psühholoogia

Belbini teejuht

Kuidas tööl edu saavutada
Belbini teejuht pilt
Ilmumisaasta: 2008 Lehekülgi: 88 Kirjastus: Äripäev

Belbini juhtimisteooria on värskeim omalaadne. Sel aastal Suurbritannias ilmunud raamat „Kuidas tööl edu saavutada“ annab suuniseid nii juhtidele õigete töötajate värbamiseks kui töötajaile sobiva töökoha leidmiseks.

Maailmas laialt tuntud Belbini meeskonnatöö põhimõtteid saab esmakordselt lugeda eesti keeles, kuid teooriat ennast kasutatakse meil juba ammu koolitustel, testide tegemisel jms.

Belbini teejuht leiab, et tööalase edu saavutamisel muutub üha tähtsamaks oskus inimestega  õigesti käituda. Oluline on seejuures omandada roll, mis just sulle sobib. Samas on vaja seda rolli kohandada vastavalt olukorrale ning sellele, millised rollid on meeskonnas veel esindatud. „Elus ei ole oluline mitte üksnes otsustada, kas tahate olla lammas või hunt, vaid ka millal kumbagi rolli kasutada,“ nendib raamat, mille on Meredith Belbini meeskonnatöö põhimõtteid aluseks võttes kirja pannud autorite kollektiiv.

Ideaalses meeskonnas on tööl erinevaid rolle kandvad inimesed. Belbini jaotab rollid järgmiselt:

1) mõtlemisele suunatud rollid novaator, hindaja, asjatundja;

2) tegevusele suunatud rollid kujundaja, teostaja ja viimistleja;

3) inimestele suunatud rollid koordineerija, võimaluste otsija ja meeskonnatöötaja.

Probleemid tekivad siis, kui tasakaal kaob ning tööle võetakse ainult ühte tüüpi töötajaid. Novaatorid ja kujundajad vajavad ka neid, kes väljapakutud ideed ellu viiks.

Põhjalikult on lahti kirjutatud nn raskete kõneluste teema. Igas organisatsioonis on inimesi, kellega on raske toime tulla, sest nad on teistega koostöö tegemiseks liiga enesekesksed, laisad, ebakompetentsed või pahatujulised ning esitavad teistele liiga suuri nõudmisi. Sellised töötajad on koormaks nii klientidele kui kolleegidele. Autorid leiavad, et raskete inimeste muutmisele või katsetesse nendega toimivat töösuhet luua ei maksa panustada liiga palju energiat ja aega. Kohe alguses õige inimese õigele kohale leidmine on parem lahendus kui keeruliste personalikriiside lahendamine.

Tellimine


Failid
Arvustused
Mats Soomre
IMG Koolitus juhtimis- ja koostöötreener, Belbini meeskonnarollide atesteeritud konsultant

Dr. Meredith Belbin, keda kutsutakse tihti meeskonnarollide isaks või meeskonnatöö guruks, on aastakümneid uurinud erinevaid meeskondi ja juhte alates oma õpingutest Henley Juhtimiskolledžis. Ta on mitmete raamatute autor, millest tuntuim on 1981. aastal ilmunud „Management Teams - Why They Succeed or Fail“, kus ta tutvustas esimest korda avalikkusele Belbini meeskonnarollide mudelit. Tänaseks päevaks on ta avaldanud kümmekond raamatut ja suurel hulgal artikleid meeskonnarollidest, töörollidest, efektiivsest meeskonnatööst ja organisatsioonide arengust.

Dr. Meredith Belbin: „Viga on mõelda, et kõik inimolendid on sarnased. Üldistades soovitan lähtuda põhimõttest, et inimesed reageerivad sinu soovidele pigem nii nagu neile meeldib, mitte nii nagu sulle meeldiks. Õnneks leidub alati tegijaid ka nendele ülesannetele, mis osadele on sobimatud või isegi ebameeldivad. Erinevused erinevate ülesannetega toime tulla ilmnevad kõigi inimeste vahel, ka juhi ja töötaja vahel.”

Meeskonnarolli määratleb ta järgmiselt: "Soodumus meeskonnas mingil kindlal kombel käituda, meeskonnatöös osaleda ja kaasliikmetega suhelda." Belbini meeskonnarollide meetod võimaldab meeskonnal ja selle liikmetel end analüüsida ja keskkonna nõudmistele kohandada. See on vajalik, sest rohkem kui professionaalsete oskuste olemasolust sõltub meeskonna lõplik edukus sellest, kuivõrd meeskond on meeskonnarollide mõttes tasakaalustatud ning oskusest ära kasutada iga meeskonnaliikme tugevused.

Meeskonnarollide testimiseks, analüüsiks ja aruannete genereerimiseks on välja töötatud spetsiaalne tarkvara e-Interplace Version 6, mille esimene versioon võeti kasutusele juba 1988. aastal.

Loe edasi >