi kui kõik on ühes paadis.

Pixar on võitnud kokku 27 Oscarit ja 7 Kuldgloobuse auhinda. Enamik Pixari filme on olnud nomineeritud parima joonisfilmi Oscari auhinnale, seitse filmi on selle ka võitnud: „Kalapoeg Nemo“ (2003), „Imelised“ (2004), „Ratatouille“ (2007), „WALL-E“ (2008), „Üles“ (2009), Lelulugu 3“ (2010) ja „Vaprake“ (2012).

„Loovuse kompanii“ on Financial Timesi, The Huffington Posti, Library Journali, Goodreadsi ja Amazoni 2014. aasta parima äriraamatu nominent ning New York Timesi ja Amazoni 2014. aasta bestseller.

Sisukord

Sissejuhatus: kaotatud ja leitud  9
I OSA. ALGUS
1. peatükk. Animeeritud  23
2. peatükk.  Pixari sünd  47
3. peatükk.  Eesmärkide seadmine  79
4. peatükk.  Pixari identiteedi loomine  107
II OSA. UUE KAITSEKS
5. peatükk.  Ausus ja avameelsus  133
6. peatükk.  Hirm ja läbikukkumine  161
7. peatükk.  Näljane koletis ja inetu titt  193
8. peatükk.  Muudatused ja ootamatused  215
9. peatükk.  Peidetu  245
III OSA. Ehitamine ja säilitamine
10. peatükk.  Vaatenurga avardamine  273
11. peatükk.  Vormimata tulevik  319
IV OSA. Teadmiste proovilepanek
12. peatükk.  Uus väljakutse  343
13. peatükk.  Märkuste päev  385

 Järelsõna. Steve, nagu meie teda teadsime  413
 Lähtekohad 437
 Tänusõnad 443
 Autorist 447

Arvustused

Margus KaurSkype Technologies OÜ Eesti üksuse teenuste halduse juht

Pixari filmid on mind alati köitnud. Kuigi animatsiooni žanrist võiks eeldada nooremale vaatajaskonnale suunatust, kõnetavad Pixari filmid ilmselt kõiki ja on erakordselt edukad, viimane kui üks. Raamat räägibki Pixari juhi kogemuste põhjal, mis on sellise edu taga.

Tegemist ei ole pelgalt juhtimisraamatuga. Raamatus on ülevaade autori elust ja püüdlustest. See kõneleb ühe ettevõtte saamis- ja eduloost. Lisaks annab raamat nagu muuseas ka ülevaate arvutianimatsiooni ajaloost, millega autor on olnud otseselt seotud. Raamatu mitmekülgsus teeb sellest tänuväärse lugemise mitmesuguste huvidega inimestele: juhtidele, arvutientusiastidele, filmisõpradele.

Loovuse teema seob raamatu üheks tervikus. Autori sõnul ei ole loovusel otsest valemit, saab vaid tekitada loovuse tärkamiseks võimalikult soodsa keskkonna. Kuidas luua sellist keskkonda, kus sünnivad ideed ja kus neid kasvatatakse, täiuslikkuseni arendatakse, juhul kui nad seda väärivad? Kuidas ära tunda, kui nad seda ei vääri? Raamat annabki tervikliku ülevaate põhimõtete mudelist, mis sellise keskkonna loomise võimalikuks teeb.

Loovus ja innovatsioon peaksid olema iga tänapäevase ettevõtte prioriteetide hulgas. Kindlasti on nad tähtsal kohal Microsofti ja Skype’i jaoks, just seepärast panin enda jaoks mõttes kõrvale uusi ja huvitavaid leide: kuidas rakendada loovuse jaoks väga olulist avameelsust töökeskkonnas ja mis on juhi ülesandeks avameelsuse tõkestajate kõrvaldamisel; kuidas edukuse põhjuste analüüs on vähemalt sama oluline kui läbikukkumiste analüüs; kuidas hinnata inimesi probleemide lahendamise initsiatiivi ja oskuse järgi; kuidas vigade ennetamine võib olla oluliselt kulukam kui nende parandamine.

Iga ettevõte on oma eripäradega ja ka tegevusvaldkondade vahel on suuri erinevusi. Käesolev raamat näitab nii seda, kuidas loovust soosiva keskkonna loomine Pixaris õnnestus, kui ka seda, kuidas Pixari mudelit rakendati äärmiselt edukalt teises sama valdkonna ettevõttes (Disney Animationis). Kas sama mudelit, samu läbivaid põhimõtteid on võimalik kasutada loovuse õitsengu soodustamiseks, sõltumata ettevõttest ja selle tegevusalast? See jääb igaühe enese avastada. Mina sain siit hulganisti uusi vaatenurki ja mõtteid, mida katsetada.

Veigo Kelljuhtimisblogija ja -koolitaja

Ed Catmulli kirjutatud „Loovuse kompanii“ pole päris tavaline juhtimisraamat. Õigupoolest pole selles raamatus vaatamata nimele loovusest otseselt väga palju juttu. Samas leiab siit hulgaliselt viiteid, kuidas meie juhtimisvalikud loovuse avaldumist mõjutavad ja kuidas paljusid juhtimise standardolukordi erineval viisil lahendades võime jõuda kokkuvõttes väga erinevate lõpptulemusteni.

„Loovuse kompanii“ on lugu maailma ühe kuulsaima animafilmistuudio Pixari (filmid „Lelulugu“, „Autod“, „Imelised“ jpt) sünniloost ja arengust. Pixari kaasasutaja Ed Catmull kirjeldab, kuidas sündis Pixarile nii iseloomulik loov organisatsioonikultuur. See raamat räägib paljude kuulsate multifilmide sünniloo taustal väga ausalt, kuidas Pixari juhtimises tehti parimatest eesmärkidest hoolimata suur hulk juhtimisvigu.

Muuhulgas viitab Ed Catmull õppetunnile, et juhtide püüded organisatsiooni toimimist mõõdikutesse valada on küllaltki naeruväärsed, sest meil lihtsalt puudub võime adekvaatselt mõõta enamikku olulisi asju, mis meie töökeskkonda kujundavad. Samas ei näe Ed Catmull seda tingimata probleemina, vaid pigem olulise vürtsina, mille kaudu on juhtidel võime meie tööelu kas mõnusaks või siis mittemõnusaks teha. Nagu kokanduses, on ka siin küsimus eelkõige selles, kus ja kuidas ühte või teist vürtsi kasutada.

Kui Ed Catmulli paljudest mõtteteradest tuua välja vaid üks, siis valiksin just selle: „Teie töötajad on arukad, sellepärast te nad ju tööle võtsitegi. Miks siis mitte kohelda neid kui arukaid inimesi?“

„Loovuse kompanii“ näitab veenvalt, et niipea, kui asi hakkab puudutama loovust, kaotavad ametinimetused tähtsuse. Kuid just loovus on see tegur, mis tänapäeval ettevõtte saatust kujundab. Pixari stuudio arengulugu näitab selgelt, et meie loovuse avaldumist ei mõjuta mitte niivõrd inimeste võimed, kuivõrd see keskkond, kus inimesed tegutsevad. See raamat on mõeldud kõigile, kes tahavad töötada keskkonnas, kus soodustatakse loomingulisust ja probleemide lahendamise oskust.

Raamatuklubi

Äripäeva raamatuklubion Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid.

Oleme tegutsenud juba 15 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast juhtimiskirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.

  • Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud 21% soodsamalt.
  • Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
  • Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
  • Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
  • Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.

Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.

Tellimine
Loovuse kompaniiOtsas
Loovuse kompanii

Loovuse kompanii

Autor: Ed Catmull
Kuidas ületada nähtamatud takistused, mis seisavad tõelise inspiratsiooni teel
Tellimine
Loovuse kompaniiOtsas

Kirjeldus

Pixari kaasasutaja ja juhi Ed Catmulli raamat pakub meile esimest korda võimalust vaadata otse animafilmide tootja Pixar Animationi südamesse. Raamatus hargneb ühest küljest lahti Pixari lugu: kuidas jõuti maailma kõigi aegade ühtede edukaimate filmide loomiseni. Teisest küljest aga avab see raamat sügavuti sellised juhtimispõhimõtted, mis võimaldavad üles ehitada loomingulise keskkonna ning tuua inimestes välja nende tõelised võimed ja kõige parema mina.

Ed Catmull räägib avameelselt meile kõigile tuntud ja hulgaliselt auhindu võitnud filmide saamise loost. Geniaalsed asjad ei sünni iseenesest, valmiskujul tühjale kohale. Kõigepealt on vaja luua soodne pinnas ning siis kanda vastse uustulnuka eest väga palju hoolt. Tuleb leppida sellega, et ta on tõenäoliselt algul inetu pardipoeg ja alles pika jooksul saab temast kaunis luik. Pixari edu saladuseks on kindlasti olnud Ed Catmulli ja tema kolleegide loodud õhkkond, mis põhineb loomingulisuse soodustamisel ja rutiini trotsimisel. Raamatus räägitakse, millise panuse on erinevad juhinatuurid, näiteks Steve Jobs ja John Lasseter, Pixari kujunemisse andnud. Peale kõige eelneva saab raamatust ka aimu, millised põhjused olid Disney Animationi mõõnaperioodi ja pärast Pixariga ühinemist toimunud tõusu taga.

Mõned näited Ed Catmulli soovitustest:

• Kui sa ei pinguta selle nimel, et näha ja mõista varjatud külgi, siis pole sa pädev juhtima.

• Juhi ülesanne pole riske vältida, vaid muuta riskimine turvaliseks.

• Vigade ennetamise hind on sageli palju suurem kui nende parandamise hind.

• Ettevõtte suhtlusstruktuur ei tohiks peegeldada selle hierarhiat. Igaüks peaks saama vabalt rääkida igaühega.

• Ärge eeldage, et üldine nõusolek toob kaasa muutuse – rühma liikumapanemiseks on vaja palju energiat, isegi kui kõik on ühes paadis.

Pixar on võitnud kokku 27 Oscarit ja 7 Kuldgloobuse auhinda. Enamik Pixari filme on olnud nomineeritud parima joonisfilmi Oscari auhinnale, seitse filmi on selle ka võitnud: „Kalapoeg Nemo“ (2003), „Imelised“ (2004), „Ratatouille“ (2007), „WALL-E“ (2008), „Üles“ (2009), Lelulugu 3“ (2010) ja „Vaprake“ (2012).

„Loovuse kompanii“ on Financial Timesi, The Huffington Posti, Library Journali, Goodreadsi ja Amazoni 2014. aasta parima äriraamatu nominent ning New York Timesi ja Amazoni 2014. aasta bestseller.

Lisainfo

Autor: Ed Catmull
Lehekülgi: 448
Kirjastus: Äripäev

Sisukord

Sissejuhatus: kaotatud ja leitud  9
I OSA. ALGUS
1. peatükk. Animeeritud  23
2. peatükk.  Pixari sünd  47
3. peatükk.  Eesmärkide seadmine  79
4. peatükk.  Pixari identiteedi loomine  107
II OSA. UUE KAITSEKS
5. peatükk.  Ausus ja avameelsus  133
6. peatükk.  Hirm ja läbikukkumine  161
7. peatükk.  Näljane koletis ja inetu titt  193
8. peatükk.  Muudatused ja ootamatused  215
9. peatükk.  Peidetu  245
III OSA. Ehitamine ja säilitamine
10. peatükk.  Vaatenurga avardamine  273
11. peatükk.  Vormimata tulevik  319
IV OSA. Teadmiste proovilepanek
12. peatükk.  Uus väljakutse  343
13. peatükk.  Märkuste päev  385

 Järelsõna. Steve, nagu meie teda teadsime  413
 Lähtekohad 437
 Tänusõnad 443
 Autorist 447

Arvustused (2)

Margus KaurSkype Technologies OÜ Eesti üksuse teenuste halduse juht

Pixari filmid on mind alati köitnud. Kuigi animatsiooni žanrist võiks eeldada nooremale vaatajaskonnale suunatust, kõnetavad Pixari filmid ilmselt kõiki ja on erakordselt edukad, viimane kui üks. Raamat räägibki Pixari juhi kogemuste põhjal, mis on sellise edu taga.

Tegemist ei ole pelgalt juhtimisraamatuga. Raamatus on ülevaade autori elust ja püüdlustest. See kõneleb ühe ettevõtte saamis- ja eduloost. Lisaks annab raamat nagu muuseas ka ülevaate arvutianimatsiooni ajaloost, millega autor on olnud otseselt seotud. Raamatu mitmekülgsus teeb sellest tänuväärse lugemise mitmesuguste huvidega inimestele: juhtidele, arvutientusiastidele, filmisõpradele.

Loovuse teema seob raamatu üheks tervikus. Autori sõnul ei ole loovusel otsest valemit, saab vaid tekitada loovuse tärkamiseks võimalikult soodsa keskkonna. Kuidas luua sellist keskkonda, kus sünnivad ideed ja kus neid kasvatatakse, täiuslikkuseni arendatakse, juhul kui nad seda väärivad? Kuidas ära tunda, kui nad seda ei vääri? Raamat annabki tervikliku ülevaate põhimõtete mudelist, mis sellise keskkonna loomise võimalikuks teeb.

Loovus ja innovatsioon peaksid olema iga tänapäevase ettevõtte prioriteetide hulgas. Kindlasti on nad tähtsal kohal Microsofti ja Skype’i jaoks, just seepärast panin enda jaoks mõttes kõrvale uusi ja huvitavaid leide: kuidas rakendada loovuse jaoks väga olulist avameelsust töökeskkonnas ja mis on juhi ülesandeks avameelsuse tõkestajate kõrvaldamisel; kuidas edukuse põhjuste analüüs on vähemalt sama oluline kui läbikukkumiste analüüs; kuidas hinnata inimesi probleemide lahendamise initsiatiivi ja oskuse järgi; kuidas vigade ennetamine võib olla oluliselt kulukam kui nende parandamine.

Iga ettevõte on oma eripäradega ja ka tegevusvaldkondade vahel on suuri erinevusi. Käesolev raamat näitab nii seda, kuidas loovust soosiva keskkonna loomine Pixaris õnnestus, kui ka seda, kuidas Pixari mudelit rakendati äärmiselt edukalt teises sama valdkonna ettevõttes (Disney Animationis). Kas sama mudelit, samu läbivaid põhimõtteid on võimalik kasutada loovuse õitsengu soodustamiseks, sõltumata ettevõttest ja selle tegevusalast? See jääb igaühe enese avastada. Mina sain siit hulganisti uusi vaatenurki ja mõtteid, mida katsetada.

Veigo Kelljuhtimisblogija ja -koolitaja

Ed Catmulli kirjutatud „Loovuse kompanii“ pole päris tavaline juhtimisraamat. Õigupoolest pole selles raamatus vaatamata nimele loovusest otseselt väga palju juttu. Samas leiab siit hulgaliselt viiteid, kuidas meie juhtimisvalikud loovuse avaldumist mõjutavad ja kuidas paljusid juhtimise standardolukordi erineval viisil lahendades võime jõuda kokkuvõttes väga erinevate lõpptulemusteni.

„Loovuse kompanii“ on lugu maailma ühe kuulsaima animafilmistuudio Pixari (filmid „Lelulugu“, „Autod“, „Imelised“ jpt) sünniloost ja arengust. Pixari kaasasutaja Ed Catmull kirjeldab, kuidas sündis Pixarile nii iseloomulik loov organisatsioonikultuur. See raamat räägib paljude kuulsate multifilmide sünniloo taustal väga ausalt, kuidas Pixari juhtimises tehti parimatest eesmärkidest hoolimata suur hulk juhtimisvigu.

Muuhulgas viitab Ed Catmull õppetunnile, et juhtide püüded organisatsiooni toimimist mõõdikutesse valada on küllaltki naeruväärsed, sest meil lihtsalt puudub võime adekvaatselt mõõta enamikku olulisi asju, mis meie töökeskkonda kujundavad. Samas ei näe Ed Catmull seda tingimata probleemina, vaid pigem olulise vürtsina, mille kaudu on juhtidel võime meie tööelu kas mõnusaks või siis mittemõnusaks teha. Nagu kokanduses, on ka siin küsimus eelkõige selles, kus ja kuidas ühte või teist vürtsi kasutada.

Kui Ed Catmulli paljudest mõtteteradest tuua välja vaid üks, siis valiksin just selle: „Teie töötajad on arukad, sellepärast te nad ju tööle võtsitegi. Miks siis mitte kohelda neid kui arukaid inimesi?“

„Loovuse kompanii“ näitab veenvalt, et niipea, kui asi hakkab puudutama loovust, kaotavad ametinimetused tähtsuse. Kuid just loovus on see tegur, mis tänapäeval ettevõtte saatust kujundab. Pixari stuudio arengulugu näitab selgelt, et meie loovuse avaldumist ei mõjuta mitte niivõrd inimeste võimed, kuivõrd see keskkond, kus inimesed tegutsevad. See raamat on mõeldud kõigile, kes tahavad töötada keskkonnas, kus soodustatakse loomingulisust ja probleemide lahendamise oskust.

Raamatuklubi

Äripäeva raamatuklubion Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid.

Oleme tegutsenud juba 15 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast juhtimiskirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.

  • Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud 21% soodsamalt.
  • Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
  • Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
  • Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
  • Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.

Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.

© AS Äripäev 2000-2022
  • Aadress: Vana Lõuna 39/1, 19094 Tallinn
  • Klienditugi: 667 0099 (8:15-17:00)
  • E-post: [email protected]