psühholoogia

Väärkäitumine

Käitumisökonoomika tagamaad
Väärkäitumine pilt
Autor: Richard Thaler Ilmumisaeg: 14.12.2018 Lehekülgi: 448 Kirjastus: Äripäev

Forbesi aasta parim äriraamat.

Economisti aasta parim majandus- ja äriraamat.

Financial timesi ja McKinsey aasta parima äriraamatu nominent.

Amazoni aasta parim äri- ja juhtimisraamat.

Nobeli auhinna laureaat Richard H. Thaler on kogu oma karjääri vältel uurinud radikaalset eeldust, et majanduse keskne mõjutegur on inimene ‒ ennustatav ja vigu tegema kalduv indiviid. Thaleri haarav ja tihti lõbus raamat aitab tuua majanduse tagasi maa peale ‒ ja muuta meie arvamust nii iseendast kui ka maailmast.

Traditsiooniline majandusteadus eeldab, et majanduses osalejad on ratsionaalsed. Thaler aga mõistis juba oma teadustee alguses, et tegelikud inimesed ei ole sellised robotid. Ükskõik, kas ostame endale kella, müüme korvpallipileteid või taotleme kodulaenu, ikka langeme kallutatuse ohvriks ja teeme otsuseid, mis hälbivad standarditest või majandusteadlaste eeldatud ratsionaalsusest. Teisisõnu, me väärkäitume. Ja mis veelgi tähtsam, meie väärkäitumisel on tagajärjed. Kui esialgu ei võtnud majandusteadlased inimeste väärkäitumist ja selle tagajärgi tõsiselt, siis nüüd on see uurimisvaldkond üks tähtsamaid, millele nii elus, äris kui ka poliitikas paremate otsuste tegemiseks loodetakse.

Käitumisökonoomika isa Richard Thaler ühendab psühholoogiateaduse hiljutised avastused ning inimeste ajendite ja turukäitumise kohta kogutud praktilised teadmised. Kui majandus kohtub psühholoogiaga, on tulemused tihti nii tavainimeste, juhtide kui ka poliitikute jaoks ühtlasi põhjapanevad ja naljakad. Autor valgustab uuest küljest nii kodust eelarvet, telemänge, kui ka selliseid uusi ärisid nagu Uber.

Raamat „Väärkäitumine“ näitab, kuidas inimeste valearvestuste uurimine võib aidata meid nii eraelus, äris kui ka poliitikas paremate otsusteni.

Richard H. Thaler on Chicago ülikooli käitumis- ja majandusteaduse professor.

Tellimine


Failid
Sisukord
I ALGUS. 1970–1978

1. Väidetavalt tähtsusetud tegurid            23
2. Omandi üleväärtustamise efekt            33
3. Nimekiri          43
4. Väärtusteooria            49
5. California unistus        61
6. Kadalipp          70

II Mõtteline arvepidamine. 1979–1985

7. Soodsad ostud ja raha koorimine          87
8. Pöördumatu kulu         96
9. Ämbrid ja eelarved      108
10. Pokkerilauas               115

III Enesekontroll. 1975–1988

11. Tahtejõud? Milles küsimus?   123
12. Planeerija ja Tegija   138

Vahemäng

13. Väärkäitumine päris maailmas            155

IV Koostöö Dannyga.  1984–1985

14. Mis tundub õiglane? 169
15. Mängud õiglusega    185
16. Kruusid          193

V. Koostöö majandusinimestega. 1986–1994

17. Arutelu algab             205
18. Anomaaliad 216
19. Meeskonna loomine 224
20. Kitsas raamistamine Upper East Side’il             235

VI Rahandus. 1983–2003

21. Iludusvõistlus             257
22. Kas aktsiaturud reageerivad üle?        269
23. Reageerimine üle reageerimisele       279
24. Hind ei ole õige         285
25. Kinniste investeerimisfondide lahing  293
26. Äädikakärbsed, jäämäed ja negatiivsed aktsiahinnad  301

VII. Tere tulemast Chicagosse. 1995 KUNI TÄNASENI

27. Õigusalased õpingud               315
28. Kabinetid      331
29. Jalgpall         339
30. Telemängud 361

VIII Abikäsi. 2004 KUNI TÄNASENI

31. Säästa homme rohkem          377
32. Avalikustamine          394
33. Nügimine Ühendkuningriigis 402

Lõpetuseks. KUIDAS EDASI?         421

Viited
431
Arvustused
Karsten Staehr
Karsten Staehr

Richard Thaler võitis 2017. aastal Nobeli majandus­auhinna panuse eest käitumisökonoomika uurimisse. Ta on kogu karjääri vältel uurinud inimeste tegelikku käitumist ja selle mõju majanduslikele otsustele, sh säästmisele, investeerimisele ja tarbimisele.

Nobeli auhinda ei anta tavaliselt ärikoolis töötavale majandusteadlasele, aga Richard Thaler on mitmes mõttes ebatavaline. Ta on tegelenud erialadevahelise uurimistööga, mis hõlmab nii majandusteadust, ärijuhtimist kui ka psühholoogiat. Thaler on töötanud paljudes eri valdkondades, millest mõned pälvivad majandusteadlaste tähelepanu harva. Märkimisväärne on seegi, et tema töö tulemusi on tihti praktikas rakendatud ning need on otseselt mõjutanud investorite, ettevõtjate ja valitsusasutuste otsuseid.

Ratsionaalsuse eeldus
Majandusteoorias on tavaliselt eeldatud, et majanduses tegutsevad üdini ratsionaalselt mõtlevad inimesed. Homo economicus teeb alati seda, mis on talle parim, arvestades täielikult olemasolevat teavet, muu hulgas ka teadmisi kauge tuleviku kohta. Tegelikult ei ole aga keegi nii teadlik, tulevikku vaatav ja loogiliselt mõtlev. Seda ratsionaalsuse eeldust on lihtne kõrvale heita, aga mis peaks olema selle asemel? Kui me lihtsalt eeldaksime, et inimeste käitumises pole loogikat ega tervet mõistust, siis ei oleks sellest teadusele mingit kasu, sest teadlastel oleks võimatu inimkäitumist selgitada või ennustada. Richard Thaleri panus probleemi lahendamisse on olnud võtmetähtsusega, sest ta sidus majandusteaduse ja psühholoogia. Inimeste käitumine on mitmel keerukal moel mõjutatud paljudest teguritest. Psühholoogia ja teiste käitumisteaduse harude abil on aga võimalik ennustada mõnd käitumise seaduspära, millel on majandusotsustele otsene mõju.

Üks põhjuseid, miks inimesed ei ole täiesti ratsionaalsed, võib olla see, et kõigi võimalike tagajärgedega arvestamine tekitab liiga palju tüli või kulutusi ja see kaalub saadava kasu üles. Näib, et otsuste tegemisel on inimeste jaoks tähtis vaid mingi hulk aspekte ning kõik muu jääb tagaplaanile. See kognitiivne eelarvamus ehk raamimine (ingl framing) võib tähendada, et olulised probleemid jäävad märkamata, aga teisalt vähendab see otsuse tegemise keerukust. Autoostja vaatab näiteks ainult Volvosid, sest tema peres on alati Volvoga sõidetud. Investor ostab näiteks ainult Eesti aktsiaid, sest ta elab Eestis. Nooruk valib näiteks oma haridustee ilma, et ta mõtleks, mis ala spetsialiste 40 aasta pärast vajatakse. Thaler on näidanud, et sellise piiratud ratsionaalsuse (ingl bounded rationality) uurimine on tähtis, mõistmaks investeerimisvalikuid, tarbijate käitumist ja hinnakujundust finantsturgudel.

Teiste inimeste mõju ebaratsionaalsele käitumisele on suur
Thaler pani kahtluse alla ka ühe teise homo economicus’e eelduse, nimelt, et inimesed on individualistid ja arvestavad ainult enda heaoluga. Tõde on hoopis see, et inimesed võrdlevad end teistega ja lasevad sel võrdlusel oma käitumist mõjutada. Perepea võib hakata uut autot tahtma, kui näeb, et naabrite garaaži on ilmunud uus ja suurem sõiduk. Heategevusele annetatakse selleks, et teisi aidata, et käituda altruistlikult. Psühholoogias nähakse kadedust, ahnust ja kaastundlikkust käitumise peamiste tagantlükkajatena. On selge, et enese teistega võrdlemine võib mõjutada ka majandusvallas tehtud valikuid. Ebaratsionaalsete ajendite mõistmine aitab selgitada tarbijate käitumist, maksukuulekust ja suhtumist valitsusse.

Thaler ei ole rahuldunud ainult inimkäitumisest arusaamisega. Ta on kasutanud seda arusaamist ka selleks, et töötada välja meetodid, millega võimalike halbade tagajärgedega käitumist mõjutada. Kogu majandusteaduses uuritakse üha enam, kuidas inimesed tegelikult käituvad.

Loe edasi >
Raamatuklubi info

Äripäeva raamatuklubi

on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja, mis avaldab maailma parimaid psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid.

Klubi on tegutsenud juba 15 aastat ja pikaajalisele kogemusele tuginedes tehakse maailma uusimast juhtimiskirjandusest hoolikas valik. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega. Raamatuklubi liikmena hoiate end kursis maailma parimate juhtimisteooriatega, õpite edukate ettevõtete kogemustest ning teate, kuidas rakendada neuroteaduse ja psühholoogia uusi avastusi edu ja õnne vankri ette.

• Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatu 21% soodsamalt.
• Raamatu saadame Omniva pakiautomaati tasuta, võimalik on kasutada ka kullerteenust.
• Raamatud saab tellida ka e-raamatuna.
• Klubiraamatu eest saate mugavalt tasuda e-arve püsimakse või arvega.
• Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.

Klubi liikmele saadetakse iga kuu (v.a juulis) üks uus raamat. Raamatu ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.

LIITU KLUBIGA