Silmapilk
Kuidas mõelda mõtlemata
Malcolm Gladwelli rahvusvaheline menuk “Silmapilk” räägib neist hetkedest meie elus, kui me “teame” midagi, kuid ei oska seletada, kuidas me seda teame.
Kogenud kunstiasjatundja heidab korraks pilgu hindamatu väärtusega kurosele, mis oleks pidanud olema väga vana ning ainus mõte, mis talle meelde tuleb, on “värske”. Hiljem selgub, et asjatundja sisetunne ei peta teda – tegemist on tõepoolest osava võltsinguga. Abielude analüüsimisele pühendunud teadlane vaatab 15minutilist videolõiku kenast noorpaarist ning ennustab, et kaua nad koos ei püsi.
“Silmapilk” räägib just neist kahest esimesest sekundist – ühestainsast silmapilgust –, mille jooksul me mõistame sageli asjade olemust selgemini kui pika ja põhjaliku analüüsi järel. Me saame asjale pihta enne, kui me tegelikult aru saame, et oleme asjast aru saanud.
Seda osa meie ajust, mis sel moel pimesi järeldusi teeb, nimetatakse kohanduvaks alateadvuseks, ning seda tüüpi otsustuste uuringud on viimasel ajal üks tänapäevase psühholoogia kõige tähtsamaid suundi. Kohanduvat alateadvust ei tohi segi ajada Sigmund Freudi kirjeldatud alateadvusega, mis on pime ja sünge koht täis himusid, mälestusi ja kujutelmi, millele teadlikult mõtlemine on meie jaoks liiga rahutust tekitav. See uus mõiste, kohanduv alateadvus, on hoopis kujutlus hiiglaslikust arvutist, mis töötleb kiirelt ja vaikselt läbi suure andmehulga, mida meil on inimtegevuseks vaja.
Kui te astute tänavale ja näete järsku, et teile hakkab otsa tagurdama veoauto, siis kas teil on aega sel hetkel kõik oma reaalsed võimalused läbi mõelda? Muidugi mitte. Ainuke seletus, kuidas inimesed on üldse liigina säilinud, on selles, et me oleme otsuste langetamiseks välja arendanud veel ühe elundi, mis suudab vajadusel ka väga väheste teadmistega langetada väga kiireid ning ainuõigeid otsuseid.
Malcolm Gladwelli raamat koosneb arvukatest elulistest näidetest, mis on pikitud n-ö teoreetilise osaga. Nii näitab autor, kuidas välkotsus võib päästa tuletõrjujate elu, kuid samas võib inimese näkku kirjutatud ilmsete märkide lugemata jätmine panna politseiniku tapma süütut inimest.
“Silmapilku” lugedes võib tekkida vahel küll tunne, et Ameerika kultuuriruumist pärit näidetega on ehk veidi liialegi mindud, kuid kindlasti ei muuda see raamatu lugemist igavamaks. Nii õnnestub raamatus kirjeldatud näidetega edukalt paralleele tõmmata ka teistsuguse kultuuritaustaga lugejatel.
Mõtlemisainest jagub Gladwelli raamatus küllaga, kuna saadud mõtted jäävad veel tükil ajal kummitama.
Arvustused
„Silmapilk” lööb mõra turundusinimeste ettekujutusse tarbijatest, kes teevad ratsionaalseid otsuseid etteantud informatsiooni põhjal. Üha kiireneva elutempo tõttu oleme sunnitud otsuseid langetama alateadvuses toimuva “peenlõikumise” meetodil, kus ka komplekssete otsuste vastuvõtmine toimub näiliselt vaid esmamulje põhjal.
Mida teha siis, kui meie kliendil kulub otsusele jõudmiseks vaid kaks sekundit? Millised aspektid jõuavad teadvusesse vaid ühe silmapilguga? Psühholoogide, turu-uurijate ja kriminoloogide uuringutele toetudes toob Malcolm Gladwell illustreerivaid näiteid käitumismustri toimimisest, analoogiaid erinevate juhtumite vahel ning kirjeldab eksperimente inimmõistusega.Viimastel aastatel tarbijakäitumise muutumist kirjeldavate teooriate reas on “Silmapilk” vääriline ja nauditavalt loetav täiendus, mis intrigeerib lugejat mõtisklema omaenda alateadvuse ning otsuselangetamise protsessi üle, ärgitab otsima lisainfot ning redigeerima senise kommunikatsiooni alustalasid.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Silmapilk
Kirjeldus
Malcolm Gladwelli rahvusvaheline menuk “Silmapilk” räägib neist hetkedest meie elus, kui me “teame” midagi, kuid ei oska seletada, kuidas me seda teame.
Kogenud kunstiasjatundja heidab korraks pilgu hindamatu väärtusega kurosele, mis oleks pidanud olema väga vana ning ainus mõte, mis talle meelde tuleb, on “värske”. Hiljem selgub, et asjatundja sisetunne ei peta teda – tegemist on tõepoolest osava võltsinguga. Abielude analüüsimisele pühendunud teadlane vaatab 15minutilist videolõiku kenast noorpaarist ning ennustab, et kaua nad koos ei püsi.
“Silmapilk” räägib just neist kahest esimesest sekundist – ühestainsast silmapilgust –, mille jooksul me mõistame sageli asjade olemust selgemini kui pika ja põhjaliku analüüsi järel. Me saame asjale pihta enne, kui me tegelikult aru saame, et oleme asjast aru saanud.
Seda osa meie ajust, mis sel moel pimesi järeldusi teeb, nimetatakse kohanduvaks alateadvuseks, ning seda tüüpi otsustuste uuringud on viimasel ajal üks tänapäevase psühholoogia kõige tähtsamaid suundi. Kohanduvat alateadvust ei tohi segi ajada Sigmund Freudi kirjeldatud alateadvusega, mis on pime ja sünge koht täis himusid, mälestusi ja kujutelmi, millele teadlikult mõtlemine on meie jaoks liiga rahutust tekitav. See uus mõiste, kohanduv alateadvus, on hoopis kujutlus hiiglaslikust arvutist, mis töötleb kiirelt ja vaikselt läbi suure andmehulga, mida meil on inimtegevuseks vaja.
Kui te astute tänavale ja näete järsku, et teile hakkab otsa tagurdama veoauto, siis kas teil on aega sel hetkel kõik oma reaalsed võimalused läbi mõelda? Muidugi mitte. Ainuke seletus, kuidas inimesed on üldse liigina säilinud, on selles, et me oleme otsuste langetamiseks välja arendanud veel ühe elundi, mis suudab vajadusel ka väga väheste teadmistega langetada väga kiireid ning ainuõigeid otsuseid.
Malcolm Gladwelli raamat koosneb arvukatest elulistest näidetest, mis on pikitud n-ö teoreetilise osaga. Nii näitab autor, kuidas välkotsus võib päästa tuletõrjujate elu, kuid samas võib inimese näkku kirjutatud ilmsete märkide lugemata jätmine panna politseiniku tapma süütut inimest.
“Silmapilku” lugedes võib tekkida vahel küll tunne, et Ameerika kultuuriruumist pärit näidetega on ehk veidi liialegi mindud, kuid kindlasti ei muuda see raamatu lugemist igavamaks. Nii õnnestub raamatus kirjeldatud näidetega edukalt paralleele tõmmata ka teistsuguse kultuuritaustaga lugejatel.
Mõtlemisainest jagub Gladwelli raamatus küllaga, kuna saadud mõtted jäävad veel tükil ajal kummitama.
„Silmapilk” lööb mõra turundusinimeste ettekujutusse tarbijatest, kes teevad ratsionaalseid otsuseid etteantud informatsiooni põhjal. Üha kiireneva elutempo tõttu oleme sunnitud otsuseid langetama alateadvuses toimuva “peenlõikumise” meetodil, kus ka komplekssete otsuste vastuvõtmine toimub näiliselt vaid esmamulje põhjal.
Mida teha siis, kui meie kliendil kulub otsusele jõudmiseks vaid kaks sekundit? Millised aspektid jõuavad teadvusesse vaid ühe silmapilguga? Psühholoogide, turu-uurijate ja kriminoloogide uuringutele toetudes toob Malcolm Gladwell illustreerivaid näiteid käitumismustri toimimisest, analoogiaid erinevate juhtumite vahel ning kirjeldab eksperimente inimmõistusega.Viimastel aastatel tarbijakäitumise muutumist kirjeldavate teooriate reas on “Silmapilk” vääriline ja nauditavalt loetav täiendus, mis intrigeerib lugejat mõtisklema omaenda alateadvuse ning otsuselangetamise protsessi üle, ärgitab otsima lisainfot ning redigeerima senise kommunikatsiooni alustalasid.
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.