Selge eestvedamine
Tõelise koostöö ja partnerluse alalhoidmine töökohal
Nii nagu enamus juhte ihkab luua toimivaid süsteeme, soovib enamus meist end neis teostada. Miks ei suudeta siis selliseid, koostööle orienteeritud organisatsioone alal hoida? Probleem ei ole mitte motivatsioonis, vaid eestvedamise, meeskonnatöö ja suhtlemisoskuse aegunud määratluses, leiab organisatsiooniarenduse professor Gervase R. Bushe raamatus „Selge eestvedamine“.
Ta väidab, et meie ettekujutus inimeste ja meeskondade juhtimisest hoiab meid jätkuvalt minevikus kinni. Oleme küll loonud uusi imelisi organisatsioonivorme, kuid püüame neid ikka vanal, muutumatul viisil juhtida.
Inimeste suhtlemine põhineb suuresti lugudel, mida nad on üksteise kohta välja mõelnud. Otseloomulikult ilma et oleks neid asjaosalistega arutanud. Bushe nimetab sedalaadi olukorda „suhtlemishäguks“. See mõjub laastavalt koostööle – aegamööda muutub inimestevaheline hägu toksiliseks kuniks ühel hetkel suhted katkevad. Et töö saaks siiski tehtud, pole seni koostööl põhinenud organisatsioonidel muud pääsu, kui naasta „käsi ja kontrolli“ juurde.
Selge eestvedamise kontseptsiooni kohaselt määravad tahe ja võime hägu hajutada igasuguse suhte pikkuse ning kvaliteedi. Kui partnerite võimupositsioon on erinev, seab selgusele raamid just juhi valmidus asjadest rääkida. Rohkem oma tegude kui sõnadega määravad nad ära hägu taseme, mis kas varjutab süsteemi või mitte.
Bushe ühendab meisterlikult teooria ja praktika, rohked näited ja harjutused on vaid kirsiks tordil. Oma analüüsis astub ta sammu kaugemale ja uurib, mis toimub problemaatilistes suhetes ning mis on tegelikult oluline selleks, et olla kompetentne partner.
Eksivad need, kes arvavad, et selge eestvedamine on vaid juhtide mängumaa – seda oskust vajab igaüks, kes tahab olla tõsiselt võetav partner. Bushe pakub suurepärast nõu igaühele, kes tahab tööl või kodus tõhusamalt suhelda.
Sisukord
Kiidusõnad „Selgele eestvedamisele“
Eessõna täiendatud trükile
Autorist
Sissejuhatus
1 Kust on pärit suhtlemishägu ja mida see organisatsiooniga teeb
2 Organisatsioonilise õppimisvestluse tutvustus
3 Selge eestvedamise aluste mõistmine. Enese eristamine
4 Kogemuse neli elementi. Kogemuskuup
5 Teadlik mina. Teadlikkus oma kogemusest igal hetkel
6 Kirjeldav mina. Hägu vähendamine ennast teisele arusaadavaks tehes
7 Uudishimulik mina. Teiste inimeste kogemuse uurimine
8 Väärtustav mina. Positiivse partnerluse spiraalide loomine
9 Õppimisvestlus sügavuti
Lõppsõna
Kuidas õppida säilitama koostööl põhinevat organisatsiooni
Lisa
Uurimus selge eestvedamise mõjust organisatsioonidele
Märkused
Sõnastik
Kirjandus
Selge eestvedamise rakendamine oma organisatsioonis
Arvustused
Juht, hoia oma inimeste töövõime suur!
Minu igapäevatöö on organisatsioonides toimuvate muutuste ja arenguprotsesside toetamine. Täna on juhtide laual nii ulatuse kui ka mõju poolest hoopis keerukam ülesanne, sest enam pole muutuse piiriks organisatsioon – kogu maailma elukorraldus on paari nädalaga pea peale pöördunud.
Inimesed on ikka inimesed ning nii kehtivad ka selle kriisi puhul samad loogikad ja põhimõtted, mis kõikide muudatuste puhul.
Inimene kui maailma mõtestaja ja oletaja
Meile on sisse programmeeritud vajadus aru saada, mis meie ümber toimub. Mõista, mis värk on. Meid ei huvitagi niivõrd tõe leidmine, piisab sellest, kui oma peas vettpidav lugu välja mõelda. Selle fenomeni probleem on aga see, et mida suurem ja kiirem on muutus, seda ebatäpsem on protsess ning suurem tõenäosus, et me näeme asju tegelikkusest hullemana. See lisab omakorda ärevust.
Kiirete muutuste ja ka kriiside korral on juhi kõige tähtsam roll selgust hoida. Oluline pole kommunikatsiooni hulk ja intensiivsus, vaid selles peab sisalduma vähemalt nelja tüüpi infot.
1. Mida mina juhina selles olukorras näen, millised on faktid?
2. Kuidas mina juhina fakte tõlgendan? Võib enam kui kindel olla, et igaüks tõlgendab neid omamoodi.
3. Milline emotsioon on selle olukorraga seotud? Kui on hirm, siis nii ongi.
4. Mida plaanin juhina teha?
Need neli infokildu moodustavad juhi kogemuse, võimaldades töötajatel aru saada tema tegemiste ja otsuste tagamaadest rohkem kui ükski selgituskiri.
Mõtestamisprotsessis osalemine
Kui juht oma kogemust ei ava, mõtlevad töötajad ise oma loo välja. Ja kuna muutlikes oludes kipuvad oletused olema ebatäpsed ja hullemad kui reaalsus, ei taha ükski juht, et tema kogemuse kohta midagi oletatakse. Oletamine teeb ärevaks ning ärevus (mitte oletamine) on kõikide jamade alguspunkt.
1. See on täiesti ok, kui juht ei tea vastuseid. Ja eriti kehtib see nüüd, mil sündmused on ülikiirelt arenenud. Juht ei saa mitte ainult teada, vaid keegi töötajatest ka ei oota, et juhil oleks selgeltnägemise võime – ega nad idioodid ole. Küll aga teab juht väga täpselt, mis on tema kogemus: kuidas tema asju näeb ja kuidas nähtu teda mõjutab. Just seda infot saab juht jagada. Üllataval kombel sellest piisab, et ärevust oma meeskonnas tuntavalt vähendada.
2. Juhi ülesanne on õpetada töötajaid iseenda kogemusest aru saama: mida nemad näevad, kuidas nemad seda oma mätta otsast tõlgendavad, millise emotsiooni see neis tekitab, mida nad teha saavad ning mille poole liikuda soovivad.
Kuigi eelnev võib tunduda ehk liiga lihtsana, on tegu määramatuses juhtimise põhialustega. Tõsi, nende põhimõtete kasutamine olukorras, kus pinge on juba suur, nõuab juhilt omajagu julgust. Kogemus nii Eestist kui ka mujalt maailmast ütleb, et juhid, kes seda suudavad, saavad kiire arengu, muutuste ja kriisidega hästi hakkama. Nõnda arvab professor Gervase Bushe raamatus „Selge eestvedamine“.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Selge eestvedamine
Kirjeldus
Nii nagu enamus juhte ihkab luua toimivaid süsteeme, soovib enamus meist end neis teostada. Miks ei suudeta siis selliseid, koostööle orienteeritud organisatsioone alal hoida? Probleem ei ole mitte motivatsioonis, vaid eestvedamise, meeskonnatöö ja suhtlemisoskuse aegunud määratluses, leiab organisatsiooniarenduse professor Gervase R. Bushe raamatus „Selge eestvedamine“.
Ta väidab, et meie ettekujutus inimeste ja meeskondade juhtimisest hoiab meid jätkuvalt minevikus kinni. Oleme küll loonud uusi imelisi organisatsioonivorme, kuid püüame neid ikka vanal, muutumatul viisil juhtida.
Inimeste suhtlemine põhineb suuresti lugudel, mida nad on üksteise kohta välja mõelnud. Otseloomulikult ilma et oleks neid asjaosalistega arutanud. Bushe nimetab sedalaadi olukorda „suhtlemishäguks“. See mõjub laastavalt koostööle – aegamööda muutub inimestevaheline hägu toksiliseks kuniks ühel hetkel suhted katkevad. Et töö saaks siiski tehtud, pole seni koostööl põhinenud organisatsioonidel muud pääsu, kui naasta „käsi ja kontrolli“ juurde.
Selge eestvedamise kontseptsiooni kohaselt määravad tahe ja võime hägu hajutada igasuguse suhte pikkuse ning kvaliteedi. Kui partnerite võimupositsioon on erinev, seab selgusele raamid just juhi valmidus asjadest rääkida. Rohkem oma tegude kui sõnadega määravad nad ära hägu taseme, mis kas varjutab süsteemi või mitte.
Bushe ühendab meisterlikult teooria ja praktika, rohked näited ja harjutused on vaid kirsiks tordil. Oma analüüsis astub ta sammu kaugemale ja uurib, mis toimub problemaatilistes suhetes ning mis on tegelikult oluline selleks, et olla kompetentne partner.
Eksivad need, kes arvavad, et selge eestvedamine on vaid juhtide mängumaa – seda oskust vajab igaüks, kes tahab olla tõsiselt võetav partner. Bushe pakub suurepärast nõu igaühele, kes tahab tööl või kodus tõhusamalt suhelda.
Lisainfo
Sisukord
Kiidusõnad „Selgele eestvedamisele“
Eessõna täiendatud trükile
Autorist
Sissejuhatus
1 Kust on pärit suhtlemishägu ja mida see organisatsiooniga teeb
2 Organisatsioonilise õppimisvestluse tutvustus
3 Selge eestvedamise aluste mõistmine. Enese eristamine
4 Kogemuse neli elementi. Kogemuskuup
5 Teadlik mina. Teadlikkus oma kogemusest igal hetkel
6 Kirjeldav mina. Hägu vähendamine ennast teisele arusaadavaks tehes
7 Uudishimulik mina. Teiste inimeste kogemuse uurimine
8 Väärtustav mina. Positiivse partnerluse spiraalide loomine
9 Õppimisvestlus sügavuti
Lõppsõna
Kuidas õppida säilitama koostööl põhinevat organisatsiooni
Lisa
Uurimus selge eestvedamise mõjust organisatsioonidele
Märkused
Sõnastik
Kirjandus
Selge eestvedamise rakendamine oma organisatsioonis
Arvustused (1)
Juht, hoia oma inimeste töövõime suur!
Minu igapäevatöö on organisatsioonides toimuvate muutuste ja arenguprotsesside toetamine. Täna on juhtide laual nii ulatuse kui ka mõju poolest hoopis keerukam ülesanne, sest enam pole muutuse piiriks organisatsioon – kogu maailma elukorraldus on paari nädalaga pea peale pöördunud.
Inimesed on ikka inimesed ning nii kehtivad ka selle kriisi puhul samad loogikad ja põhimõtted, mis kõikide muudatuste puhul.
Inimene kui maailma mõtestaja ja oletaja
Meile on sisse programmeeritud vajadus aru saada, mis meie ümber toimub. Mõista, mis värk on. Meid ei huvitagi niivõrd tõe leidmine, piisab sellest, kui oma peas vettpidav lugu välja mõelda. Selle fenomeni probleem on aga see, et mida suurem ja kiirem on muutus, seda ebatäpsem on protsess ning suurem tõenäosus, et me näeme asju tegelikkusest hullemana. See lisab omakorda ärevust.
Kiirete muutuste ja ka kriiside korral on juhi kõige tähtsam roll selgust hoida. Oluline pole kommunikatsiooni hulk ja intensiivsus, vaid selles peab sisalduma vähemalt nelja tüüpi infot.
1. Mida mina juhina selles olukorras näen, millised on faktid?
2. Kuidas mina juhina fakte tõlgendan? Võib enam kui kindel olla, et igaüks tõlgendab neid omamoodi.
3. Milline emotsioon on selle olukorraga seotud? Kui on hirm, siis nii ongi.
4. Mida plaanin juhina teha?
Need neli infokildu moodustavad juhi kogemuse, võimaldades töötajatel aru saada tema tegemiste ja otsuste tagamaadest rohkem kui ükski selgituskiri.
Mõtestamisprotsessis osalemine
Kui juht oma kogemust ei ava, mõtlevad töötajad ise oma loo välja. Ja kuna muutlikes oludes kipuvad oletused olema ebatäpsed ja hullemad kui reaalsus, ei taha ükski juht, et tema kogemuse kohta midagi oletatakse. Oletamine teeb ärevaks ning ärevus (mitte oletamine) on kõikide jamade alguspunkt.
1. See on täiesti ok, kui juht ei tea vastuseid. Ja eriti kehtib see nüüd, mil sündmused on ülikiirelt arenenud. Juht ei saa mitte ainult teada, vaid keegi töötajatest ka ei oota, et juhil oleks selgeltnägemise võime – ega nad idioodid ole. Küll aga teab juht väga täpselt, mis on tema kogemus: kuidas tema asju näeb ja kuidas nähtu teda mõjutab. Just seda infot saab juht jagada. Üllataval kombel sellest piisab, et ärevust oma meeskonnas tuntavalt vähendada.
2. Juhi ülesanne on õpetada töötajaid iseenda kogemusest aru saama: mida nemad näevad, kuidas nemad seda oma mätta otsast tõlgendavad, millise emotsiooni see neis tekitab, mida nad teha saavad ning mille poole liikuda soovivad.
Kuigi eelnev võib tunduda ehk liiga lihtsana, on tegu määramatuses juhtimise põhialustega. Tõsi, nende põhimõtete kasutamine olukorras, kus pinge on juba suur, nõuab juhilt omajagu julgust. Kogemus nii Eestist kui ka mujalt maailmast ütleb, et juhid, kes seda suudavad, saavad kiire arengu, muutuste ja kriisidega hästi hakkama. Nõnda arvab professor Gervase Bushe raamatus „Selge eestvedamine“.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.