Välkkasv
Välkkiire viis tohutult väärtuslike ettevõtete rajamiseks
Mida teha selleks, et astuda Airbnb, WeChati või Slacki edulugude jälgedes? Hoffman ja Yeh väidavad, et tänapäeva keskkonnas on välkkasvu agressiivne kasvustrateegia võtmetähtsusega element, mis aitab äri kiirelt üles ehitada. See kujutab endast rida tehnikaid, mis võimaldavad nii idufirmadel kui ka juba kanda kinnitanud äridel rekordilise ajaga turul tooni andvaid ettevõtteid luua.
Välkkasvu taga seisavad kiire kasvu taganttõuke ja ohjes hoidmise strateegiate ning tehnikate kogum, mis seavad ebamääraste väljavaadetega keskkonnas efektiivsuse asemel esikohale kiiruse. Välkkasv eeldab küll hüperkasvu, kuid on enamat kui tuim „kasva kähku suureks“ plaan. See nõuab sihikindlaid ja eesmärgipäraseid valikuid, mis ei pruugi olla traditsioonilise ärimõtlemise seisukohalt sugugi loogilised. Lisaks on vaja langetada raske otsus: kas võtta välkkasvu näol juurde veel üks risk ja teha enda elu ebamugavaks või leppida veelgi suurema riskiga jääda kaotajaks, sest konkurendid välkkasvavad esimesena.
Raamatu kirjutamisel suhtlesid autorid sadade tegevjuhtidega, sealhulgas nendega, kes tüürivad maailma kõige väärtuslikumaid ettevõtteid, nagu näiteks Facebook, Alphabet (Google), Netflix, Dropbox, Twitter ja Airbnb. Ehkki nende lood mitmeski aspektis varieeruvad, on neil kõigil üks ühine joon: äärmuslik, kohmakas, riskantne, ebaefektiivne ja kompromissitu arusaam kasvust. Autorid selgitavad üksipulgi lahti, kuidas välkkasv käib ning millal ja miks seda teha. Lisaks sisaldab raamat ettevõtete lühiprofiile, mis pakuvad põhjalikumat konteksti.
Aken tegutsemiseks võib olla ahtake ja sulguda ruttu, hoiatavad autorid. Isegi mõni kuu kõhklemist võib tähendada seda, et juhtpositsiooni asemel tuleb võtta sisse rabe tagaajaja roll.
Kui raamatu välkkasvust on kirjutanud Reid Hoffman – tehnoloogiaettevõtja, LinkedIni asutaja ja investor –, on see kohustuslik kirjandus kõigile kiiret kasvu jahtivatele ettevõtjatele. Seda sektorist ja faasist sõltumata.
„Välkkasv“ on isiklik, konkreetne, metoodiline ja põnev. See varustab lugejat rohkete näidetega ettevõtetest, kelle tooteid või teenuseid me iga päev kasutame, tehes nendega samastumise erakordselt lihtsaks.
Öeldakse, et tark õpib enda vigadest, kõige targem aga teiste omadest. „Välkkasv“ pakub maailma parimatest vigadest õppimise valusmagusat tunnet.
Kaidi Ruusalepp
tehnoloogiaettevõtja, Funderbeami asutaja ja juht
Sisukord
Eessõna Bill Gatesilt 9
Sissejuhatus 11
Esimene osa
Välkkasv – mis see on? 33
Tarkvara õgib (ja päästab) maailma 36
Kasvu tüübid 37
Välkkasvu kolm põhimõtet 42
Välkkasvu viis faasi 47
Välkkasvu kolm põhitehnikat 49
Teine osa
Ärimudeli innovatsioon 59
Kasvu maksimeerimine: neli kasvutegurit 63
Kasvu maksimeeriva mudeli väljatöötamine: kaks kasvupärssijat 82
Ärimudelite tõestatud mustrid 89
Ärimudeli innovatsiooni aluspõhimõtted 99
Mõne miljardi dollari ärimudeli analüüs 108
Mis tuleb pärast tugevat ja järele proovitud ärimudelit? 126
Kolmas osa
Strateegia innovatsioon 127
Millal välkkasvuga alustada? 127
Kas võin otsustada mitte välkkasvada? 141
Neljas osa
Juhtimise innovatsioon 151
Kaheksa põhilist üleminekut 152
Välkkasvu üheksa ebaloomulikku reeglit 203
Igavene vajadus muutuste järele 241
Viies osa
Välkkasvu maastik laiemalt 243
Välkkasv suurema organisatsiooni sees 249
Välkkasv väljaspool ärimaailma 256
Välkkasv Suur-Räniorus 264
Jälgimist väärt välkkasvavad piirkonnad 266
Hiina – välkkasvu maa 270
Kaitse välkkasvu vastu 277
Kuues osa
Vastutustundlik välkkasv 281
Välkkasv ühiskonnas 285
Vastutustundliku välkkasvu raamistik 286
Reaktsioonispekter 291
Kuidas organisatsiooni kasvades vastutust ja liikumiskiirust tasakaalus hoida 293
Kokkuvõtteks 297
Tänusõnad 303
Lisa A: andmete avalikustamine 305
Lisa B: välkkasvajad 307
Lisa C: CS183C esseed 315
Arvustused
Välkkasv – kas ellujäämiseks maskeerunud strateegia?
Raamat „Välkkasv“ räägib megakasvu faasis ettevõtete vajadusest võtta erakordses mahus riske, võrreldes tavapärast kasvu läbivate äridega. See räägib eelkõige tehnikatest, kuidas suurelt võita, aga ruumi jagub ka suurelt kaotamise lugudele.
Esimest korda kasutati mõistet „välkkasv“ (ingl blitzscaling) II maailmasõja ajal, mil Natsi-Saksamaa väed hülgasid traditsioonilise aeglase liikumistempo, mis hoidis varustus- ja taganemisteed avatuna.
Reid Hoffman, raamatu üks autor, on Harward Business Review’le antud põnevas intervjuus öelnud: „Välksõja teooria seisnes selles, et kui kannad kaasas ainult seda, mida vajad, võid liikuda väga-väga kiiresti, üllatada vaenlasi ja võita. Kui jõudsid poolele teele sihtkohta, tuli otsustada. Kui tegite otsuse edasi liikuda, olite kõik mängus. Võitsite suurelt või kaotasite suurelt.“
Samal ajal ülikiire kasvuga peab ettevõte suutma ilma probleemideta teenindada olemasolevat ülemaailmset turgu – välkkiire kasv ja „sunnitud“ uuendus käivad tihti käsikäes. Sellised ettevõtted loovad alati palju tulevikutöökohti, sest nad on sunnitud oma protsesse pidevalt täiendama, näiteks tehisintellektiga. Eestis on välkkasvu faasis Bolt, Veriff, Sceleton ning oma ambitsioonilt ka Enefit Green.
Et ärid toimiksid riikide vahel, lisab see ahelasse transpordi-, kaubandus-, makse- ja teabevoogude võrgustikke. Kes tahab olla rahvusvaheliselt konkurentsis, peab kõiki neid võimalikult hästi ära kasutama; seega pole „Välkkasv“ üksnes tehnoloogiasektorile oluline raamat: see katab tegevusvaldkondi laiemalt ja kombinatsioonis.
Nagu Hoffman ütleb: „Kasutage tehisintellekti masinõpet ja tsüklid muutuvad veelgi kiiremaks.“
Kiirus vs. potentsiaalne katastroof
Välkkasv on alati juhtimislikult ebatõhus ning põletab eelduslikult läbi palju kapitali. Ükssarvikud ei raporteeri asjata sadade miljonite eurode kaasamist – see on nende ainus võimalus kasvu kindlustada. Üks terav näide raamatust: Bolti konkurendi Uberi juhid küsisid äsja palgatud insenerilt: „Kes on kolm parimat inseneri, kellega oled oma eelmisel töökohal koos töötanud?“ Seejärel saadeti neile kolmele tööpakkumised ilma vestluse ja taustakontrollita. Ühe laupäevaga palgati 100 arendajat. Missugune klassikaline ettevõte oleks selleks valmis? Aga kui teil pole teist valikut?
Hoffman ja Yeh väidavad, et tänapäeva maailmas on oluline „saavutada uskumatu kiirusega tohutu ulatus“, haarata turg enne, kui seda teevad konkurendid. Nende määratluse kohaselt seab välksõda „tõhususe ees kiiruse prioriteediks“ ning riskib „potentsiaalis katastroofilise lüüasaamisega, et maksimeerida kiirust ja üllatust“.
Välkkasvu teooria järgi jääb tippu tõenäoliselt ettevõte, kes saavutab esimesena mastaabiefekti. Seejuures ei pruugi ettevõtte juhid teada, kuidas nad pikemas perspektiivis raha teenivad.
Sellest eeldusest on saanud Silicon Valley doktriin. Kas see on ka õige? Kui Uber ega Airbnb poleks kaasanud sadu miljardeid dollareid, et oma kasvu toetada, kas ka sellisel juhul olnuksid välkkasvu tehnikad võimalikud? Kriitikud kahtlevad. Nende meelest ei ole välkkasv edu retsept, vaid pigem ellujäämise eeldus, mis maskeerub strateegiaks. Et saada selgust, lugege ise „Välkkasvu“.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Välkkasv
Kirjeldus
Mida teha selleks, et astuda Airbnb, WeChati või Slacki edulugude jälgedes? Hoffman ja Yeh väidavad, et tänapäeva keskkonnas on välkkasvu agressiivne kasvustrateegia võtmetähtsusega element, mis aitab äri kiirelt üles ehitada. See kujutab endast rida tehnikaid, mis võimaldavad nii idufirmadel kui ka juba kanda kinnitanud äridel rekordilise ajaga turul tooni andvaid ettevõtteid luua.
Välkkasvu taga seisavad kiire kasvu taganttõuke ja ohjes hoidmise strateegiate ning tehnikate kogum, mis seavad ebamääraste väljavaadetega keskkonnas efektiivsuse asemel esikohale kiiruse. Välkkasv eeldab küll hüperkasvu, kuid on enamat kui tuim „kasva kähku suureks“ plaan. See nõuab sihikindlaid ja eesmärgipäraseid valikuid, mis ei pruugi olla traditsioonilise ärimõtlemise seisukohalt sugugi loogilised. Lisaks on vaja langetada raske otsus: kas võtta välkkasvu näol juurde veel üks risk ja teha enda elu ebamugavaks või leppida veelgi suurema riskiga jääda kaotajaks, sest konkurendid välkkasvavad esimesena.
Raamatu kirjutamisel suhtlesid autorid sadade tegevjuhtidega, sealhulgas nendega, kes tüürivad maailma kõige väärtuslikumaid ettevõtteid, nagu näiteks Facebook, Alphabet (Google), Netflix, Dropbox, Twitter ja Airbnb. Ehkki nende lood mitmeski aspektis varieeruvad, on neil kõigil üks ühine joon: äärmuslik, kohmakas, riskantne, ebaefektiivne ja kompromissitu arusaam kasvust. Autorid selgitavad üksipulgi lahti, kuidas välkkasv käib ning millal ja miks seda teha. Lisaks sisaldab raamat ettevõtete lühiprofiile, mis pakuvad põhjalikumat konteksti.
Aken tegutsemiseks võib olla ahtake ja sulguda ruttu, hoiatavad autorid. Isegi mõni kuu kõhklemist võib tähendada seda, et juhtpositsiooni asemel tuleb võtta sisse rabe tagaajaja roll.
Kui raamatu välkkasvust on kirjutanud Reid Hoffman – tehnoloogiaettevõtja, LinkedIni asutaja ja investor –, on see kohustuslik kirjandus kõigile kiiret kasvu jahtivatele ettevõtjatele. Seda sektorist ja faasist sõltumata.
„Välkkasv“ on isiklik, konkreetne, metoodiline ja põnev. See varustab lugejat rohkete näidetega ettevõtetest, kelle tooteid või teenuseid me iga päev kasutame, tehes nendega samastumise erakordselt lihtsaks.
Öeldakse, et tark õpib enda vigadest, kõige targem aga teiste omadest. „Välkkasv“ pakub maailma parimatest vigadest õppimise valusmagusat tunnet.
Kaidi Ruusalepp
tehnoloogiaettevõtja, Funderbeami asutaja ja juht
Lisainfo
Sisukord
Eessõna Bill Gatesilt 9
Sissejuhatus 11
Esimene osa
Välkkasv – mis see on? 33
Tarkvara õgib (ja päästab) maailma 36
Kasvu tüübid 37
Välkkasvu kolm põhimõtet 42
Välkkasvu viis faasi 47
Välkkasvu kolm põhitehnikat 49
Teine osa
Ärimudeli innovatsioon 59
Kasvu maksimeerimine: neli kasvutegurit 63
Kasvu maksimeeriva mudeli väljatöötamine: kaks kasvupärssijat 82
Ärimudelite tõestatud mustrid 89
Ärimudeli innovatsiooni aluspõhimõtted 99
Mõne miljardi dollari ärimudeli analüüs 108
Mis tuleb pärast tugevat ja järele proovitud ärimudelit? 126
Kolmas osa
Strateegia innovatsioon 127
Millal välkkasvuga alustada? 127
Kas võin otsustada mitte välkkasvada? 141
Neljas osa
Juhtimise innovatsioon 151
Kaheksa põhilist üleminekut 152
Välkkasvu üheksa ebaloomulikku reeglit 203
Igavene vajadus muutuste järele 241
Viies osa
Välkkasvu maastik laiemalt 243
Välkkasv suurema organisatsiooni sees 249
Välkkasv väljaspool ärimaailma 256
Välkkasv Suur-Räniorus 264
Jälgimist väärt välkkasvavad piirkonnad 266
Hiina – välkkasvu maa 270
Kaitse välkkasvu vastu 277
Kuues osa
Vastutustundlik välkkasv 281
Välkkasv ühiskonnas 285
Vastutustundliku välkkasvu raamistik 286
Reaktsioonispekter 291
Kuidas organisatsiooni kasvades vastutust ja liikumiskiirust tasakaalus hoida 293
Kokkuvõtteks 297
Tänusõnad 303
Lisa A: andmete avalikustamine 305
Lisa B: välkkasvajad 307
Lisa C: CS183C esseed 315
Arvustused (1)
Välkkasv – kas ellujäämiseks maskeerunud strateegia?
Raamat „Välkkasv“ räägib megakasvu faasis ettevõtete vajadusest võtta erakordses mahus riske, võrreldes tavapärast kasvu läbivate äridega. See räägib eelkõige tehnikatest, kuidas suurelt võita, aga ruumi jagub ka suurelt kaotamise lugudele.
Esimest korda kasutati mõistet „välkkasv“ (ingl blitzscaling) II maailmasõja ajal, mil Natsi-Saksamaa väed hülgasid traditsioonilise aeglase liikumistempo, mis hoidis varustus- ja taganemisteed avatuna.
Reid Hoffman, raamatu üks autor, on Harward Business Review’le antud põnevas intervjuus öelnud: „Välksõja teooria seisnes selles, et kui kannad kaasas ainult seda, mida vajad, võid liikuda väga-väga kiiresti, üllatada vaenlasi ja võita. Kui jõudsid poolele teele sihtkohta, tuli otsustada. Kui tegite otsuse edasi liikuda, olite kõik mängus. Võitsite suurelt või kaotasite suurelt.“
Samal ajal ülikiire kasvuga peab ettevõte suutma ilma probleemideta teenindada olemasolevat ülemaailmset turgu – välkkiire kasv ja „sunnitud“ uuendus käivad tihti käsikäes. Sellised ettevõtted loovad alati palju tulevikutöökohti, sest nad on sunnitud oma protsesse pidevalt täiendama, näiteks tehisintellektiga. Eestis on välkkasvu faasis Bolt, Veriff, Sceleton ning oma ambitsioonilt ka Enefit Green.
Et ärid toimiksid riikide vahel, lisab see ahelasse transpordi-, kaubandus-, makse- ja teabevoogude võrgustikke. Kes tahab olla rahvusvaheliselt konkurentsis, peab kõiki neid võimalikult hästi ära kasutama; seega pole „Välkkasv“ üksnes tehnoloogiasektorile oluline raamat: see katab tegevusvaldkondi laiemalt ja kombinatsioonis.
Nagu Hoffman ütleb: „Kasutage tehisintellekti masinõpet ja tsüklid muutuvad veelgi kiiremaks.“
Kiirus vs. potentsiaalne katastroof
Välkkasv on alati juhtimislikult ebatõhus ning põletab eelduslikult läbi palju kapitali. Ükssarvikud ei raporteeri asjata sadade miljonite eurode kaasamist – see on nende ainus võimalus kasvu kindlustada. Üks terav näide raamatust: Bolti konkurendi Uberi juhid küsisid äsja palgatud insenerilt: „Kes on kolm parimat inseneri, kellega oled oma eelmisel töökohal koos töötanud?“ Seejärel saadeti neile kolmele tööpakkumised ilma vestluse ja taustakontrollita. Ühe laupäevaga palgati 100 arendajat. Missugune klassikaline ettevõte oleks selleks valmis? Aga kui teil pole teist valikut?
Hoffman ja Yeh väidavad, et tänapäeva maailmas on oluline „saavutada uskumatu kiirusega tohutu ulatus“, haarata turg enne, kui seda teevad konkurendid. Nende määratluse kohaselt seab välksõda „tõhususe ees kiiruse prioriteediks“ ning riskib „potentsiaalis katastroofilise lüüasaamisega, et maksimeerida kiirust ja üllatust“.
Välkkasvu teooria järgi jääb tippu tõenäoliselt ettevõte, kes saavutab esimesena mastaabiefekti. Seejuures ei pruugi ettevõtte juhid teada, kuidas nad pikemas perspektiivis raha teenivad.
Sellest eeldusest on saanud Silicon Valley doktriin. Kas see on ka õige? Kui Uber ega Airbnb poleks kaasanud sadu miljardeid dollareid, et oma kasvu toetada, kas ka sellisel juhul olnuksid välkkasvu tehnikad võimalikud? Kriitikud kahtlevad. Nende meelest ei ole välkkasv edu retsept, vaid pigem ellujäämise eeldus, mis maskeerub strateegiaks. Et saada selgust, lugege ise „Välkkasvu“.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.