Kauplemise voog
Enesekindlus, distsipliin ja võidutahe börsil
95% futuurikauplejatest kaotab kogu oma raha esimese aastaga. Aktsiakauplejate tulemus on üldjoontes sama. Millega seda seletada? Määravaks on kaupleja psühholoogia, kinnitab kauplemiskoolitaja ja -psühholoogia lektor Mark Douglas. Tema raamat „Kauplemise voog“ on tõsipsühholoogiline käsitlus sellest, kuidas kauplemises püsivat edu saavutada.
Aastast 1978 kauplemisega tegelenud autor on veendunud, et meie mõistus töötab loomupäraselt nõnda, et see ei sobi hästi kokku turgude iseärasustega. Douglase sõnul toob edu õige mõttelaad: kaupleja peab õppima mõtlema tõenäosuste kategoorias ja unustama praktiliselt kõik muud oskused. Probleem seisneb aga selles, et enamik kauplejaid ei usu, et nende jamad on tingitud sellest, kuidas nad kauplemisest mõtlevad, või konkreetsemalt, kuidas nad kaubeldes mõtlevad.
Seda raamatut kirjutades pidas Douglas silmas viit põhieesmärki.
- Tõestada kauplejale, et turgu rohkem või paremini analüüsides ei saa lahendada kauplemisraskusi ega ebajärjekindla tootluse probleemi.
- Veenda kauplejat, et tulemuse otsustab tema hoiak ja „meelelaad“.
- Anda kauplejale usk ja hoiak, mis on vajalik võitja mõttelaadi saavutamiseks ning seisneb selles, et õpitakse mõtlema tõenäosuste kategoorias.
- Vaadelda arvukaid konflikte, vasturääkivusi ja mõtteparadokse, mis panevad tüüpilise kaupleja arvama, et ta juba mõtleb tõenäosuste kategoorias, kuigi tegelikult ta seda ei tee.
- Juhtida kauplejat läbi protsessi, mis ühendab funktsionaalsel tasandil tema mõtlemisstrateegia vaimusüsteemiga.
Raamatust „Kauplemise voog“ selgub, et edukas kaupleja ei ole mitte see, kes palju teab, vaid see, kes on leppinud, et ta ei tea pea midagi.
Turg ei toimi täpselt väljaarvutatud mudelite järgi: seda kujundavad kõik osalised kogu oma ratsionaalsusega, tihti ka selle puudumisega. Võit ei tule „täpsest prognoosist“, vaid püsivusest ning võimest oma vigadest õppida.
Lugeja saab Mark Douglase juhendamisel teha iseenda kohta sügavamat vaimset analüüsi, mõistmaks, kust on tekkinud tema uskumused ning kuidas neid vajadusel muuta, et vähendada emotsioonidest laetud otsuste hulka ning seeläbi börsil rohkem raha teenida.
Martin Uutman
LHV maakler
Investeerimistarkust aitab jagada
Sisukord
Saateks 11
Eessõna 13
Hoiakute ankeet 17
Teekond edule: fundamentaalne, tehniline või mentaalne analüüs? 21
Algus: fundamentaalanalüüs 21
Üleminek tehnilisele analüüsile 23
Üleminek mentaalsele analüüsile 24
Kauplemise ahvatlused (ja ohud) 37
Veetlus 37
Ohud 41
Kaitsemehhanismid 45
Probleem: soovimatus kehtestada reegleid 48
Probleem: suutmatus võtta vastutust 49
Probleem: sõltuvus juhuslikest kasumitest 51
Probleem: väline või sisemine kontroll 53
Vastutus 55
Mentaalse keskkonna kujundamine 55
Reageerimine kaotusele 60
Võitjad, kaotajad, buumitajad ja krahhitajad 73
Järjepidevus: mõtteviis 81
Kuidas kauplemisest mõelda 82
Kuidas riski tõeliselt mõista 85
Mentaalse keskkonna häälestamine 89
Taju dünaamika 93
Mentaalsete tarkvaravigade kõrvaldamine 94
Taju ja õppimine 98
Taju ja risk 104
Seostamise jõud 105
Turu perspektiiv 113
„Määramatuse“ printsiip 114
Turu kõige fundamentaalsem omadus (Turul on peaaegu lõputu hulk erinevate väljendusviiside kombinatsioone) 119
Kaupleja eelis: mõtlemine tõenäosuste kategoorias 127
Paradoks: juhuslikud tagajärjed, järjepidevad tulemused 128
Kauplemine hetkes 133
Ootuste juhtimine 141
Töö oma veendumustega 153
Probleemi määratlemine 153
Mõistete definitsioonid 157
Kuidas fundamentaalsed tõed suhestuvad oskustega 158
Liikumine mõttelaadi poole 163
Veendumuste olemus 165
Veendumuste lätted 167
Veendumused ja nende mõju meie elule 171
Veendumused ja tõde 176
Veendumuste mõju kauplemisele 179
Veendumuse põhitunnused 181
Enesehinnang ja kauplemine 197
Mõelge nagu kaupleja 201
Mehaaniline faas 203
Enesedistsipliini roll 210
Kuidas luua usku järjepidevusse 216
Harjutus 221
Õppige kauplema eelist nagu kasiino 221
Lõpumärkus 234
Hoiakute ankeet 235
Arvustused
Kas edukas kaupleja on kasiinoärimees?
Mis kuulub eduka kaupleja arsenali? Paljudel kerkib silme ette triik-, äärmisel juhul polosärk, kuus monitori, keerulised turumudelid ning varahommikuks läbi loetud värsked turuanalüüsid. Edukas kaupleja teab rohkem kui teised ning kasutab seda infoeelist, et teha parema hinnaga tehinguid. Mark Douglas pole sellise käsitlusega nõus.
Tema raamatust „Kauplemise voog“ selgub, et edukas kaupleja ei ole see, kes palju teab, vaid see, kes on leppinud, et ta ei tea peaaegu midagi. Turg ei toimi täpselt välja arvutatud mudelite järgi, vaid seda kujundavad kõik osalised kogu oma ratsionaalsusega, tihti ka selle puudumisega. Douglase sõnul tuleb võit mitte vastukäivast sõnaühendist „täpne prognoos“, vaid püsivusest ja võimest vigadest õppida. Tuleb lahti lasta oma positiivsest või negatiivsest turgu suhtumisest ning võtta sealt laekuvaid signaale neutraalsena.
Mark Douglas kirjeldab ilmekalt, millest tekivad investorite uskumused ja kuidas nende mõjust vabaneda, et teha ratsionaalsemaid kauplemisotsuseid. Ta demonstreerib eluliste näidetega, et hirm või liigne optimism on ühed olulisimad tegurid, mille tõttu paljud kauplejad põruvad, jättes tulusad tehingud tegemata või kasumi õigel ajal realiseerimata. Vabanedes emotsioonidest, saab kaupleja julgemini kasutada kõiki börsi pakutavaid võimalusi ning ka peatuda õigel ajal, kui kasum on käes.
Suhtu tehingusse kui mündiviskesse
Autor võrdleb edukat kauplejat kasiinoärimehega: iga panus ei too alati võitu, kuid pöörates eelise kas või vähesel määral enda kasuks ning ajades tehingute hulka piisavalt suureks, kujuneb välja püsiv kasumiosakaal. Seejuures ei tohi lasta end heidutada üksikutest kaotustest ega liialt joovastuda vähestest võitudest, vaid suhtuda emotsionaalsel tasemel tehingusse kui mündiviskesse.
Esmapilgul võib tunduda selline börsi suhtumine šokeerivana, mõneti isegi eemale peletavana, kuid see on ka raamatu üks eesmärk. Et vanadest uskumustest lahti saada, tuleb esitada veenvat infot, mis on nendega vastuolus. Douglas pakub selleks kindlalt formuleeritud põhimõtteid, mida järgides protsessi lihtsustada, lisaks praktilist harjutust, millega neid kinnitada.
Börsikauge inimene peab aktsiatega kauplemist puhtaks õnnemänguks, kogenum kaupleja näeb turul kindlat ratsionaalsust. Edukas kaupleja võtab börsi aga taas üksnes õnnemänguna, mida enda kasuks pöörata.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Kauplemise voog
Kirjeldus
95% futuurikauplejatest kaotab kogu oma raha esimese aastaga. Aktsiakauplejate tulemus on üldjoontes sama. Millega seda seletada? Määravaks on kaupleja psühholoogia, kinnitab kauplemiskoolitaja ja -psühholoogia lektor Mark Douglas. Tema raamat „Kauplemise voog“ on tõsipsühholoogiline käsitlus sellest, kuidas kauplemises püsivat edu saavutada.
Aastast 1978 kauplemisega tegelenud autor on veendunud, et meie mõistus töötab loomupäraselt nõnda, et see ei sobi hästi kokku turgude iseärasustega. Douglase sõnul toob edu õige mõttelaad: kaupleja peab õppima mõtlema tõenäosuste kategoorias ja unustama praktiliselt kõik muud oskused. Probleem seisneb aga selles, et enamik kauplejaid ei usu, et nende jamad on tingitud sellest, kuidas nad kauplemisest mõtlevad, või konkreetsemalt, kuidas nad kaubeldes mõtlevad.
Seda raamatut kirjutades pidas Douglas silmas viit põhieesmärki.
- Tõestada kauplejale, et turgu rohkem või paremini analüüsides ei saa lahendada kauplemisraskusi ega ebajärjekindla tootluse probleemi.
- Veenda kauplejat, et tulemuse otsustab tema hoiak ja „meelelaad“.
- Anda kauplejale usk ja hoiak, mis on vajalik võitja mõttelaadi saavutamiseks ning seisneb selles, et õpitakse mõtlema tõenäosuste kategoorias.
- Vaadelda arvukaid konflikte, vasturääkivusi ja mõtteparadokse, mis panevad tüüpilise kaupleja arvama, et ta juba mõtleb tõenäosuste kategoorias, kuigi tegelikult ta seda ei tee.
- Juhtida kauplejat läbi protsessi, mis ühendab funktsionaalsel tasandil tema mõtlemisstrateegia vaimusüsteemiga.
Raamatust „Kauplemise voog“ selgub, et edukas kaupleja ei ole mitte see, kes palju teab, vaid see, kes on leppinud, et ta ei tea pea midagi.
Turg ei toimi täpselt väljaarvutatud mudelite järgi: seda kujundavad kõik osalised kogu oma ratsionaalsusega, tihti ka selle puudumisega. Võit ei tule „täpsest prognoosist“, vaid püsivusest ning võimest oma vigadest õppida.
Lugeja saab Mark Douglase juhendamisel teha iseenda kohta sügavamat vaimset analüüsi, mõistmaks, kust on tekkinud tema uskumused ning kuidas neid vajadusel muuta, et vähendada emotsioonidest laetud otsuste hulka ning seeläbi börsil rohkem raha teenida.
Martin Uutman
LHV maakler
Investeerimistarkust aitab jagada
Lisainfo
Sisukord
Saateks 11
Eessõna 13
Hoiakute ankeet 17
Teekond edule: fundamentaalne, tehniline või mentaalne analüüs? 21
Algus: fundamentaalanalüüs 21
Üleminek tehnilisele analüüsile 23
Üleminek mentaalsele analüüsile 24
Kauplemise ahvatlused (ja ohud) 37
Veetlus 37
Ohud 41
Kaitsemehhanismid 45
Probleem: soovimatus kehtestada reegleid 48
Probleem: suutmatus võtta vastutust 49
Probleem: sõltuvus juhuslikest kasumitest 51
Probleem: väline või sisemine kontroll 53
Vastutus 55
Mentaalse keskkonna kujundamine 55
Reageerimine kaotusele 60
Võitjad, kaotajad, buumitajad ja krahhitajad 73
Järjepidevus: mõtteviis 81
Kuidas kauplemisest mõelda 82
Kuidas riski tõeliselt mõista 85
Mentaalse keskkonna häälestamine 89
Taju dünaamika 93
Mentaalsete tarkvaravigade kõrvaldamine 94
Taju ja õppimine 98
Taju ja risk 104
Seostamise jõud 105
Turu perspektiiv 113
„Määramatuse“ printsiip 114
Turu kõige fundamentaalsem omadus (Turul on peaaegu lõputu hulk erinevate väljendusviiside kombinatsioone) 119
Kaupleja eelis: mõtlemine tõenäosuste kategoorias 127
Paradoks: juhuslikud tagajärjed, järjepidevad tulemused 128
Kauplemine hetkes 133
Ootuste juhtimine 141
Töö oma veendumustega 153
Probleemi määratlemine 153
Mõistete definitsioonid 157
Kuidas fundamentaalsed tõed suhestuvad oskustega 158
Liikumine mõttelaadi poole 163
Veendumuste olemus 165
Veendumuste lätted 167
Veendumused ja nende mõju meie elule 171
Veendumused ja tõde 176
Veendumuste mõju kauplemisele 179
Veendumuse põhitunnused 181
Enesehinnang ja kauplemine 197
Mõelge nagu kaupleja 201
Mehaaniline faas 203
Enesedistsipliini roll 210
Kuidas luua usku järjepidevusse 216
Harjutus 221
Õppige kauplema eelist nagu kasiino 221
Lõpumärkus 234
Hoiakute ankeet 235
Arvustused (1)
Kas edukas kaupleja on kasiinoärimees?
Mis kuulub eduka kaupleja arsenali? Paljudel kerkib silme ette triik-, äärmisel juhul polosärk, kuus monitori, keerulised turumudelid ning varahommikuks läbi loetud värsked turuanalüüsid. Edukas kaupleja teab rohkem kui teised ning kasutab seda infoeelist, et teha parema hinnaga tehinguid. Mark Douglas pole sellise käsitlusega nõus.
Tema raamatust „Kauplemise voog“ selgub, et edukas kaupleja ei ole see, kes palju teab, vaid see, kes on leppinud, et ta ei tea peaaegu midagi. Turg ei toimi täpselt välja arvutatud mudelite järgi, vaid seda kujundavad kõik osalised kogu oma ratsionaalsusega, tihti ka selle puudumisega. Douglase sõnul tuleb võit mitte vastukäivast sõnaühendist „täpne prognoos“, vaid püsivusest ja võimest vigadest õppida. Tuleb lahti lasta oma positiivsest või negatiivsest turgu suhtumisest ning võtta sealt laekuvaid signaale neutraalsena.
Mark Douglas kirjeldab ilmekalt, millest tekivad investorite uskumused ja kuidas nende mõjust vabaneda, et teha ratsionaalsemaid kauplemisotsuseid. Ta demonstreerib eluliste näidetega, et hirm või liigne optimism on ühed olulisimad tegurid, mille tõttu paljud kauplejad põruvad, jättes tulusad tehingud tegemata või kasumi õigel ajal realiseerimata. Vabanedes emotsioonidest, saab kaupleja julgemini kasutada kõiki börsi pakutavaid võimalusi ning ka peatuda õigel ajal, kui kasum on käes.
Suhtu tehingusse kui mündiviskesse
Autor võrdleb edukat kauplejat kasiinoärimehega: iga panus ei too alati võitu, kuid pöörates eelise kas või vähesel määral enda kasuks ning ajades tehingute hulka piisavalt suureks, kujuneb välja püsiv kasumiosakaal. Seejuures ei tohi lasta end heidutada üksikutest kaotustest ega liialt joovastuda vähestest võitudest, vaid suhtuda emotsionaalsel tasemel tehingusse kui mündiviskesse.
Esmapilgul võib tunduda selline börsi suhtumine šokeerivana, mõneti isegi eemale peletavana, kuid see on ka raamatu üks eesmärk. Et vanadest uskumustest lahti saada, tuleb esitada veenvat infot, mis on nendega vastuolus. Douglas pakub selleks kindlalt formuleeritud põhimõtteid, mida järgides protsessi lihtsustada, lisaks praktilist harjutust, millega neid kinnitada.
Börsikauge inimene peab aktsiatega kauplemist puhtaks õnnemänguks, kogenum kaupleja näeb turul kindlat ratsionaalsust. Edukas kaupleja võtab börsi aga taas üksnes õnnemänguna, mida enda kasuks pöörata.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.