Suure juhtimistarkuse väike käsiraamat
90 parimat juhtimistsitaati koos kasutusjuhistega
James McGrathi sulest ilmunud „Suure juhtimistarkuse väike käsiraamat“ on järg tema menukile „Suurte juhtimisteooriate väikene käsiraamat“, mis hinnati aastal 2015 Suurbritannia juhtimisinstituudi ja Briti raamatukogu poolt praktilise juhi kategooria parimaks. Sarnaselt McGrathi eelmisele kogumikule külvab ka selle järg lugeja üle tarkuseteradega, millest enamik teooriaõpikuid vaikivad.
Kogumikus saavad sõna üksnes need, kes teavad, millest nad räägivad. Olgu selleks kasvõi legendaarne investeerimisguru Warren Buffett, kes on kord öelnud: „Töötajat värvates tuleb vaadata tema kolme omadust: siirust, arukust ja usinust. Kui tal esimest ei ole, siis teised kaks toovad sulle üksnes hukatust … Kui palkad kellegi, kes pole siiras, siis tahad pigem, et ta oleks loll ja laisk.“ Kuldsed sõnad, mis võtavad tabavalt kokku viimase üleilmse majanduskriisi, milles mängisid esimest viiulit ütlemata arukad ja motiveeritud, kuid samas uskumatult küünilised pankurid.
Kuid ajatud tsitaadid pole kaugeltki kõik, millega autor lugeja meeli köidab. McGrathi on peatükkidele lisanud ka isiklikke tähelepanekuid, mis aitavad loetut paremini mõista ning argipäeva põimida. Käsiraamatu üheks tugevuseks on seegi, et autor on kuni viimase silbini sümpaatselt konkreetset joont hoidnud. Kulub vaid napp viis minutit, kui sedagi, et tsitaadi tuumast end paari lehekülje abil läbi pureda.
Muu hulgas leiab kaante vahelt vastuseid sellistelegi küsimustele, kuidas:
- juhtida, planeerida ning arendada oma äri,
- juhtida iseend ja oma karjääri,
- juhtida ning motiveerida inimesi,
- klientidest oma partnerid kujundada.
Tsitaadiraamatust saavad uut hoogu nii need, kelle silmad on juba tippjuhi elu näinud, kui ka need, kes alles plaanivad juhatuse laua taga istet võtta.
Sisukord
Sisukord
Autorist, tänuavaldused 14
Sissejuhatus, tsitaatide valik 15
Mis kasu teil sellest raamatust on? 16
Kuidas see raamat on üles ehitatud 17
Kuidas sellest raamatust kõige rohkem kasu saada 18
1. OSA. EDUKA ÄRI JUHTIMINE 19
Sissejuhatus 21
1. Peter Drucker sellest, miks kliendid on tähtsamad kui kasum (valitud esikümnesse) 22
2. Jack Walsh konkurentsieelise vajadusest 24
3. Marvin Bower sellest, miks organisatsioonis on vaja rohkem sidusust ja vähem hierarhiat 26
4. Harold Geneen sellest, miks raha on kuningas 28
5. Andrew Carnegie pennide korjamisest 30
6. Sam Walton sellest, miks tuleks tavatarkust eirata 32
7. Jeff Bozos äri laiendamise kahest võimalusest 36
8. Philip Kotler turgude loomisest 38
9. Laurence J. Peter sellest, miks tõustakse karjääriredelil oma ebakompetentsuse tasandile 42
10. Warren Bennis sellest, miks raskustes olevad organisatsioonid vajavad eestvedamist, mitte karmimat juhtimist 44
Kokkuvõte 46
2. OSA. ISEENDA JA OMA KARJÄÄRI JUHTIMINE 47
Sissejuhatus 48
11. Theodore Levitt sellest, kuidas võtta oma karjääri kui äri 50
12. Henry Ford oma südame järgimisest 54
13. Dale Carnegie sellest, kellena inimesed teid näevad 56
14. Henry Ford enesekindlusest ja eneses kõhklemisest (valitud esikümnesse) 58
15. Molly Sargent sellest, kuidas investeerida kõige kallimasse varasse – iseendasse 60
16. Andrew Carnegie sellest, miks ei saa kõike ise teha 62
17. Thomas Alva Edison sellest, miks edu toob visadus, mitte inspiratsioon 64
18. Bill Watkins sellest, miks ei peaks kunagi juhtkonna arvamust küsima 66
19. Andrew Carnegie sellest, et karjääri tuleb panustada 100 protsenti oma energiast 68
20. Thomas Alva Edison aja säästmisest 70
Kokkuvõte 72
3. OSA. INIMESTE JA MEESKONDADE JUHTIMINE 73
Sissejuhatus 75
21. Charles Handy sellest, milles juhtimine peaks seisnema 76
22. Peter Drucker ja juhitöö 13 sõnaga 78
23. Peter Drucker sellest, kuidas õppida töötama sellega, mis sul on 80
24. Robert Townsend sellest, kuidas hoida organisatsioon tõhus, elujõuline ja trimmis 82
25. Warren Buffett sellest, miks trumpab töötajate värbamisel siirus arukuse ja usinuse üle (valitud esikümnesse) 84
26. Marcus Buckingham juhtidest ja kuldreeglist 86
27. Theodore Roosevelt sellest, miks mikrojuhtimine on halb 88
28. Dee Hock selle kohta, miks tuleks hoida asjad selged ja lihtsad 90
29. Alfred P. Sloan erandite kaudu juhtimisest 92
30. Jack Welch äri kolme peamise mõõdupuu kohta 94
31. Ron Dennis nõrgima lüli toetamisest 96
32. Zig Ziglar sellest, miks tuleb investeerida töötajate koolitamisse 98
Kokkuvõte 100
4. OSA. JUHTIMINE 101
Sissejuhatus 103
33. Warren Bennis juhiks saamisest (valitud esikümnesse) 104
34. Howard D. Schultz sellest, miks juhid peavad oma järgijatele andma tähenduse ja eesmärgi 106
35. Peter Drucker sellest, miks tulemused teevad juhist juhi 108
36. Warren Bennis sellest, miks juhid peavad oma sõnade järgi käima 110
37. Edward Deming sellest, kuidas saavutada järgijate silmis usaldust 112
38. Henry Mintzberg sellest, miks hea juhtimine ongi eestvedamine 114
39. S. K. Chakraborty organisatsiooni väärtuste allikast 116
40. Claude I. Taylor visiooni loomisest 118
41. Doris Kearns Goodwin sellest, miks juhtidel on vaja vastuvaidlemist 120
42. John Adams sellest, kuidas aru saada, kas te olete liider 122
Kokkuvõte 124
5. OSA. MOTIVATSIOON 125
Sissejuhatus 127
43. Robert Frost silmade avamisest töökohal 128
44. Kenneth ja Scott Blanchard vajadusest selgitada inimestele, miks nende töö on tähtis 130
45. Frederick Herzberg motivatsiooni allikatest (valitud esikümnesse) 132
46. Tom Peters sisemisest motivatsioonist 134
47. Kindral George S. Patton delegeerimise kaudu motiveerimisest 136
48. John Wooden sellest, miks on vaja hoolimist näidata 138
Kokkuvõte 140
6. OSA. OTSUSTAMINE 141
Sissejuhatus 143
49. Robert Townsend otsustamise lihtsustamisest 144
50. Helga Drummond sellest, miks ei peaks kunagi kaotustesse kinni jääma 146
51. Ken Blanchard eesliinile delegeerimisest 148
52. Bud Hadfield kõhutunde rollist otsustamises 150
53. Mary Parker Follett sellest, miks valikuid on alati rohkem kui kaks (valitud esikümnesse) 152
54. Rosabeth Moss Kanter sellest, miks parim info ei pesitse juhi kabinetis 154
55. Warren Bennis info ja selle tähenduse ülitähtsast erinevusest 156
56. Peter Drucker ja õigus ära öelda 158
Kokkuvõte 160
7. OSA. MUUDATUSTE JUHTIMINE 161
Sissejuhatus 163
57. Gary Hamel sellest, miks muudatus peaks toimuma alt üles 164
58. Michael Hammer ja James Champy sellest, miks liiga rohked muudatused võivad organisatsiooni tappa 166
59. Peter Drucker järjepidevuse säilitamisest muutmisprotsessi ajal 168
60. Daniel Webster sellest, miks muudatus ise pole tappev, vaid üleminek 170
61. Niccolò Machiavelli muudatuste vaenlastest (valitud esikümnesse) 172
62. Seth Godin vajadusest teha muudatusi enne, kui olete selleks sunnitud 174
63. Peter Drucker sellest, miks tuleks hoiduda organisatsioonikultuuri muutmisest 176
Kokkuvõte 178
8. OSA. PLANEERIMINE 179
Sissejuhatus 181
64. Dwight Eisenhower sellest, miks plaanid on kasutud, aga planeerimine hädavajalik 182
65. Andrew S. Grove sellest, miks on vaja paindlikku tööjõudu 184
66. Edmund Burke sellest, miks ei saa tulevikuplaane tehes lähtuda minevikusündmustest 186
67. James Yorke plaan B vajalikkusest 188
68. Michael E. Porter strateegia paikapanemisest 190
69. Winston Churchill vajadusest hinnata oma strateegiat (valitud esikümnesse) 192
Kokkuvõte 194
9. OSA. VÕIM JA MÕJUJÕUD 195
Sissejuhatus 196
70. Max Weber autoriteedist 198
71. John French jr ja Bertram Raven sotsiaalse võimu viiest allikast 200
72. Robin Sharma mõjujõu võimust 202
73. Niccolò Machiavelli ellujäämisest 204
74. Einstein sellest, miks peaks autoriteedi vastu võitlema 206
75. Rosabeth Moss Kanter ja Sophokles sellest, kuidas võimu kaotada (valitud esikümnesse) 208
Kokkuvõte 210
10. OSA. KLIENTIDE PARTNERIKS MUUTMINE 211
Sissejuhatus 213
76. Clayton M. Christensen sellest, kuidas kliendid teie organisatsiooni valitsevad 214
77. Dale Carnegie sellest, miks asi ei keerle teie ümber (valitud esikümnesse) 216
78. Bill Gates sellest, mida saab õppida rahulolematutelt klientidelt 218
79. Tom Peters sellest, miks tuleb alati vähem lubada ja rohkem teha 220
80. Warren Buffett sellest, kuidas kaotada head mainet 222
81. Jeff Bezos halbade uudiste mõju kohta digitaalajastul 224
82. Warren Bennis võrdleva analüüsi väärtusest 226
Kokkuvõte 228
11. OSA. MITMESUGUST TARKUST 229
Sissejuhatus 231
83. Elvis Presley teadmisest, milliseid eksperte te vajate 232
84. Eileen C. Shapiro vajadusest vältida juhtimises moeröögatustega kaasa minemist 234
85. John Pierpont Morgan sellest, miks peaks aruandes alati esitama lahendusi, mitte probleeme 236
86. Peter Drucker mõtisklemise ja kaalutlemise väärtusest 238
87. Abraham Maslow sellest, miks tuleb anda endast parim 240
88. Aaron Levenstein nähtamatust statistikast 242
89. David Packard marketingi tähtsusest 244
90. Alan Kay läbikukkumise väärtusest 246
Kokkuvõte 248
Juhtimistarkuse tsitaatide esikümme 249
Lugemissoovitusi 252
Tsitaatide autorid 253
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Suure juhtimistarkuse väike käsiraamat
Kirjeldus
James McGrathi sulest ilmunud „Suure juhtimistarkuse väike käsiraamat“ on järg tema menukile „Suurte juhtimisteooriate väikene käsiraamat“, mis hinnati aastal 2015 Suurbritannia juhtimisinstituudi ja Briti raamatukogu poolt praktilise juhi kategooria parimaks. Sarnaselt McGrathi eelmisele kogumikule külvab ka selle järg lugeja üle tarkuseteradega, millest enamik teooriaõpikuid vaikivad.
Kogumikus saavad sõna üksnes need, kes teavad, millest nad räägivad. Olgu selleks kasvõi legendaarne investeerimisguru Warren Buffett, kes on kord öelnud: „Töötajat värvates tuleb vaadata tema kolme omadust: siirust, arukust ja usinust. Kui tal esimest ei ole, siis teised kaks toovad sulle üksnes hukatust … Kui palkad kellegi, kes pole siiras, siis tahad pigem, et ta oleks loll ja laisk.“ Kuldsed sõnad, mis võtavad tabavalt kokku viimase üleilmse majanduskriisi, milles mängisid esimest viiulit ütlemata arukad ja motiveeritud, kuid samas uskumatult küünilised pankurid.
Kuid ajatud tsitaadid pole kaugeltki kõik, millega autor lugeja meeli köidab. McGrathi on peatükkidele lisanud ka isiklikke tähelepanekuid, mis aitavad loetut paremini mõista ning argipäeva põimida. Käsiraamatu üheks tugevuseks on seegi, et autor on kuni viimase silbini sümpaatselt konkreetset joont hoidnud. Kulub vaid napp viis minutit, kui sedagi, et tsitaadi tuumast end paari lehekülje abil läbi pureda.
Muu hulgas leiab kaante vahelt vastuseid sellistelegi küsimustele, kuidas:
- juhtida, planeerida ning arendada oma äri,
- juhtida iseend ja oma karjääri,
- juhtida ning motiveerida inimesi,
- klientidest oma partnerid kujundada.
Tsitaadiraamatust saavad uut hoogu nii need, kelle silmad on juba tippjuhi elu näinud, kui ka need, kes alles plaanivad juhatuse laua taga istet võtta.
Lisainfo
Sisukord
Sisukord
Autorist, tänuavaldused 14
Sissejuhatus, tsitaatide valik 15
Mis kasu teil sellest raamatust on? 16
Kuidas see raamat on üles ehitatud 17
Kuidas sellest raamatust kõige rohkem kasu saada 18
1. OSA. EDUKA ÄRI JUHTIMINE 19
Sissejuhatus 21
1. Peter Drucker sellest, miks kliendid on tähtsamad kui kasum (valitud esikümnesse) 22
2. Jack Walsh konkurentsieelise vajadusest 24
3. Marvin Bower sellest, miks organisatsioonis on vaja rohkem sidusust ja vähem hierarhiat 26
4. Harold Geneen sellest, miks raha on kuningas 28
5. Andrew Carnegie pennide korjamisest 30
6. Sam Walton sellest, miks tuleks tavatarkust eirata 32
7. Jeff Bozos äri laiendamise kahest võimalusest 36
8. Philip Kotler turgude loomisest 38
9. Laurence J. Peter sellest, miks tõustakse karjääriredelil oma ebakompetentsuse tasandile 42
10. Warren Bennis sellest, miks raskustes olevad organisatsioonid vajavad eestvedamist, mitte karmimat juhtimist 44
Kokkuvõte 46
2. OSA. ISEENDA JA OMA KARJÄÄRI JUHTIMINE 47
Sissejuhatus 48
11. Theodore Levitt sellest, kuidas võtta oma karjääri kui äri 50
12. Henry Ford oma südame järgimisest 54
13. Dale Carnegie sellest, kellena inimesed teid näevad 56
14. Henry Ford enesekindlusest ja eneses kõhklemisest (valitud esikümnesse) 58
15. Molly Sargent sellest, kuidas investeerida kõige kallimasse varasse – iseendasse 60
16. Andrew Carnegie sellest, miks ei saa kõike ise teha 62
17. Thomas Alva Edison sellest, miks edu toob visadus, mitte inspiratsioon 64
18. Bill Watkins sellest, miks ei peaks kunagi juhtkonna arvamust küsima 66
19. Andrew Carnegie sellest, et karjääri tuleb panustada 100 protsenti oma energiast 68
20. Thomas Alva Edison aja säästmisest 70
Kokkuvõte 72
3. OSA. INIMESTE JA MEESKONDADE JUHTIMINE 73
Sissejuhatus 75
21. Charles Handy sellest, milles juhtimine peaks seisnema 76
22. Peter Drucker ja juhitöö 13 sõnaga 78
23. Peter Drucker sellest, kuidas õppida töötama sellega, mis sul on 80
24. Robert Townsend sellest, kuidas hoida organisatsioon tõhus, elujõuline ja trimmis 82
25. Warren Buffett sellest, miks trumpab töötajate värbamisel siirus arukuse ja usinuse üle (valitud esikümnesse) 84
26. Marcus Buckingham juhtidest ja kuldreeglist 86
27. Theodore Roosevelt sellest, miks mikrojuhtimine on halb 88
28. Dee Hock selle kohta, miks tuleks hoida asjad selged ja lihtsad 90
29. Alfred P. Sloan erandite kaudu juhtimisest 92
30. Jack Welch äri kolme peamise mõõdupuu kohta 94
31. Ron Dennis nõrgima lüli toetamisest 96
32. Zig Ziglar sellest, miks tuleb investeerida töötajate koolitamisse 98
Kokkuvõte 100
4. OSA. JUHTIMINE 101
Sissejuhatus 103
33. Warren Bennis juhiks saamisest (valitud esikümnesse) 104
34. Howard D. Schultz sellest, miks juhid peavad oma järgijatele andma tähenduse ja eesmärgi 106
35. Peter Drucker sellest, miks tulemused teevad juhist juhi 108
36. Warren Bennis sellest, miks juhid peavad oma sõnade järgi käima 110
37. Edward Deming sellest, kuidas saavutada järgijate silmis usaldust 112
38. Henry Mintzberg sellest, miks hea juhtimine ongi eestvedamine 114
39. S. K. Chakraborty organisatsiooni väärtuste allikast 116
40. Claude I. Taylor visiooni loomisest 118
41. Doris Kearns Goodwin sellest, miks juhtidel on vaja vastuvaidlemist 120
42. John Adams sellest, kuidas aru saada, kas te olete liider 122
Kokkuvõte 124
5. OSA. MOTIVATSIOON 125
Sissejuhatus 127
43. Robert Frost silmade avamisest töökohal 128
44. Kenneth ja Scott Blanchard vajadusest selgitada inimestele, miks nende töö on tähtis 130
45. Frederick Herzberg motivatsiooni allikatest (valitud esikümnesse) 132
46. Tom Peters sisemisest motivatsioonist 134
47. Kindral George S. Patton delegeerimise kaudu motiveerimisest 136
48. John Wooden sellest, miks on vaja hoolimist näidata 138
Kokkuvõte 140
6. OSA. OTSUSTAMINE 141
Sissejuhatus 143
49. Robert Townsend otsustamise lihtsustamisest 144
50. Helga Drummond sellest, miks ei peaks kunagi kaotustesse kinni jääma 146
51. Ken Blanchard eesliinile delegeerimisest 148
52. Bud Hadfield kõhutunde rollist otsustamises 150
53. Mary Parker Follett sellest, miks valikuid on alati rohkem kui kaks (valitud esikümnesse) 152
54. Rosabeth Moss Kanter sellest, miks parim info ei pesitse juhi kabinetis 154
55. Warren Bennis info ja selle tähenduse ülitähtsast erinevusest 156
56. Peter Drucker ja õigus ära öelda 158
Kokkuvõte 160
7. OSA. MUUDATUSTE JUHTIMINE 161
Sissejuhatus 163
57. Gary Hamel sellest, miks muudatus peaks toimuma alt üles 164
58. Michael Hammer ja James Champy sellest, miks liiga rohked muudatused võivad organisatsiooni tappa 166
59. Peter Drucker järjepidevuse säilitamisest muutmisprotsessi ajal 168
60. Daniel Webster sellest, miks muudatus ise pole tappev, vaid üleminek 170
61. Niccolò Machiavelli muudatuste vaenlastest (valitud esikümnesse) 172
62. Seth Godin vajadusest teha muudatusi enne, kui olete selleks sunnitud 174
63. Peter Drucker sellest, miks tuleks hoiduda organisatsioonikultuuri muutmisest 176
Kokkuvõte 178
8. OSA. PLANEERIMINE 179
Sissejuhatus 181
64. Dwight Eisenhower sellest, miks plaanid on kasutud, aga planeerimine hädavajalik 182
65. Andrew S. Grove sellest, miks on vaja paindlikku tööjõudu 184
66. Edmund Burke sellest, miks ei saa tulevikuplaane tehes lähtuda minevikusündmustest 186
67. James Yorke plaan B vajalikkusest 188
68. Michael E. Porter strateegia paikapanemisest 190
69. Winston Churchill vajadusest hinnata oma strateegiat (valitud esikümnesse) 192
Kokkuvõte 194
9. OSA. VÕIM JA MÕJUJÕUD 195
Sissejuhatus 196
70. Max Weber autoriteedist 198
71. John French jr ja Bertram Raven sotsiaalse võimu viiest allikast 200
72. Robin Sharma mõjujõu võimust 202
73. Niccolò Machiavelli ellujäämisest 204
74. Einstein sellest, miks peaks autoriteedi vastu võitlema 206
75. Rosabeth Moss Kanter ja Sophokles sellest, kuidas võimu kaotada (valitud esikümnesse) 208
Kokkuvõte 210
10. OSA. KLIENTIDE PARTNERIKS MUUTMINE 211
Sissejuhatus 213
76. Clayton M. Christensen sellest, kuidas kliendid teie organisatsiooni valitsevad 214
77. Dale Carnegie sellest, miks asi ei keerle teie ümber (valitud esikümnesse) 216
78. Bill Gates sellest, mida saab õppida rahulolematutelt klientidelt 218
79. Tom Peters sellest, miks tuleb alati vähem lubada ja rohkem teha 220
80. Warren Buffett sellest, kuidas kaotada head mainet 222
81. Jeff Bezos halbade uudiste mõju kohta digitaalajastul 224
82. Warren Bennis võrdleva analüüsi väärtusest 226
Kokkuvõte 228
11. OSA. MITMESUGUST TARKUST 229
Sissejuhatus 231
83. Elvis Presley teadmisest, milliseid eksperte te vajate 232
84. Eileen C. Shapiro vajadusest vältida juhtimises moeröögatustega kaasa minemist 234
85. John Pierpont Morgan sellest, miks peaks aruandes alati esitama lahendusi, mitte probleeme 236
86. Peter Drucker mõtisklemise ja kaalutlemise väärtusest 238
87. Abraham Maslow sellest, miks tuleb anda endast parim 240
88. Aaron Levenstein nähtamatust statistikast 242
89. David Packard marketingi tähtsusest 244
90. Alan Kay läbikukkumise väärtusest 246
Kokkuvõte 248
Juhtimistarkuse tsitaatide esikümme 249
Lugemissoovitusi 252
Tsitaatide autorid 253
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.