08:40 – 09:20
Registreerimine ja hommikukohv
Toimumiskoht:
Sokos Hotel Viru konverentsikeskus
Iga-aastane, seekord juba 11. Kütuseturu Aastakonverents „Otsused rohelise tuleviku poole“, toob taas üheks päevaks kokku kütuse- ja transpordisektori otsustajad, aga ka avaliku sektori liidrid, et vaadata otsa valdkonna olulisematele teemadele. Seekordsel sektori aastasündmusel anname terviklikuma ülevaate just transpordisektori rohepöördega seonduvast ning vaatame teravama pilguga otsa aktsiisidele ja üleminekule säästlikumale transpordile.
Tänavune Kütuseturu Aastakonverents toimub erandkorras kevadel ja seda põhjusel, et kütuseturu osalised ja transpordisektor saaks vahetult pärast valimisi edastada omi mõtteid uuele valitsuskoalitsioonile ja uurida, milline saab olema uue valitsuse energia- ja sellega kaasnev maksupoliitika.
MIKS TASUB OSALEDA?
MILLISTEL TEEMADEL SEEKORD RÄÄGITAKSE?
KONVERENTSI SIHTGRUPP:
Korraldaja on Äripäeva teemaveeb Logistikauudised.ee ja sisupartner Eesti Õliühing.
Programmijuht: Anu Soomets, [email protected], +372 516 4397
Konverentsil oma toodete ja teenuste esitlemisest huvitatud ettevõtetel palume kirjutada e-mailile [email protected]
08:40 – 09:20
Registreerimine ja hommikukohv
09:20 – 09:30
Tere hommikust!
Urmas Vaino Moderaator
09:29 – 11:45
Teemaplokk 1 – ROHEPÖÖRE TRANSPORDISEKTORIS
09:30 – 09:45
Kuidas Eesti transpordisektor loodava kliima- ja elukeskkonnaministeeriumi juhtimisel rohelisema tuleviku suunas liigub?
Kristen Michal Uus kliima- ja elukeskkonna ministrer
Meie transpordisektori eesmärgid on pikemas plaanis enam-vähem teada, kuid segadust, kuidas, kes ja mille eest täpselt vastutab, on olnud siiani üsna palju. Äsja ametisse astunud valitsus on otsustanud luua uue kliima- ja elukeskkonnaministeeriumi, mis võtab üle ka kogu transpordipoliitika kujundamise. Mida see täpsemalt tähendab? Millised on uue ministeeriumi peamised rollid ning kuidas on plaan liikuda edasi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist üle tulevate transpordialaste tegevustega, kaasa arvatud rohepöördega?
09:45 – 10:15
Kuidas uued Euroopa Liidu seadusandlikud algatused hakkavad kütuse- ja transpordipoliitikat mõjutama?
Silver Sillak Keskkonnaministeeriumi kliimaosakonna nõunik
Euroopa Liit on viimastel aegadel võtnud vastu mitmeid olulisi transpordipoliitikat puudutavaid otsuseid. Mida need täpsemalt tähendavad? Ettekandes võetakse luubi alla järgmised teemad:
10:15 – 10:45
Milline on taastuvkütuste ja teiste madala CO2-sisaldusega kütuste roll transpordisektori dekarboniseerimiselt?
Emanuela Sardellitti FuelsEurope, Advocacy Strategy Executive
Alessia Mannella FuelsEurope, Policy Manager
FuelsEurope esindab ELi kütusetootjaid. Ettekanne keskendub taastuvate ja vähese CO2-heitega kütuste olulisele rollile rohepöördes: kuidas aitavad sellised kütused kaasa transpordisektorite süsinikdioksiidiheite vähendamisele? Missugused on olemasolevad ressurssid selliste kütuste tootmiseks? Mis on peamised eelduseks, et vähese CO2-heitega kütuste tootmismahud suureneksid?
Missugust rolli omavad vähese CO2-heitega kütused transpordisektori üleminekufaasis?
Kas ja kuidas suudetakse transpordisektor 2050. aastaks täielikult dekarboniseerida ning missugused on rafineerimissektori arenguperspektiivid?
10:45 – 11:05
Kuidas tagada transpordi rohe-eesmärkide kõrval ka majanduse konkurentsivõime ja inimeste toimetulek?
Mart Raamat Eesti Õliühingu tegevjuht
Transpordisektori kliimaeesmärkide täitmisel on vaja mõista, et ühte kõigile sobivat lahendust ei ole. Kui elektrisõidukid sobivad peamiselt linnasõite tegevatele eraisikutele, siis rasketranspordis – kus tarbitakse suur osa Eesti transpordikütustest – täna reaalseid alternatiive sisepõlemismootoritele ei ole. Kuidas saaks riigi maksusüsteem või regulatsioonid aidata kaasa rohepöördele, mis arvestab sektorite eripärasid?
11:05 – 11:45
Poliitikute diskussioon: kuidas valitsus transpordipoliitikat suunama ja riske maandama hakkab?
Toomas Uibo Eesti 200 fraktsioon
Rain Epler EKRE fraktsioon
Jaak Aab Keskerakonna fraktsioon
Aivar Kokk Isamaa fraktsioon
Jürgen Ligi Reformierakonna fraktsioon
Madis Kallas Regionaalminister, Sotsiaaldemokraatliku erakonna fraktsioon
Poliitikute debatis uurime, kas uuel valitsusele on plaan riske rohkem maandada ja lisaks biometaanile soodustada ka teiste süsinikuneutraalsete kütuste kasutamist. Juba seitsme aasta pärast peab meie linnades olema null-saastega ühistransport, kelle ülesandeks on teha vajalikud investeeringud? Kui suur osa sellest on ettevõtjatel, kui suur osa riigil? Mil määrab plaanib riik investeerida elektrisõidukite laadimistaristutesse, mis tarbesõidukite kontekstis on täna sisuliselt olematu? Kas ja kuidas riik näeb vesinikul rolli transpordikütusena? Milliseid muutusi vajab tasuta ühistransport? Mis saab plaanist tõsta kütuseaktsiise?
11:45 – 12:45
Lõuna
12:44 – 14:20
Teemaplokk 2 – EESMÄRGID JA VÕIMALUSED
12:45 – 13:10
Kas Eesti majandus veab rohepöörde välja?
Kristo Aab LHV majandusanalüütik
Rohepööre toob paratamatult endaga kaasa suuri investeeringuid, kuid teisalt võib see kaasa aidata ka meie majanduse arengule. Kütusetarbimise mõju Eesti majandusaktiivsusele – kui paljude võtmesektorite jaoks on tegu tähtsa sisendiga? Kas Eesti väiksus seab sellele kõigele ka mingeid piiranguid ning millised seni tehtud otsused tuleks kindlasti ümber vaadata? Kas tasuta ühistransport on meile ikka jõukohane? Kas kütuseaktsiisi lahtisidumine teede rahastamisest oli mõistlik otsust? Milline on riigi tegelike võimaluste ja ees ootavate väljakutsete suhe majandusanalüütiku pilgu läbi?
13:10 – 13:40
Euro 7 saastenormid – milliseks võib kujuneda tegelik mõju transpordisektorile?
Raluca Marian Director EU Advocacy and General Delegate of the Permanent Delegation to the EU at IRU (EL suhete direktor ning IRU eriesindaja EL institutsioonide juures)
Sõidukite Euro 7 saastenormidest on räägitud juba pikalt ning nende normide kehtestamine on vaid ajaküsimus. Kui karmid need reeglid võivad tulla ja kui suuri lisainvesteeringuid nõuab see veokite tootjatelt ja nende ostjatelt? Millised mõjud on Euroopa Parlamendi värskelt vastu võetud otsustel transpordisektorile?
13:40 – 14:00
Kuidas kujundada ümber tänaseid energiajaamu, mõeldes jätkusuutlikule tulevikule?
Gary Szendzielarz Astro Balticsi & Cloudicsi rahvusvahelise äriarenduse juht
Kuidas ühendada edukalt traditsioonilised ja nüüdisaegsed tanklatehnoloogiad? Kuidas tänased klientide käitumisharjumused kujundavad homsete energiajaamade olemust transpordisektoris? Kuidas mobiilsed ja pilvetehnoloogial põhinevad lahendused aitavad valmistuda muutusteks?
14:00 – 14:20
Milliseid samme vajab tarbesõidukite taristu, et Eestis rohepööre ellu viia?
Kaupo Eerme Eleport Eesti turu juht
Kui täna räägime alternatiivkütustest, siis pikemas perspektiivis tähendab see üleminekuperioodi elektritranspordile. Mis puudutab sõiduautode laadimistaristut Eestis, siis pole alust arvata, et see elektriautode arvu kasvuga sammu ei suudaks pidada. Küll aga oleme selgelt hädas tarbesõidukite laadimistaristuga. Elektrikaubikuid ja -veokeid omavad ettevõtted peavad ise ehitama välja oma laadimisvõrgu, mis on jõukohane vaid vähestele rahvusvahelistele suurkontsernidele. Milliseid investeeringuid oleks vaja selleks teha, millised tehnoloogiad on selleks täna olemas ja kes selle kõige eest peaks maksma?
14:20 – 15:00
Kohvipaus
14:59 – 16:40
Teemaplokk 3 – KÜTUSETARBIMISE MUUTUMINE ERI SEKTORITES
15:00 – 15:25
Elektriautode pealetung on alanud. Kuidas see mõjutab turgu?
Erkki Ots Bassadone Baltic tegevjuht
Elektriliste sõiduautode tootjaid tekib juurde nagu seeni pärast vihma ja ka suurtootjad ei maga. Tavaautode hinnad kasvavad, elektriautodel aga pigem langevad. Kas olemasoleva liitium-ioonakude tehnoloogiaga purjetamegi võiduki lõpuni või on lõplike kliimaeesmärkide saavutamiseks vaja siiski mingit täiesti uut tehnoloogiat? Kas midagi taolist on silmapiiril? Kui kaua võtab aega, et tarbesõidukite ja raskeveokite sektor elektriliste sõiduautode arengule järele jõuab?
15:25 – 15:50
Elektrikaubikutele on veel vara üle minna. Kas HVO kasutamine täidab klientide ootused?
Rauno Parras Itella Estonia transpordiüksuse juht
Sebe võitis hiljutise liinivedude hanke ilma keskkonnasõbralikesse gaasibussidesse investeerimata, täites vajalikud nõuded taastuvtoorainest valmistatud HVO diislikütusega. Sama plaan on ka Itellal, kelle rehkenduste järgi on elektrikaubikutele veel pisut vara üle minna, ning ettevõte täidab oma keskkonnakohustused HVO kütusega. Kui suur on klientide poolne huvi ja surve transpordiettevõttele, et nende veod oleksid süsinikuneutraalsed? Või eeldatakse juba täielikult saastevaba vedu?
15:50 – 16:30
Arutelu: Kui õiged on meie rohepöördseks valitud suunad ja kuidas õnnestuks riigil kalleid otsuseid edaspidi vältida?
Alvar Tõruke DSV regionaaldirektor ja juhatuse esimees
Ingmar Roos Mootor Grupp, Lux Express Eesti ärijuht
Ülle Tamme Neste Eesti juhatuse liige
Silver Sillak Keskkonnaministeeriumi kliimaosakonna nõunik
Rauno Parras Itella Estonia transpordiüksuse juht
Kas Eesti võetud suunad rohelisema tuleviku suunas on õiged ja mida tuleks teha teisiti? Millised on ettevõtjate ja nende klientide ootused, kuidas tegutseda targalt ja nutikalt nii, et rohepöörde hinnasilt lõpptarbijale võimalikult väikese numbriga tuleks? Millist nõu oleks ettevõtjatel selles kontekstis riigijuhtidele anda, et me ei peaks hiljem kahetsema rumalaid ja kalliks osutunud otsuseid?
16:30 – 16:40
Kokkuvõte ja päeva lõpetamine
Toimumiskoht:
Sokos Hotel Viru konverentsikeskus
Iga-aastane, seekord juba 11. Kütuseturu Aastakonverents „Otsused rohelise tuleviku poole“, toob taas üheks päevaks kokku kütuse- ja transpordisektori otsustajad, aga ka avaliku sektori liidrid, et vaadata otsa valdkonna olulisematele teemadele. Seekordsel sektori aastasündmusel anname terviklikuma ülevaate just transpordisektori rohepöördega seonduvast ning vaatame teravama pilguga otsa aktsiisidele ja üleminekule säästlikumale transpordile.
Tänavune Kütuseturu Aastakonverents toimub erandkorras kevadel ja seda põhjusel, et kütuseturu osalised ja transpordisektor saaks vahetult pärast valimisi edastada omi mõtteid uuele valitsuskoalitsioonile ja uurida, milline saab olema uue valitsuse energia- ja sellega kaasnev maksupoliitika.
MIKS TASUB OSALEDA?
MILLISTEL TEEMADEL SEEKORD RÄÄGITAKSE?
KONVERENTSI SIHTGRUPP:
Korraldaja on Äripäeva teemaveeb Logistikauudised.ee ja sisupartner Eesti Õliühing.
Programmijuht: Anu Soomets, [email protected], +372 516 4397
Konverentsil oma toodete ja teenuste esitlemisest huvitatud ettevõtetel palume kirjutada e-mailile [email protected]
08:40 – 09:20
Registreerimine ja hommikukohv
09:20 – 09:30
Tere hommikust!
Urmas Vaino Moderaator
09:29 – 11:45
Teemaplokk 1 – ROHEPÖÖRE TRANSPORDISEKTORIS
09:30 – 09:45
Kuidas Eesti transpordisektor loodava kliima- ja elukeskkonnaministeeriumi juhtimisel rohelisema tuleviku suunas liigub?
Kristen Michal Uus kliima- ja elukeskkonna ministrer
Meie transpordisektori eesmärgid on pikemas plaanis enam-vähem teada, kuid segadust, kuidas, kes ja mille eest täpselt vastutab, on olnud siiani üsna palju. Äsja ametisse astunud valitsus on otsustanud luua uue kliima- ja elukeskkonnaministeeriumi, mis võtab üle ka kogu transpordipoliitika kujundamise. Mida see täpsemalt tähendab? Millised on uue ministeeriumi peamised rollid ning kuidas on plaan liikuda edasi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist üle tulevate transpordialaste tegevustega, kaasa arvatud rohepöördega?
09:45 – 10:15
Kuidas uued Euroopa Liidu seadusandlikud algatused hakkavad kütuse- ja transpordipoliitikat mõjutama?
Silver Sillak Keskkonnaministeeriumi kliimaosakonna nõunik
Euroopa Liit on viimastel aegadel võtnud vastu mitmeid olulisi transpordipoliitikat puudutavaid otsuseid. Mida need täpsemalt tähendavad? Ettekandes võetakse luubi alla järgmised teemad:
10:15 – 10:45
Milline on taastuvkütuste ja teiste madala CO2-sisaldusega kütuste roll transpordisektori dekarboniseerimiselt?
Emanuela Sardellitti FuelsEurope, Advocacy Strategy Executive
Alessia Mannella FuelsEurope, Policy Manager
FuelsEurope esindab ELi kütusetootjaid. Ettekanne keskendub taastuvate ja vähese CO2-heitega kütuste olulisele rollile rohepöördes: kuidas aitavad sellised kütused kaasa transpordisektorite süsinikdioksiidiheite vähendamisele? Missugused on olemasolevad ressurssid selliste kütuste tootmiseks? Mis on peamised eelduseks, et vähese CO2-heitega kütuste tootmismahud suureneksid?
Missugust rolli omavad vähese CO2-heitega kütused transpordisektori üleminekufaasis?
Kas ja kuidas suudetakse transpordisektor 2050. aastaks täielikult dekarboniseerida ning missugused on rafineerimissektori arenguperspektiivid?
10:45 – 11:05
Kuidas tagada transpordi rohe-eesmärkide kõrval ka majanduse konkurentsivõime ja inimeste toimetulek?
Mart Raamat Eesti Õliühingu tegevjuht
Transpordisektori kliimaeesmärkide täitmisel on vaja mõista, et ühte kõigile sobivat lahendust ei ole. Kui elektrisõidukid sobivad peamiselt linnasõite tegevatele eraisikutele, siis rasketranspordis – kus tarbitakse suur osa Eesti transpordikütustest – täna reaalseid alternatiive sisepõlemismootoritele ei ole. Kuidas saaks riigi maksusüsteem või regulatsioonid aidata kaasa rohepöördele, mis arvestab sektorite eripärasid?
11:05 – 11:45
Poliitikute diskussioon: kuidas valitsus transpordipoliitikat suunama ja riske maandama hakkab?
Toomas Uibo Eesti 200 fraktsioon
Rain Epler EKRE fraktsioon
Jaak Aab Keskerakonna fraktsioon
Aivar Kokk Isamaa fraktsioon
Jürgen Ligi Reformierakonna fraktsioon
Madis Kallas Regionaalminister, Sotsiaaldemokraatliku erakonna fraktsioon
Poliitikute debatis uurime, kas uuel valitsusele on plaan riske rohkem maandada ja lisaks biometaanile soodustada ka teiste süsinikuneutraalsete kütuste kasutamist. Juba seitsme aasta pärast peab meie linnades olema null-saastega ühistransport, kelle ülesandeks on teha vajalikud investeeringud? Kui suur osa sellest on ettevõtjatel, kui suur osa riigil? Mil määrab plaanib riik investeerida elektrisõidukite laadimistaristutesse, mis tarbesõidukite kontekstis on täna sisuliselt olematu? Kas ja kuidas riik näeb vesinikul rolli transpordikütusena? Milliseid muutusi vajab tasuta ühistransport? Mis saab plaanist tõsta kütuseaktsiise?
11:45 – 12:45
Lõuna
12:44 – 14:20
Teemaplokk 2 – EESMÄRGID JA VÕIMALUSED
12:45 – 13:10
Kas Eesti majandus veab rohepöörde välja?
Kristo Aab LHV majandusanalüütik
Rohepööre toob paratamatult endaga kaasa suuri investeeringuid, kuid teisalt võib see kaasa aidata ka meie majanduse arengule. Kütusetarbimise mõju Eesti majandusaktiivsusele – kui paljude võtmesektorite jaoks on tegu tähtsa sisendiga? Kas Eesti väiksus seab sellele kõigele ka mingeid piiranguid ning millised seni tehtud otsused tuleks kindlasti ümber vaadata? Kas tasuta ühistransport on meile ikka jõukohane? Kas kütuseaktsiisi lahtisidumine teede rahastamisest oli mõistlik otsust? Milline on riigi tegelike võimaluste ja ees ootavate väljakutsete suhe majandusanalüütiku pilgu läbi?
13:10 – 13:40
Euro 7 saastenormid – milliseks võib kujuneda tegelik mõju transpordisektorile?
Raluca Marian Director EU Advocacy and General Delegate of the Permanent Delegation to the EU at IRU (EL suhete direktor ning IRU eriesindaja EL institutsioonide juures)
Sõidukite Euro 7 saastenormidest on räägitud juba pikalt ning nende normide kehtestamine on vaid ajaküsimus. Kui karmid need reeglid võivad tulla ja kui suuri lisainvesteeringuid nõuab see veokite tootjatelt ja nende ostjatelt? Millised mõjud on Euroopa Parlamendi värskelt vastu võetud otsustel transpordisektorile?
13:40 – 14:00
Kuidas kujundada ümber tänaseid energiajaamu, mõeldes jätkusuutlikule tulevikule?
Gary Szendzielarz Astro Balticsi & Cloudicsi rahvusvahelise äriarenduse juht
Kuidas ühendada edukalt traditsioonilised ja nüüdisaegsed tanklatehnoloogiad? Kuidas tänased klientide käitumisharjumused kujundavad homsete energiajaamade olemust transpordisektoris? Kuidas mobiilsed ja pilvetehnoloogial põhinevad lahendused aitavad valmistuda muutusteks?
14:00 – 14:20
Milliseid samme vajab tarbesõidukite taristu, et Eestis rohepööre ellu viia?
Kaupo Eerme Eleport Eesti turu juht
Kui täna räägime alternatiivkütustest, siis pikemas perspektiivis tähendab see üleminekuperioodi elektritranspordile. Mis puudutab sõiduautode laadimistaristut Eestis, siis pole alust arvata, et see elektriautode arvu kasvuga sammu ei suudaks pidada. Küll aga oleme selgelt hädas tarbesõidukite laadimistaristuga. Elektrikaubikuid ja -veokeid omavad ettevõtted peavad ise ehitama välja oma laadimisvõrgu, mis on jõukohane vaid vähestele rahvusvahelistele suurkontsernidele. Milliseid investeeringuid oleks vaja selleks teha, millised tehnoloogiad on selleks täna olemas ja kes selle kõige eest peaks maksma?
14:20 – 15:00
Kohvipaus
14:59 – 16:40
Teemaplokk 3 – KÜTUSETARBIMISE MUUTUMINE ERI SEKTORITES
15:00 – 15:25
Elektriautode pealetung on alanud. Kuidas see mõjutab turgu?
Erkki Ots Bassadone Baltic tegevjuht
Elektriliste sõiduautode tootjaid tekib juurde nagu seeni pärast vihma ja ka suurtootjad ei maga. Tavaautode hinnad kasvavad, elektriautodel aga pigem langevad. Kas olemasoleva liitium-ioonakude tehnoloogiaga purjetamegi võiduki lõpuni või on lõplike kliimaeesmärkide saavutamiseks vaja siiski mingit täiesti uut tehnoloogiat? Kas midagi taolist on silmapiiril? Kui kaua võtab aega, et tarbesõidukite ja raskeveokite sektor elektriliste sõiduautode arengule järele jõuab?
15:25 – 15:50
Elektrikaubikutele on veel vara üle minna. Kas HVO kasutamine täidab klientide ootused?
Rauno Parras Itella Estonia transpordiüksuse juht
Sebe võitis hiljutise liinivedude hanke ilma keskkonnasõbralikesse gaasibussidesse investeerimata, täites vajalikud nõuded taastuvtoorainest valmistatud HVO diislikütusega. Sama plaan on ka Itellal, kelle rehkenduste järgi on elektrikaubikutele veel pisut vara üle minna, ning ettevõte täidab oma keskkonnakohustused HVO kütusega. Kui suur on klientide poolne huvi ja surve transpordiettevõttele, et nende veod oleksid süsinikuneutraalsed? Või eeldatakse juba täielikult saastevaba vedu?
15:50 – 16:30
Arutelu: Kui õiged on meie rohepöördseks valitud suunad ja kuidas õnnestuks riigil kalleid otsuseid edaspidi vältida?
Alvar Tõruke DSV regionaaldirektor ja juhatuse esimees
Ingmar Roos Mootor Grupp, Lux Express Eesti ärijuht
Ülle Tamme Neste Eesti juhatuse liige
Silver Sillak Keskkonnaministeeriumi kliimaosakonna nõunik
Rauno Parras Itella Estonia transpordiüksuse juht
Kas Eesti võetud suunad rohelisema tuleviku suunas on õiged ja mida tuleks teha teisiti? Millised on ettevõtjate ja nende klientide ootused, kuidas tegutseda targalt ja nutikalt nii, et rohepöörde hinnasilt lõpptarbijale võimalikult väikese numbriga tuleks? Millist nõu oleks ettevõtjatel selles kontekstis riigijuhtidele anda, et me ei peaks hiljem kahetsema rumalaid ja kalliks osutunud otsuseid?
16:30 – 16:40
Kokkuvõte ja päeva lõpetamine
Konverentsi materjalide ja sisu kopeerimine, salvestamine, reprodutseerimine või levitamine on ilma AS Äripäeva kirjaliku nõusolekuta keelatud.
Korraldaja võib üritusel teha pilte, videoid ja helisalvestisi ning jagada neid nii osalejatega kui ka avalikes meediakanalites, samuti kasutada sarnaste ürituste turundamiseks.
Täpsemat teavet andmete kasutamise kohta leiab Äripäeva Privaatsustingimustest.
Reklaam
Kui soovite tutvustada oma ettevõtet konverentsil, siis võtke ühendust [email protected] või 667 0105.
Palume teatada mitteosalemisest kirjalikult vähemalt 10 tööpäeva enne ürituse toimumist aadressil [email protected] .
Sellisel juhul tagastame laekunud osalustasu või tühistame veel tasumata arve.
Kui teatate mitteosalemisest 5-9 tööpäeva enne konverentsi kuulub tasumisele 50% arvest.
Kui teatate mitteosalemisest hiljem või unustate teatada, osalustasu ei tagastata ja tasumisele kuulub 100% arvest.
Aadress
Viru väljak 4, 10111 Tallinn