Coaching’u harjumus
Räägi vähem, küsi rohkem ja muuda oma juhtimisviis igaveseks
Wall Street Journali bestseller.
Juhtimiskonverentsi „Coaching 2022. Vastupanu“ peaesineja Michael Bungay Stanieri neuroteadusele ja käitumisökonoomikale toetuv raamat räägib sellest, mis aitab juhil saada paremaks liidriks. Selle eelduseks on lihtsa ja samas keerulise uue harjumuse loomine: juht pead olema pisut kauem uudishimulik ning tormama pisut aeglasemalt tegutsema ja nõu jagama.
Levinud arusaama kohaselt on juhi rolliks anda nõu, seda peetakse lisandväärtuse loomiseks. Preemiaks saab juht kiita ja parema kabineti. Kui juht piirdub vestlustes üksnes küsimuste esitamisega, kipub kontroll, seejärel ka enesekindlus kaduma.
Ometi kinnitab Stanier, et sedalaadi „ebamugavast“ coaching´ust peab saama igapäevane sundimatu praktika, mis aitab lõhkuda liigsest sõltuvuse loomisest, töösse uppumisest ja ühenduse kaotamisest koosnevat nõiaringi: mida rohkem juht teisi aitab, seda enam vajatakse tema abi, mida rohkem juhi abi vajatakse, seda enam kulub tal aega teiste aitamisele. Tulemuseks on õnnetu ja närviline seltskond, kes ei suuda täita ülesandeid, milleks nad on palgatud.
Stanier käib välja seitse küsimust, mis aitavad sellest nõiaringist välja murda ning keskenduda ülesannetele, millel on tõeline mõju ja tähendus. Vaid nii saab juht tagasi oma aja, energia ja vahendid, et suunata need küsimustele, mis on olulised. See raamistik ei toeta üksnes professionaale, vaid kõiki, keda huvitab parem ning tulemuslikum suhtlemine, olgu selleks siis alluvate, ülemiste, kolleegide, klientide ja tarnijatega, aga ka abikaasa ning teismeliste lastega.
Stanier pälvis aastal 2019 tiitli #1 Thought Leader coaching’u valdkonnas ning nimetati „juhtimis-Oscarite“ Thinkers50 coaching’u auhinna nominendiks. Kui sind huvitab, millest teeb see pärjatud mees 26. mail Noblessneri Valukojas juttu, siis klikka siia!
See raamat on praktiline töövahend kõikidele juhtidele, kes tahavad seitsme küsimuse kaudu inimestele vastutuse anda ja seeläbi nende tegelikku potentsiaali avada. Humoorikas stiilis, mis on miksitud arvukate näidete, uuringutulemuste ja praktiliste sammudega, selgitab Stanier, kuidas päriselt coach´ivat juhtimisstiili omandada.
Coach´ina kasutan ka ise igapäevaselt mitmeid raamatus toodud küsimusi. Mulle meeldib, et autor läheb ilma pikema jututa asja juurde, mistõttu sobib tema lähenemine hästi kiire elutempoga juhtidele.
Stanier on karismaatiline kuju, kindlasti tasub vaadata ka tema videoid!
Eero Sikka
coach
Sisukord
Sul on vaja coaching’u harjumust 1
Kuidas luua harjumus 15
Küsimise meistriklass. 1. osa: Esita üks küsimus korraga 29
Käivitav küsimus 35
Küsimise meistriklass. 2. osa: Jäta sissejuhatus ära ja esita kohe küsimus 49
JMV küsimus 55
Küsimise meistriklass. 3. osa: Kas sa peaksid esitama retoorilisi küsimusi? 73
Fookusküsimus 79
Küsimise meistriklass. 4. osa: Alusta küsimust sõnaga „mis“ (või „mida“) 99
Vastupandamatu 1-2-3 kombinatsioon 105
Aluse küsimus 109
Küsimise meistriklass. 5. osa: Tunne end vaikuses hästi 127
Laisk küsimus 133
Küsimise meistriklass. 6. osa: Kuula vastust tõeliselt 153
Strateegiline küsimus 159
Küsimise meistriklass. 7. osa: Tunnusta saadud vastuseid 179
Õppimise küsimus 185
Küsimise meistriklass. 8. osa: Kasuta küsimuste esitamiseks kõiki kanaleid 201
Kokkuvõte 207
Täiendava innustamise aardelaegas
Arvustused
Eero Sikka: kui töötaja ei võta tulemuste eest vastutust, on häda tihti juhis
Coaching aitab inimesel leida ja ellu viia lahendusi viisil, mis sobivad just talle kõige paremini. Ainult sellisel juhul vastutab tulemuste eest inimene ise. Kui anda juhina nõu, on vastutus jagatud.
Michael Bungay Stanieri „Coaching’u harjumus“ keskendub küsimustele, suhtumistele ja harjumustele, mida on igal juhil vaja, et oma meeskonda jätkusuutlikult arendada. Raamat on väga praktiline töövahend eelkõige nendele juhtidele, kes tahavad anda vastutuse töötajatele ja selle kaudu avada nende tegelikku potentsiaali. Coach’ina kasutan iga päev ka ise mitut raamatus toodud tööriista.
Sajandi menuk
Coaching’u mõtteliidriks tituleeritud Stanieri „Coaching’u harjumus“ on üks müüduim coaching´ut käsitlev raamat sel sajandil. Selle eesmärk on teha lugejast mitte coach’i, vaid parem juht, st liider, kes on rohkem coach’i moodi. See eeldab aga uute harjumuste omandamist: küsida rohkem küsimusi, pidada vastu survele anda kiirelt nõu ning tormata olukordi lahendama. Kõige selle juurutamine nõuab kohalolu ja eneseteadlikkust ning valmisolekut uute harjumuste nimel vaeva näha.
Stanieri humoorikas stiil on miksitud arvukate näidete, uuringute ja praktiliste sammudega, kuidas päriselt coach’ivat juhtimisstiili omandada. Mulle meeldib, et autor läheb pikema jututa asja juurde, mis sobib hästi kiire elutempoga juhtidele.
Seitse fundamentaalset küsimust
Ta toob välja seitse fundamentaalset coach’ivat küsimust, mida kasutada nii operatiivküsimuste puhul, üks ühele vestlustes kui ka arenguvestlusel.
1. Millised teemad on sul hetkel laual? See küsimus on kõige kiirem ja lihtsam viis vestlust alustada. Kui on vaja õige pisut suunata, võib uurida käimasolevate projektide, inimestevaheliste suhete või takistavate käitumismallide kohta.
2. Ja mis veel? Esimene vastus ei ole peaaegu kunagi ainus ega parim. „Ja mis veel?“ on lihtsaim viis leida uusi võimalusi ja minna sügavamale. Enamasti saab seda küsida 3–5 korda, enne kui inimene ütleb, et see on kõik. Kõige tähtsam on siin inimest päriselt kuulata.
3. Mis on siin sinule päris katsumus? Keskenduda tuleb peamisele, mitte esimesele probleemile. Coaching´ul hüppab inimene tihti teemalt teemale ja see küsimus aitab liikuda tuumale lähemale.
4. Mida sa päriselt tahad? See küsimus nõuab juhilt vaikusega harjumist. Vaikus loob võimaluse eneseteadlikkuse kasvuks ning uuteks taipamisteks. Siinjuures on oluline tähele panna inimese sõnakasutust. Tihti kuulen inimesi vastamas, et nad „peavad“ midagi tegema. Siis on hea sama küsimust uuesti küsida.
5. Kuidas saan mina aidata? See on hea küsimus, kuna sunnib inimest oma ootust selgelt väljendama ning takistab coach’il oma lahendust välja pakkumast.
6. Kui sa ütled sellele „jah“, millele sa siis „ei“ ütled? See küsimus aitab inimesel oma otsustele pühenduda. Steve Jobs on öelnud: „Selleks et öelda päevas ühele olulisele asjale „jah“, tuleb öelda teisele 20-le „ei“.“ Millistest koosolekutest ja suhetest loobud? Milliseid harjumusi pead muutma?
7. Mis oli sulle siit kõige kasulikum või olulisem? See on võimas positiivne viis vestlust lõpetada. Inimesed õpivad kõige paremini siis, kui nad meenutavad ja reflekteerivad oma äsjast kogemust.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Coaching’u harjumus
Kirjeldus
Wall Street Journali bestseller.
Juhtimiskonverentsi „Coaching 2022. Vastupanu“ peaesineja Michael Bungay Stanieri neuroteadusele ja käitumisökonoomikale toetuv raamat räägib sellest, mis aitab juhil saada paremaks liidriks. Selle eelduseks on lihtsa ja samas keerulise uue harjumuse loomine: juht pead olema pisut kauem uudishimulik ning tormama pisut aeglasemalt tegutsema ja nõu jagama.
Levinud arusaama kohaselt on juhi rolliks anda nõu, seda peetakse lisandväärtuse loomiseks. Preemiaks saab juht kiita ja parema kabineti. Kui juht piirdub vestlustes üksnes küsimuste esitamisega, kipub kontroll, seejärel ka enesekindlus kaduma.
Ometi kinnitab Stanier, et sedalaadi „ebamugavast“ coaching´ust peab saama igapäevane sundimatu praktika, mis aitab lõhkuda liigsest sõltuvuse loomisest, töösse uppumisest ja ühenduse kaotamisest koosnevat nõiaringi: mida rohkem juht teisi aitab, seda enam vajatakse tema abi, mida rohkem juhi abi vajatakse, seda enam kulub tal aega teiste aitamisele. Tulemuseks on õnnetu ja närviline seltskond, kes ei suuda täita ülesandeid, milleks nad on palgatud.
Stanier käib välja seitse küsimust, mis aitavad sellest nõiaringist välja murda ning keskenduda ülesannetele, millel on tõeline mõju ja tähendus. Vaid nii saab juht tagasi oma aja, energia ja vahendid, et suunata need küsimustele, mis on olulised. See raamistik ei toeta üksnes professionaale, vaid kõiki, keda huvitab parem ning tulemuslikum suhtlemine, olgu selleks siis alluvate, ülemiste, kolleegide, klientide ja tarnijatega, aga ka abikaasa ning teismeliste lastega.
Stanier pälvis aastal 2019 tiitli #1 Thought Leader coaching’u valdkonnas ning nimetati „juhtimis-Oscarite“ Thinkers50 coaching’u auhinna nominendiks. Kui sind huvitab, millest teeb see pärjatud mees 26. mail Noblessneri Valukojas juttu, siis klikka siia!
See raamat on praktiline töövahend kõikidele juhtidele, kes tahavad seitsme küsimuse kaudu inimestele vastutuse anda ja seeläbi nende tegelikku potentsiaali avada. Humoorikas stiilis, mis on miksitud arvukate näidete, uuringutulemuste ja praktiliste sammudega, selgitab Stanier, kuidas päriselt coach´ivat juhtimisstiili omandada.
Coach´ina kasutan ka ise igapäevaselt mitmeid raamatus toodud küsimusi. Mulle meeldib, et autor läheb ilma pikema jututa asja juurde, mistõttu sobib tema lähenemine hästi kiire elutempoga juhtidele.
Stanier on karismaatiline kuju, kindlasti tasub vaadata ka tema videoid!
Eero Sikka
coach
Lisainfo
Sisukord
Sul on vaja coaching’u harjumust 1
Kuidas luua harjumus 15
Küsimise meistriklass. 1. osa: Esita üks küsimus korraga 29
Käivitav küsimus 35
Küsimise meistriklass. 2. osa: Jäta sissejuhatus ära ja esita kohe küsimus 49
JMV küsimus 55
Küsimise meistriklass. 3. osa: Kas sa peaksid esitama retoorilisi küsimusi? 73
Fookusküsimus 79
Küsimise meistriklass. 4. osa: Alusta küsimust sõnaga „mis“ (või „mida“) 99
Vastupandamatu 1-2-3 kombinatsioon 105
Aluse küsimus 109
Küsimise meistriklass. 5. osa: Tunne end vaikuses hästi 127
Laisk küsimus 133
Küsimise meistriklass. 6. osa: Kuula vastust tõeliselt 153
Strateegiline küsimus 159
Küsimise meistriklass. 7. osa: Tunnusta saadud vastuseid 179
Õppimise küsimus 185
Küsimise meistriklass. 8. osa: Kasuta küsimuste esitamiseks kõiki kanaleid 201
Kokkuvõte 207
Täiendava innustamise aardelaegas
Arvustused (1)
Eero Sikka: kui töötaja ei võta tulemuste eest vastutust, on häda tihti juhis
Coaching aitab inimesel leida ja ellu viia lahendusi viisil, mis sobivad just talle kõige paremini. Ainult sellisel juhul vastutab tulemuste eest inimene ise. Kui anda juhina nõu, on vastutus jagatud.
Michael Bungay Stanieri „Coaching’u harjumus“ keskendub küsimustele, suhtumistele ja harjumustele, mida on igal juhil vaja, et oma meeskonda jätkusuutlikult arendada. Raamat on väga praktiline töövahend eelkõige nendele juhtidele, kes tahavad anda vastutuse töötajatele ja selle kaudu avada nende tegelikku potentsiaali. Coach’ina kasutan iga päev ka ise mitut raamatus toodud tööriista.
Sajandi menuk
Coaching’u mõtteliidriks tituleeritud Stanieri „Coaching’u harjumus“ on üks müüduim coaching´ut käsitlev raamat sel sajandil. Selle eesmärk on teha lugejast mitte coach’i, vaid parem juht, st liider, kes on rohkem coach’i moodi. See eeldab aga uute harjumuste omandamist: küsida rohkem küsimusi, pidada vastu survele anda kiirelt nõu ning tormata olukordi lahendama. Kõige selle juurutamine nõuab kohalolu ja eneseteadlikkust ning valmisolekut uute harjumuste nimel vaeva näha.
Stanieri humoorikas stiil on miksitud arvukate näidete, uuringute ja praktiliste sammudega, kuidas päriselt coach’ivat juhtimisstiili omandada. Mulle meeldib, et autor läheb pikema jututa asja juurde, mis sobib hästi kiire elutempoga juhtidele.
Seitse fundamentaalset küsimust
Ta toob välja seitse fundamentaalset coach’ivat küsimust, mida kasutada nii operatiivküsimuste puhul, üks ühele vestlustes kui ka arenguvestlusel.
1. Millised teemad on sul hetkel laual? See küsimus on kõige kiirem ja lihtsam viis vestlust alustada. Kui on vaja õige pisut suunata, võib uurida käimasolevate projektide, inimestevaheliste suhete või takistavate käitumismallide kohta.
2. Ja mis veel? Esimene vastus ei ole peaaegu kunagi ainus ega parim. „Ja mis veel?“ on lihtsaim viis leida uusi võimalusi ja minna sügavamale. Enamasti saab seda küsida 3–5 korda, enne kui inimene ütleb, et see on kõik. Kõige tähtsam on siin inimest päriselt kuulata.
3. Mis on siin sinule päris katsumus? Keskenduda tuleb peamisele, mitte esimesele probleemile. Coaching´ul hüppab inimene tihti teemalt teemale ja see küsimus aitab liikuda tuumale lähemale.
4. Mida sa päriselt tahad? See küsimus nõuab juhilt vaikusega harjumist. Vaikus loob võimaluse eneseteadlikkuse kasvuks ning uuteks taipamisteks. Siinjuures on oluline tähele panna inimese sõnakasutust. Tihti kuulen inimesi vastamas, et nad „peavad“ midagi tegema. Siis on hea sama küsimust uuesti küsida.
5. Kuidas saan mina aidata? See on hea küsimus, kuna sunnib inimest oma ootust selgelt väljendama ning takistab coach’il oma lahendust välja pakkumast.
6. Kui sa ütled sellele „jah“, millele sa siis „ei“ ütled? See küsimus aitab inimesel oma otsustele pühenduda. Steve Jobs on öelnud: „Selleks et öelda päevas ühele olulisele asjale „jah“, tuleb öelda teisele 20-le „ei“.“ Millistest koosolekutest ja suhetest loobud? Milliseid harjumusi pead muutma?
7. Mis oli sulle siit kõige kasulikum või olulisem? See on võimas positiivne viis vestlust lõpetada. Inimesed õpivad kõige paremini siis, kui nad meenutavad ja reflekteerivad oma äsjast kogemust.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.