Teistpidi töö

Teistpidi töö
Jason Fried
Lehekülgi: 152
Kirjastus: Äripäev

„Teistpidi töö“ troonib The New York Timesi, Wall Street Journali ja The Sunday Timesi bestsellerite nimekirjas. Värskendav, teravmeelne, aus ja samas vastupandamatult haarav raamat sunnib tööd vaatama sootuks teistpidi pilguga ja näitab uusi võimalusi seal, kust neid varem otsida ei osatud – või ei tulnud see lihtsalt meelde.

Jason Fried ja David Heinemeier Hansson keeravad harjumuspärase ärimaailma pea peale, soovitades jäljendada narkodiilereid ja tippkokki, unustada planeerimine, laenud ja laienemine; saata kriitikud põrgusse ja teha seda, mis teile endale meeldib ja mida teil vaja on.

Autorite väited ei pruugi alati olla meelepärased ega kaugeltki mitte ainuõiged, kuid igasuguse kahtluseta lükkavad nad mõtted täistuuridel käima ja tuletavad meelde lihtsaid, kuid pahatihti ununevaid põhitõdesid.

„Meil on firma rajamise, juhtimise ja laiendamise (või ka laiendamata jätmise) kohta teile üht-teist uut rääkida. Meie raamat ei põhine akadeemilistel teooriatel, vaid isiklikel kogemustel. Oleme äris tegutsenud üle kümne aasta. Nende aastate jooksul oleme näinud kaht majanduslangust, ühe mulli lõhkemist, ärimudelite teisenemist ning ennustusi nii hävingu kui ka õitsengu kohta – ja suutnud sealjuures ikkagi kasumisse jääda.

Alustame firma lahkamisest. Me lammutame selle vundamendini tükkideks ja seletame, miks tuleb kõik traditsioonilised veendumused ettevõtte juhtimise puhul üle parda heita. Siis ehitame firma nullist peale uuesti üles. Te loete siit, kuidas alustada, miks teie vajadused on väiksemad kui arvate, millal turule tulla, kuidas sõnumit levitada, keda (ja millal) tööle võtta ning kuidas seda kõike kontrolli all hoida. Asume nüüd asja kallale.“

Sisukord

Sissejuhatus 9

ESITEKS 13
Uus reaalsus 14

TIIVAKÄRPIJAD 17
Ignoreerige päriselu 18
Vigadest õppimine on ülehinnatud 19
Planeerimine tähendab oletamist 20
Milleks laieneda? 22
Töönarkomaania 23
Aitab ettevõtjatest 25

LÄKS! 27
Jätke universumisse oma jälg 28
Kratsige sealt, kus kiheleb 29
Hakake tegutsema 31
Aja puudumine pole vabandus 32
Kuhu tõmmata piir? 33
Võimatult sõnastatud missioon 35
Kui raha pole, valige plaan B 37
Te vajate vähem kui arvate 39
Asutage firma, mitte idufirma 40
Kõik müügiks? 42
Vähem massi 43

PROGRESS 45
Rakendage piiranguid 46
Tehke kas või pool, aga tehke hästi 47
Alustage keskpaigast 48 
Esialgu eirake detaile 49
Hakake kuraatoriks 52
Kärpige probleeme 53 
Keskenduge sellele, mis ei muutu 54
Tunnetus peitub teie sõrmedes 55
Müüge kõrvaltooteid 56
Minge kohe turule 58

PRODUKTIIVSUS 61
Üksmeele illusioon 62
Põhjus lõpetada 63
Häirimine on produktiivsuse vaenlane 66
Koosolekud on saatanast 68 
Piisavalt heast piisab täiesti 70
Kiired võidud 71
Ärge mängige kangelast 72
Minge magama 73
Teie ennustused ei kõlba kuhugi 75
Pikad nimekirjad ei täida eesmärki 76
Langetage väikseid otsuseid 77

KONKURENDID 79
Ärge kopeerige 80
Isikupärastage oma toode 81
Norige tüli 82
Tehke konkurendist vähem 84
Keda need konkurendid üldse huvitavad 86
evolutsioon 89
Õppige "ei" ütlema 90
Laske klientidel endast üle kasvada 91
Ärge laske innukusel tähtsuse järjekorda segi paisata 93
Kasutaja-, mitte kaupmehesõbralik 94
Jätke see üles kirjutamata 95

REKLAAM 97
Olgu tervitatud tundmatus 98
Kasvatage endale publik 99
Lööge konkurente õpetamise abil 100
Matkige tippkokki 102
Piiluge lava taha 103
Keegi ei armasta plastlilli 104
Pressiteated on rämpspost 105
Unustage Wall Street Journal 106
Narkodiilerid teavad, mida teevad 107
Turundus ei ole osakond 108
Üleöö kuulsaks saamise müüt 109

VÄRBAMINE 111
Esmalt proovige ise 112
Palgake siis, kui muidu ei saa 113
Jagage häid inimesi teistega 113
Kontvõõrad kokteiliõhtul 114
CV on naeruväärne paber 115
Tähtsusetud aastad 116
Unustage ametlik haridus 117
Kõik töötavad 119
Palgake iseseisvaid juhte 119
Värvake säravaid kirjutajaid 120
Parimaid leiab kõikjalt 121
Pange kandidaadid proovile 122
kahjude ennetamine 123
Halvad uudised tooge ise 124
Kiirus muudab kõike 125
Kuidas vabandust paluda 126
Saatke kõik eesliinile 128
Hingake sügavalt sisse 130

KULTUUR 133
Kultuuri pole võimalik luua 134
Otsused on ajutised 134
Jätke rokkstaarid mängust välja 135
Nad pole enam 13-aastased 136
Saatke kõik kell viis koju 137 
Ärge laske esimesel kriimul armistuda 138
Jääge iseendaks 139
Ohtlikud sõnad 140
"Esimene võimalus" on selge mürk 142

KOKKUVÕTE 143
Inspiratsioon rikneb kiiresti 144
Täname, et lugesite meie raamatut 145

LISALUGEMIST 147
37signals kohta 148
Ettevõtte 37signals tooted 149
Tänusõnad 150

Arvustused

Kristjan Otsmannaja- ja projektijuhtimise koolitaja ja coach

Kõigest mõne aastaga legendaarseks muutunud veebiteenuste firma 37signalsi omanike Jason Friedi ja David Heinemeier Hanssoni väike raamat “Teistpidi töö” (“Rework”) on otsesõnaline manifest, mis teeb tunniga selgeks, kuidas peaksime isikubrändide ja peaaegu piiramatu info liikumise ajastul töötama.

Fried ja Hansson annavad raamatus kiire ja sirgjoonelise ülevaate, kuidas käivitada oma ettevõte 21. sajandil edukalt ja kärmelt. Loomulikult pole tegemist võlurohuga – nad lihtsalt kirjeldavad põhimõtteid, mis kehtivad 37signalsis ja mis on aidanud seda kasvatada miljoniäriks. Kuigi nende manifest pole universaalne, saab sellest õppida ka juhul, kui tegutsed mõnes teises, infotehnoloogiaga vähem seotud valdkonnas.

Raamatu sõnumi võib kiirelt mõne punktiga kokku võtta.

1. Tööta mõistlikult

“Lõppude lõpuks ei tee töönarkomaanid ülejäänutest isegi rohkem tööd,” kirjutavad autorid. Nende väitel piisab 10–40 tunnist nädalas, et teha ära hädavajalikud asjad. Oluline pole mitte töö kestus, vaid selle vajalikkus ja kvaliteet.

Kui töötad tõeliselt efektiivselt, siis võid oma ettevõtte panna käima ka põhitöö kõrvalt, võttes selleks iga päev tunnikese või paar.

2. Kirglik looja versus ettevõtja

“Saadame väljendi “ettevõtja” pensionile,” kutsuvad Fried ja Hansson üles. “Äri alustama tuleks julgustada igaüht, mitte ainult mõnd haruldast, end ettevõtjaks nimetavat tõugu.”

Leia, milles oled väga hea ning mille loomisele tahad pühenduda, ning alusta. Ära tee liiga pikaajalisi plaane, sest nendega paned raudselt mööda – elul on varuks kaugeltki rohkem üllatusi, kui neid ennustada suudad. Keskendu järgmisele paarile nädalale ja alusta kohe. Sel moel püsid paindlikuna ning saad suunda vajaduse järgi muuta.

Kui vähegi saad, alusta oma rahaga, sest investorid piiravad sind varem või hiljem. Pealegi on investorite suurim huvi teenida raha ruttu tagasi, mitte tagada rahulolevaid kliente.

Lihtsaim ja valutuim viis toote või teenuse loomiseks on valmistada midagi sellist, mida ise tahaksid kasutada. Loodetavasti leidub veel keegi, kes sellist toodet või teenust soovib.

3. Väiksem on parem

Väike ettevõte on paindlik, kiire ja nutikas. Seepärast ei maksa alguses hakata kiiresti laienema. Tegelikult pole üldse laienemisel mõtet, välja arvatud juhul, kui see tuleb loomuliku arengu käigus. Fried ja Hansson julgustavad olema väikesed ning tegutsema kitsas valdkonnas, kuid tegema seda väga hästi.

Ära laienda tegevust, vaid hoopis kärbi, jättes alles hädavajaliku. Kui teed mingit asja väga hästi, tuled suurepäraselt toime. Veelgi enam: kui su ettevõttel on tore publik, siis nad hoolitsevad turunduse eest ise, levitades sõnumit tulevaste klientideni.

Autorid soovitavad seda ettevõtte tuuma hoida kalliskivina: “Teie ettevõtte tuumaks peab olema see, mis ei muutu; see, mida inimesed tahavad täna ja ka kümne aasta pärast.”

4. Ära lase konkurentidel end morjendada

Sinu äri on sinu äri ja konkurentide äri nende äri. Nii lihtne see ongi. Pööra nägu klientide poole, mitte ära jälgi konkurentide iga väikest sammu. Kui raiskad aega teistele, jääb seda endale väheks.

Pole mõtet teha konkurendist rohkem, vaid hoopis vähem. Kõlab vastuoluliselt? Aga mõtle hetk järele – kui keskendud kindlale valdkonnale konkurendist rohkem, siis tõenäoliselt muutud selles temast paremaks ja järelikult ka edukamaks.

5. Edu nõuab aega

Ükski äri ei saa edukaks üleöö. Praegu ei tea sinu ärist veel suurt keegi. Kui pühendud ja hoiad selget sihti, tasub see end ära. Toon näite koolitusärist: üks mu hea kolleeg lausus aasta eest: “Kui oled teinud kolm aastat head tööd, hakkavad su koolitused ise end müüma.” Tal oli õigus.

6. Lõplik tõde puudub

Mulle meeldib Friedi ja Hanssoni manifest, sest olen oma ettevõttes kogenud nelja aastaga selle toimimist päriselus. Ma polnud enne “Teistpidi tööd” lugenud ja 37signalsi nime olin vaid kuulnud ning neist vahel lugenud. Kui ka oleksin nende raamatut lugenud, poleks ma ilmselt vähemalt pooli nende väiteid uskunud. Kuigi need peavad vähemalt osaliselt paika.

Ometi olen teadlikult ja ka vaistlikult jälginud “Teistpidi töö” juhtnööre, sest need lähtuvad tervest mõistusest. Minu puhul on tulemuseks nelja aastaga loodud korralik kohalik isikubränd, mis tagab mulle meeldiva tegevuse ning piisava sissetuleku.

Friedil ja Hanssonil puudub lõplik tõde. Nende manifest on rakendatav eelkõige infopõhises ettevõttes, mõne reservatsiooniga ka teistel aladel. Kuigi me ei pruugi kõigega, mida nad kirjutavad, nõus olla, paneb “Teistpidi töö” mõtte liikuma. Sel eesmärgil tunni või paari kulutamine on suurepärane investeering isegi juhul, kui tulemused jäävad vaid mõttemänguks.

Peeter Tammistumajandusanalüütik

Vau! Milline meeldiv üllatus. Olen lugenud sadu majandusalaseid kirjatükke, mis on mind sellesarnase teabe puhul ülimalt valivaks muutnud. Kuid seekord läks teisiti. Planeerisin raamatut lugeda vahepaladeks, nagu ikka poolteoreetilisi ja -kunstlikke majandusheietusi loetakse, kuid kätte võttes lugesin selle ühe jutiga läbi.

Esimeseks mõtteks oli: oh sa, see on just see kivistuva päriselu ja innovaatilisuse konflikt,  millest olen kogu aeg mõelnud. Tegijad/käivitajad versus omandatud abitus ja “ei-saa-teha inimesed”. Kuidas “ei-saa-teha inimestest“ kujundada tegijad/käivitajad? Võib-olla oli tegu sellega, et sattusin nn hingesugulaste otsa, kuna olin just lõpetanud ühe samasuunalise uurimuse avaliku teenistuse toimimise tõhususest ja minimalistlikust disainist.

Juba raamatu eestikeelne pealkiri “Teistpidi töö” tekitas huvi – mulle meeldib kõik, mida vaadeldakse veidi teisiti kui tavaliselt ehk probleem keeratakse teistpidi, kuid pööramine ei tohi olla äraspidine. “Teistpidi töö” on hea näide, kuidas värskendada kõigile tuntud majandusloogika põhimõtteid, vaadeldes neid julgelt veidi teise nurga alt.

Maailmas on vähe midagi uut, on vaid lõputult variatsioone ammu unustatud vanadest komponentidest. Näiteks on heliredelil vaid kaheksa nooti, kuid juba aastatuhandeid on nende pinnal loodud üha uusi teoseid. Nii on ka raamatu autorid tuntud nootide abil loonud nauditava, sisutiheda “majandusliku heliteose”. Nad on võtnud heliredelilt fa nagu fun ja ehitanud üles konstruktsiooni, milles äri pole mitte kauge galaktika ega meeletu hulk vastumeelset tööd, vaid hoopis lõbu, pealegi igaühele kättesaadav lõbu.

Ainuüksi lähenemine ettevõtjale paelub tähelepanu, autorid on võtnud üpris raskepärase ja pelutava termini asemel käibele mõiste käivitaja. Milleks te elate? Millise jälje enesest jätate? Käivitage siis ometi enesest jälje jätmine – hakake käivitajaks. Klassik ütleks: niisama lihtne see ongi.

“Teistpidi töö” võib tunduda lihtsana, kuid on tegelikult mitmekihiline. Ühest küljest võib äri ajada igaüks ja raamat on kirjutatud ka neile, kes pole kunagi mõelnud firma asutamisele, kuid teisalt võib toodud põhimõtteid laiendada paljudele eluvaldkondadele, kaasa arvatud tõhus avalik teenistus. Siiski on see tegevusjuhend või õigemini meelespea väikestele ettevõtjatele/käivitajatele, kelle äri aluseks on mobiilsus. Meelespeaks on raamat selles mõttes, et kerge on eksida keeldude ja ahvatluste müriaadi ning just siis on õige aeg raamat uuesti läbi lehitseda, et aru saada, mis on elus tähtis ja mis vaid ilutsemine ehk tarbetu/tappev kulu. Ärge uskuge kõiki kriitikuid ja virisejaid – kui teete õiget asja naudinguga, võite nagu autoridki kindel olla, et mida kriitikud ka väidavad, teate teie, et nad eksivad.

Autorid panevad kahtluse alla kõik praegused “väärtused” nagu planeerimine, laienemine, töönarkomaania, koosolekud jne. Kui vaadelda neid põhimõtteid mobiilsuse seisukohalt, siis on neil tuline õigus. Põhiline on loovus, ise ja hästi tegemine, kliendi austamine, inspiratsioon, otsustusjulgus, iseendaks jäämine. Niimoodi lugedes tunduvad põhimõtted naeruväärselt lihtsad, kuid päriselus kipuvad need ununema.

Raamat on äärmiselt sisutihe, kohati lausa koormavalt tihe, kuid nauditav. Kõige vahvam on asjaolu, et raamat on kõrvalprodukt, põhitootmise jääk, mis on autoritele toonud kopsaka tulu. Ja mis kõige tähtsam – “Teistpidi töös” ei kirjuta teoreetikud, kuidas peaks midagi tegema. Selle asemel kirjeldavad autorid, kuidas nemad ise on äri ajanud ja edu saavutanud. Kui selle läbi loete, saate muidugi aru, et kogemuste ja edu jagamine pole üksnes puhas rõõm, vaid lisaks veel midagi. Lugege, nautige, mõelge ja … tehke.

Raamatuklubi

Äripäeva raamatuklubion Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid.

Oleme tegutsenud juba 15 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast juhtimiskirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.

  • Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud 21% soodsamalt.
  • Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
  • Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
  • Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
  • Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.

Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.

Tellimine
Teistpidi tööOtsas
Teistpidi töö

Teistpidi töö

Jason Fried
Tellimine
Teistpidi tööOtsas

Kirjeldus

„Teistpidi töö“ troonib The New York Timesi, Wall Street Journali ja The Sunday Timesi bestsellerite nimekirjas. Värskendav, teravmeelne, aus ja samas vastupandamatult haarav raamat sunnib tööd vaatama sootuks teistpidi pilguga ja näitab uusi võimalusi seal, kust neid varem otsida ei osatud – või ei tulnud see lihtsalt meelde.

Jason Fried ja David Heinemeier Hansson keeravad harjumuspärase ärimaailma pea peale, soovitades jäljendada narkodiilereid ja tippkokki, unustada planeerimine, laenud ja laienemine; saata kriitikud põrgusse ja teha seda, mis teile endale meeldib ja mida teil vaja on.

Autorite väited ei pruugi alati olla meelepärased ega kaugeltki mitte ainuõiged, kuid igasuguse kahtluseta lükkavad nad mõtted täistuuridel käima ja tuletavad meelde lihtsaid, kuid pahatihti ununevaid põhitõdesid.

„Meil on firma rajamise, juhtimise ja laiendamise (või ka laiendamata jätmise) kohta teile üht-teist uut rääkida. Meie raamat ei põhine akadeemilistel teooriatel, vaid isiklikel kogemustel. Oleme äris tegutsenud üle kümne aasta. Nende aastate jooksul oleme näinud kaht majanduslangust, ühe mulli lõhkemist, ärimudelite teisenemist ning ennustusi nii hävingu kui ka õitsengu kohta – ja suutnud sealjuures ikkagi kasumisse jääda.

Alustame firma lahkamisest. Me lammutame selle vundamendini tükkideks ja seletame, miks tuleb kõik traditsioonilised veendumused ettevõtte juhtimise puhul üle parda heita. Siis ehitame firma nullist peale uuesti üles. Te loete siit, kuidas alustada, miks teie vajadused on väiksemad kui arvate, millal turule tulla, kuidas sõnumit levitada, keda (ja millal) tööle võtta ning kuidas seda kõike kontrolli all hoida. Asume nüüd asja kallale.“

Lisainfo

Jason Fried
Lehekülgi: 152
Kirjastus: Äripäev

Sisukord

Sissejuhatus 9

ESITEKS 13
Uus reaalsus 14

TIIVAKÄRPIJAD 17
Ignoreerige päriselu 18
Vigadest õppimine on ülehinnatud 19
Planeerimine tähendab oletamist 20
Milleks laieneda? 22
Töönarkomaania 23
Aitab ettevõtjatest 25

LÄKS! 27
Jätke universumisse oma jälg 28
Kratsige sealt, kus kiheleb 29
Hakake tegutsema 31
Aja puudumine pole vabandus 32
Kuhu tõmmata piir? 33
Võimatult sõnastatud missioon 35
Kui raha pole, valige plaan B 37
Te vajate vähem kui arvate 39
Asutage firma, mitte idufirma 40
Kõik müügiks? 42
Vähem massi 43

PROGRESS 45
Rakendage piiranguid 46
Tehke kas või pool, aga tehke hästi 47
Alustage keskpaigast 48 
Esialgu eirake detaile 49
Hakake kuraatoriks 52
Kärpige probleeme 53 
Keskenduge sellele, mis ei muutu 54
Tunnetus peitub teie sõrmedes 55
Müüge kõrvaltooteid 56
Minge kohe turule 58

PRODUKTIIVSUS 61
Üksmeele illusioon 62
Põhjus lõpetada 63
Häirimine on produktiivsuse vaenlane 66
Koosolekud on saatanast 68 
Piisavalt heast piisab täiesti 70
Kiired võidud 71
Ärge mängige kangelast 72
Minge magama 73
Teie ennustused ei kõlba kuhugi 75
Pikad nimekirjad ei täida eesmärki 76
Langetage väikseid otsuseid 77

KONKURENDID 79
Ärge kopeerige 80
Isikupärastage oma toode 81
Norige tüli 82
Tehke konkurendist vähem 84
Keda need konkurendid üldse huvitavad 86
evolutsioon 89
Õppige "ei" ütlema 90
Laske klientidel endast üle kasvada 91
Ärge laske innukusel tähtsuse järjekorda segi paisata 93
Kasutaja-, mitte kaupmehesõbralik 94
Jätke see üles kirjutamata 95

REKLAAM 97
Olgu tervitatud tundmatus 98
Kasvatage endale publik 99
Lööge konkurente õpetamise abil 100
Matkige tippkokki 102
Piiluge lava taha 103
Keegi ei armasta plastlilli 104
Pressiteated on rämpspost 105
Unustage Wall Street Journal 106
Narkodiilerid teavad, mida teevad 107
Turundus ei ole osakond 108
Üleöö kuulsaks saamise müüt 109

VÄRBAMINE 111
Esmalt proovige ise 112
Palgake siis, kui muidu ei saa 113
Jagage häid inimesi teistega 113
Kontvõõrad kokteiliõhtul 114
CV on naeruväärne paber 115
Tähtsusetud aastad 116
Unustage ametlik haridus 117
Kõik töötavad 119
Palgake iseseisvaid juhte 119
Värvake säravaid kirjutajaid 120
Parimaid leiab kõikjalt 121
Pange kandidaadid proovile 122
kahjude ennetamine 123
Halvad uudised tooge ise 124
Kiirus muudab kõike 125
Kuidas vabandust paluda 126
Saatke kõik eesliinile 128
Hingake sügavalt sisse 130

KULTUUR 133
Kultuuri pole võimalik luua 134
Otsused on ajutised 134
Jätke rokkstaarid mängust välja 135
Nad pole enam 13-aastased 136
Saatke kõik kell viis koju 137 
Ärge laske esimesel kriimul armistuda 138
Jääge iseendaks 139
Ohtlikud sõnad 140
"Esimene võimalus" on selge mürk 142

KOKKUVÕTE 143
Inspiratsioon rikneb kiiresti 144
Täname, et lugesite meie raamatut 145

LISALUGEMIST 147
37signals kohta 148
Ettevõtte 37signals tooted 149
Tänusõnad 150

Arvustused (2)

Kristjan Otsmannaja- ja projektijuhtimise koolitaja ja coach

Kõigest mõne aastaga legendaarseks muutunud veebiteenuste firma 37signalsi omanike Jason Friedi ja David Heinemeier Hanssoni väike raamat “Teistpidi töö” (“Rework”) on otsesõnaline manifest, mis teeb tunniga selgeks, kuidas peaksime isikubrändide ja peaaegu piiramatu info liikumise ajastul töötama.

Fried ja Hansson annavad raamatus kiire ja sirgjoonelise ülevaate, kuidas käivitada oma ettevõte 21. sajandil edukalt ja kärmelt. Loomulikult pole tegemist võlurohuga – nad lihtsalt kirjeldavad põhimõtteid, mis kehtivad 37signalsis ja mis on aidanud seda kasvatada miljoniäriks. Kuigi nende manifest pole universaalne, saab sellest õppida ka juhul, kui tegutsed mõnes teises, infotehnoloogiaga vähem seotud valdkonnas.

Raamatu sõnumi võib kiirelt mõne punktiga kokku võtta.

1. Tööta mõistlikult

“Lõppude lõpuks ei tee töönarkomaanid ülejäänutest isegi rohkem tööd,” kirjutavad autorid. Nende väitel piisab 10–40 tunnist nädalas, et teha ära hädavajalikud asjad. Oluline pole mitte töö kestus, vaid selle vajalikkus ja kvaliteet.

Kui töötad tõeliselt efektiivselt, siis võid oma ettevõtte panna käima ka põhitöö kõrvalt, võttes selleks iga päev tunnikese või paar.

2. Kirglik looja versus ettevõtja

“Saadame väljendi “ettevõtja” pensionile,” kutsuvad Fried ja Hansson üles. “Äri alustama tuleks julgustada igaüht, mitte ainult mõnd haruldast, end ettevõtjaks nimetavat tõugu.”

Leia, milles oled väga hea ning mille loomisele tahad pühenduda, ning alusta. Ära tee liiga pikaajalisi plaane, sest nendega paned raudselt mööda – elul on varuks kaugeltki rohkem üllatusi, kui neid ennustada suudad. Keskendu järgmisele paarile nädalale ja alusta kohe. Sel moel püsid paindlikuna ning saad suunda vajaduse järgi muuta.

Kui vähegi saad, alusta oma rahaga, sest investorid piiravad sind varem või hiljem. Pealegi on investorite suurim huvi teenida raha ruttu tagasi, mitte tagada rahulolevaid kliente.

Lihtsaim ja valutuim viis toote või teenuse loomiseks on valmistada midagi sellist, mida ise tahaksid kasutada. Loodetavasti leidub veel keegi, kes sellist toodet või teenust soovib.

3. Väiksem on parem

Väike ettevõte on paindlik, kiire ja nutikas. Seepärast ei maksa alguses hakata kiiresti laienema. Tegelikult pole üldse laienemisel mõtet, välja arvatud juhul, kui see tuleb loomuliku arengu käigus. Fried ja Hansson julgustavad olema väikesed ning tegutsema kitsas valdkonnas, kuid tegema seda väga hästi.

Ära laienda tegevust, vaid hoopis kärbi, jättes alles hädavajaliku. Kui teed mingit asja väga hästi, tuled suurepäraselt toime. Veelgi enam: kui su ettevõttel on tore publik, siis nad hoolitsevad turunduse eest ise, levitades sõnumit tulevaste klientideni.

Autorid soovitavad seda ettevõtte tuuma hoida kalliskivina: “Teie ettevõtte tuumaks peab olema see, mis ei muutu; see, mida inimesed tahavad täna ja ka kümne aasta pärast.”

4. Ära lase konkurentidel end morjendada

Sinu äri on sinu äri ja konkurentide äri nende äri. Nii lihtne see ongi. Pööra nägu klientide poole, mitte ära jälgi konkurentide iga väikest sammu. Kui raiskad aega teistele, jääb seda endale väheks.

Pole mõtet teha konkurendist rohkem, vaid hoopis vähem. Kõlab vastuoluliselt? Aga mõtle hetk järele – kui keskendud kindlale valdkonnale konkurendist rohkem, siis tõenäoliselt muutud selles temast paremaks ja järelikult ka edukamaks.

5. Edu nõuab aega

Ükski äri ei saa edukaks üleöö. Praegu ei tea sinu ärist veel suurt keegi. Kui pühendud ja hoiad selget sihti, tasub see end ära. Toon näite koolitusärist: üks mu hea kolleeg lausus aasta eest: “Kui oled teinud kolm aastat head tööd, hakkavad su koolitused ise end müüma.” Tal oli õigus.

6. Lõplik tõde puudub

Mulle meeldib Friedi ja Hanssoni manifest, sest olen oma ettevõttes kogenud nelja aastaga selle toimimist päriselus. Ma polnud enne “Teistpidi tööd” lugenud ja 37signalsi nime olin vaid kuulnud ning neist vahel lugenud. Kui ka oleksin nende raamatut lugenud, poleks ma ilmselt vähemalt pooli nende väiteid uskunud. Kuigi need peavad vähemalt osaliselt paika.

Ometi olen teadlikult ja ka vaistlikult jälginud “Teistpidi töö” juhtnööre, sest need lähtuvad tervest mõistusest. Minu puhul on tulemuseks nelja aastaga loodud korralik kohalik isikubränd, mis tagab mulle meeldiva tegevuse ning piisava sissetuleku.

Friedil ja Hanssonil puudub lõplik tõde. Nende manifest on rakendatav eelkõige infopõhises ettevõttes, mõne reservatsiooniga ka teistel aladel. Kuigi me ei pruugi kõigega, mida nad kirjutavad, nõus olla, paneb “Teistpidi töö” mõtte liikuma. Sel eesmärgil tunni või paari kulutamine on suurepärane investeering isegi juhul, kui tulemused jäävad vaid mõttemänguks.

Peeter Tammistumajandusanalüütik

Vau! Milline meeldiv üllatus. Olen lugenud sadu majandusalaseid kirjatükke, mis on mind sellesarnase teabe puhul ülimalt valivaks muutnud. Kuid seekord läks teisiti. Planeerisin raamatut lugeda vahepaladeks, nagu ikka poolteoreetilisi ja -kunstlikke majandusheietusi loetakse, kuid kätte võttes lugesin selle ühe jutiga läbi.

Esimeseks mõtteks oli: oh sa, see on just see kivistuva päriselu ja innovaatilisuse konflikt,  millest olen kogu aeg mõelnud. Tegijad/käivitajad versus omandatud abitus ja “ei-saa-teha inimesed”. Kuidas “ei-saa-teha inimestest“ kujundada tegijad/käivitajad? Võib-olla oli tegu sellega, et sattusin nn hingesugulaste otsa, kuna olin just lõpetanud ühe samasuunalise uurimuse avaliku teenistuse toimimise tõhususest ja minimalistlikust disainist.

Juba raamatu eestikeelne pealkiri “Teistpidi töö” tekitas huvi – mulle meeldib kõik, mida vaadeldakse veidi teisiti kui tavaliselt ehk probleem keeratakse teistpidi, kuid pööramine ei tohi olla äraspidine. “Teistpidi töö” on hea näide, kuidas värskendada kõigile tuntud majandusloogika põhimõtteid, vaadeldes neid julgelt veidi teise nurga alt.

Maailmas on vähe midagi uut, on vaid lõputult variatsioone ammu unustatud vanadest komponentidest. Näiteks on heliredelil vaid kaheksa nooti, kuid juba aastatuhandeid on nende pinnal loodud üha uusi teoseid. Nii on ka raamatu autorid tuntud nootide abil loonud nauditava, sisutiheda “majandusliku heliteose”. Nad on võtnud heliredelilt fa nagu fun ja ehitanud üles konstruktsiooni, milles äri pole mitte kauge galaktika ega meeletu hulk vastumeelset tööd, vaid hoopis lõbu, pealegi igaühele kättesaadav lõbu.

Ainuüksi lähenemine ettevõtjale paelub tähelepanu, autorid on võtnud üpris raskepärase ja pelutava termini asemel käibele mõiste käivitaja. Milleks te elate? Millise jälje enesest jätate? Käivitage siis ometi enesest jälje jätmine – hakake käivitajaks. Klassik ütleks: niisama lihtne see ongi.

“Teistpidi töö” võib tunduda lihtsana, kuid on tegelikult mitmekihiline. Ühest küljest võib äri ajada igaüks ja raamat on kirjutatud ka neile, kes pole kunagi mõelnud firma asutamisele, kuid teisalt võib toodud põhimõtteid laiendada paljudele eluvaldkondadele, kaasa arvatud tõhus avalik teenistus. Siiski on see tegevusjuhend või õigemini meelespea väikestele ettevõtjatele/käivitajatele, kelle äri aluseks on mobiilsus. Meelespeaks on raamat selles mõttes, et kerge on eksida keeldude ja ahvatluste müriaadi ning just siis on õige aeg raamat uuesti läbi lehitseda, et aru saada, mis on elus tähtis ja mis vaid ilutsemine ehk tarbetu/tappev kulu. Ärge uskuge kõiki kriitikuid ja virisejaid – kui teete õiget asja naudinguga, võite nagu autoridki kindel olla, et mida kriitikud ka väidavad, teate teie, et nad eksivad.

Autorid panevad kahtluse alla kõik praegused “väärtused” nagu planeerimine, laienemine, töönarkomaania, koosolekud jne. Kui vaadelda neid põhimõtteid mobiilsuse seisukohalt, siis on neil tuline õigus. Põhiline on loovus, ise ja hästi tegemine, kliendi austamine, inspiratsioon, otsustusjulgus, iseendaks jäämine. Niimoodi lugedes tunduvad põhimõtted naeruväärselt lihtsad, kuid päriselus kipuvad need ununema.

Raamat on äärmiselt sisutihe, kohati lausa koormavalt tihe, kuid nauditav. Kõige vahvam on asjaolu, et raamat on kõrvalprodukt, põhitootmise jääk, mis on autoritele toonud kopsaka tulu. Ja mis kõige tähtsam – “Teistpidi töös” ei kirjuta teoreetikud, kuidas peaks midagi tegema. Selle asemel kirjeldavad autorid, kuidas nemad ise on äri ajanud ja edu saavutanud. Kui selle läbi loete, saate muidugi aru, et kogemuste ja edu jagamine pole üksnes puhas rõõm, vaid lisaks veel midagi. Lugege, nautige, mõelge ja … tehke.

Raamatuklubi

Äripäeva raamatuklubion Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid.

Oleme tegutsenud juba 15 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast juhtimiskirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.

  • Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud 21% soodsamalt.
  • Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
  • Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
  • Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
  • Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.

Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.

© AS Äripäev 2000-2022
  • Aadress: Vana Lõuna 39/1, 19094 Tallinn
  • Klienditugi: 667 0099 (8:15-17:00)
  • E-post: [email protected]