360° mudel tööandja brändingus
Praktilised nipid ja tööriistad tööandja brändi võimendamiseks, brändisaadikute programmi alustamiseks ning saadikute värbamiseks, kaasamiseks ja inspireerimiseks
Tööandja bränding peaks olema iga tänapäevase ettevõtte strateegia osa, et kujundada ettevõtte mainet potentsiaalsete töötajate seas ja eristuda valdkonna teistest ettevõtetest. See annab tugeva konkurentsieelise, kui ettevõtte olemasolevad töötajad on kõrgelt motiveeritud ja hindavad oma tööandjat ning see talentidele väljastpoolt samuti nähtavale tuuakse. On teada tõde, et bränd ei ole enam see, mida ettevõte ise enda kohta ametlikes kanalites välja ütleb, vaid bränd on see, mida ütlevad ettevõtte kohta selle töötajad ja ka kliendid. Mida teadlikumalt tööandja brändingule läheneda, seda suurem on sellest saadav kasutegur.
Niisiis – sul on äge tiim, töökultuur ja -keskkond, aga see on visa välja paistma? Pole lugu! Siit raamatust leiad kõik vajaliku, et tööandja brändinguga algust teha või ettevõtte olemasolev strateegia värske pilguga üle vaadata.
Persoonibrändingu eksperdid ja raamatu „Bränd nimega Sina“ autorid Olesija Saue ja Evelin Org tutvustavad 360 kraadi mudelit, mis ühendab korporatiivbrändingu, tööandja brändingu ja töötajate persoonibrändingu. Nende kooskõla aitab luua tugeva ja eristuva brändi, mis tagab ettevõtte stabiilse kasvu ja edu. Nii saad luua kestvat väärtust ja olla oma konkurentidest alati sammu võrra ees. Mõistagi on sel ka omad väljakutsed, nagu töötajate kaasamine ja motiveerimine, tegevuste kooskõlastamine ettevõtte üldiste eesmärkide, turundusstrateegia ja brändi väärtustega, sõnumite autentsus ja vastavus tegelikule pildile. Ka neist räägitakse raamatus lähemalt, et hajutada ära veel viimased kõhklused ja hirmud enne tegudele asumist.
Autorid on võtnud lähema vaatluse alla mitme tuntud Eesti ja ka välismaise ettevõtte või avaliku asutuse kontseptsioonid, et teemat case study’de toel avada. Lugejal on võimalik täpselt ära näha, mille on ettevõte eesmärgiks võtnud, mis samme selle saavutamiseks astunud, kuidas tulemusi mõõtnud ja missugused õppetunnid omandanud. Inspiratsiooninäiteid on seinast seina: Microsoft, Google, Starbucks, Haridus- ja Noorteamet, Bolt, LHV, SEB, Nordea, Südameapteek, Politsei- ja Piirivalveamet, Testlio, Fujitsu Estonia, Telia Eesti jne. Raamatus pakutud lisade abil saad teha auditi enda tööandja sisemisele ja välisele brändile, luua tegevusplaani ja palju muudki, et ka enda bränd paremini nähtavale tuua.
***
„360° mudel tööandja brändingus“ on kauaoodatud ja fantastiline täiendus Eesti tööandjabrändingu valdkonda. Tegemist on suurepärase tööriistakastiga kõigile, keda tööandja brändingu teemad kas suuremal või väiksemal puudutavad.
Helo Tamme / Eesti HR Selts, kaasasutaja ja president
Tööandja bränd ei ole midagi eraldiseisvat, mis on üksnes personali- või turundusosakonna ülesanne – selle arendamine nõuab juhtkonna strateegilist toetust nii eeskuju andmise (näiteks enda persoonibrändi arendamise) kui ka eelarvelise panustamise kaudu. Kui tippjuhtkond panustab ja väärtustab tööandja brändi strateegilise suunana, on lihtsam kaasata ka keskastmejuhte ja töötajaid.
Liina Hindremäe / SEB Eesti, tööandja brändingu projektijuht
Lisaks personalijuhtidele ja turundajatele saavad raamatust kasu ka ettevõtete juhid, kuna see toetab töötajakeskse mõtteviisi kujundamist. Töötajad on iga organisatsiooni suurim väärtus ning see teadmine võiks juurduda meie ettevõtete DNA-sse veelgi enam.
Liis Veersalu / Sportland International Group, turundus- ja kommunikatsioonijuht
Nii nagu minu jaoks on coaching elu- ja mõtteviis, mille järgi juhin inimesi ja elan ka tavapärast elu, nii on Olesija ja Evelin persoonibrändingu jaoks välja töötanud uudse 360 kraadi mudeli, mis läheb persoonibrändi strateegilisest loomisest veelgi kaugemale ning teeb sellest komplektse mõtteviisi, mis rõhutab järjepidevuse, koostöö ja avatuse vajalikkust kõikides brändinguga seotud tegevustes.
Marika Raiski / Elisa, suhtekorralduse valdkonna juht ja juhtimis-coach
See raamat on hindamatu allikas nii personalijuhtidele, turundusekspertidele kui ka juhtidele, kes soovivad arendada oma rolli eeskujuna ja olla nähtavad mitte ainult oma organisatsioonis, vaid ka kogukonnas laiemalt.
Ester Eomois / Estonian Business School, juhtimisvaldkonna õppejõud
Tegemist on väärtusliku raamatuga, mis on kindlasti abiks kõigile neile, kes soovivad tööandja brändi kujundamisele süsteemselt läheneda. Raamatust saab ülevaate tööandja brändingu eri tahkudest, mis kõik aitavad kaasa organisatsiooni atraktiivsuse kasvatamisele. Lisaks strateegilisele vaatele leiab siit ka praktilisi nõuandeid ning mitmete ettevõtete näiteid, mis muudavad selle sisu veelgi väärtuslikumaks.
Irene Metsis / personalijuht, koolitaja, konsultant
Raamat annab ühelt poolt põhjaliku ülevaate tööandjabrändingu eri aspektidest ja trendidest, tuues inspiratiooninäiteid nii meilt kui mujalt. Samal ajal on see ka praktiline käsiraamat, mis annab soovitusi tööandjabrändingu planeerimise eri etappideks koos abistavate praktiliste töölehtedega.
Eha Täht / Nordea Eesti, värbamispartner
Raamatus pakutu aitab nii juhtidel kui personalijuhtidel mõista ja parandada töötajakogemust ning luua just nende organisatsioonile omast ja ligitõmbavat organisatsioonikultuuri.
Ingrid Viinapuu / Telia Eesti, personaliüksuse direktor
See raamat saab kindlasti olema üks minu põhilisi abilisi minu igapäevatöös.
Cerlin Pesti / Bolt Techology OÜ, personali äripartner
***
Sisukord
SISUKORD
Mille poolest on see raamat eriline?............................................................... 9
Teiste mõtted selle raamatu kohta ............................................................... 13
Autoritest........................................................................................................... 15
Sissejuhatus ....................................................................................................... 17
1. Kogu tõde tööandja brändingust ja brändisaadikute
programmidest........................................................................................... 23
2. 360 kraadi mudel tööandja brändingus ............................................... 29
3. Trendid ......................................................................................................... 41
4. Tööandja brändi teadlik kujundamine.................................................. 49
4.1. Teadlikult kujundatud brändi kasu .......................................................52
4.2. Sisese ja välise brändi audit....................................................................54
4.3. Eesmärgid ................................................................................................59
4.4. Mõõdikud.................................................................................................61
4.5. Tööandja väärtuspakkumine .................................................................64
4.6. Turunduskanalid .....................................................................................70
6 Sisukord
4.7. Sisuteemad................................................................................................76
4.8. Strateegia ..................................................................................................79
4.9. Tegevusplaan........................................................................................... 85
5. Brändisaadikute programmi kavandamine ja elluviimine................ 89
5.1. Brändisaadikute programmide kasu.................................................... 98
5.2. Persoonibränding brändisaadikute programmide
tõhusaima tööriistana ...........................................................................114
5.3. Juhtide kaasamine ning juht kui eeskuju............................................119
5.4. Personalijuhi roll tööandja brändingus ning .....................................133
personali ja turundustiimi koostöö.....................................................133
6. Brändisaadikute edukas värbamine ja kaasamine............................137
6.1. Inimkeskne lähenemine brändisaadikute võimestamisel ................. 143
6.2. Väärtuste integreerimine .................................................................... 165
6.3. Hirmud ja takistused.............................................................................170
7. Saadikutele toetava tugisüsteemi loomine........................................189
7.1. Koolitused.............................................................................................. 196
7.2. Brändisaadiku onepager............................................................. 201
7.3. Virtuaalsed visiitkaardid...................................................................... 204
7.4. Sisustrateegia......................................................................................... 210
7.5. Sotsiaalmeedia juhendite inspiratsiooninäited................................. 226
7.6. Brändisaadikute aktiveerimisplatvormid .......................................... 233
7.7. Toetavad turundustegevused .............................................................. 235
7.8. Õppetunnid........................................................................................... 245
7.9. Edutegurid............................................................................................. 249
8. Näited Eestist ja mujalt maailmast ...................................................... 255
8.1. Rahvusvahelised kogemused............................................................... 256
8.2. Eesti kogemused ................................................................................... 289
8.3. Ekspertarvamus: Instar........................................................................ 380
Kokkuvõte ...................................................................................................... 385
Meid inspireerinud raamatud ja artiklid .................................................. 389
360° mudel tööandja brändingus
Kirjeldus
Tööandja bränding peaks olema iga tänapäevase ettevõtte strateegia osa, et kujundada ettevõtte mainet potentsiaalsete töötajate seas ja eristuda valdkonna teistest ettevõtetest. See annab tugeva konkurentsieelise, kui ettevõtte olemasolevad töötajad on kõrgelt motiveeritud ja hindavad oma tööandjat ning see talentidele väljastpoolt samuti nähtavale tuuakse. On teada tõde, et bränd ei ole enam see, mida ettevõte ise enda kohta ametlikes kanalites välja ütleb, vaid bränd on see, mida ütlevad ettevõtte kohta selle töötajad ja ka kliendid. Mida teadlikumalt tööandja brändingule läheneda, seda suurem on sellest saadav kasutegur.
Niisiis – sul on äge tiim, töökultuur ja -keskkond, aga see on visa välja paistma? Pole lugu! Siit raamatust leiad kõik vajaliku, et tööandja brändinguga algust teha või ettevõtte olemasolev strateegia värske pilguga üle vaadata.
Persoonibrändingu eksperdid ja raamatu „Bränd nimega Sina“ autorid Olesija Saue ja Evelin Org tutvustavad 360 kraadi mudelit, mis ühendab korporatiivbrändingu, tööandja brändingu ja töötajate persoonibrändingu. Nende kooskõla aitab luua tugeva ja eristuva brändi, mis tagab ettevõtte stabiilse kasvu ja edu. Nii saad luua kestvat väärtust ja olla oma konkurentidest alati sammu võrra ees. Mõistagi on sel ka omad väljakutsed, nagu töötajate kaasamine ja motiveerimine, tegevuste kooskõlastamine ettevõtte üldiste eesmärkide, turundusstrateegia ja brändi väärtustega, sõnumite autentsus ja vastavus tegelikule pildile. Ka neist räägitakse raamatus lähemalt, et hajutada ära veel viimased kõhklused ja hirmud enne tegudele asumist.
Autorid on võtnud lähema vaatluse alla mitme tuntud Eesti ja ka välismaise ettevõtte või avaliku asutuse kontseptsioonid, et teemat case study’de toel avada. Lugejal on võimalik täpselt ära näha, mille on ettevõte eesmärgiks võtnud, mis samme selle saavutamiseks astunud, kuidas tulemusi mõõtnud ja missugused õppetunnid omandanud. Inspiratsiooninäiteid on seinast seina: Microsoft, Google, Starbucks, Haridus- ja Noorteamet, Bolt, LHV, SEB, Nordea, Südameapteek, Politsei- ja Piirivalveamet, Testlio, Fujitsu Estonia, Telia Eesti jne. Raamatus pakutud lisade abil saad teha auditi enda tööandja sisemisele ja välisele brändile, luua tegevusplaani ja palju muudki, et ka enda bränd paremini nähtavale tuua.
***
„360° mudel tööandja brändingus“ on kauaoodatud ja fantastiline täiendus Eesti tööandjabrändingu valdkonda. Tegemist on suurepärase tööriistakastiga kõigile, keda tööandja brändingu teemad kas suuremal või väiksemal puudutavad.
Helo Tamme / Eesti HR Selts, kaasasutaja ja president
Tööandja bränd ei ole midagi eraldiseisvat, mis on üksnes personali- või turundusosakonna ülesanne – selle arendamine nõuab juhtkonna strateegilist toetust nii eeskuju andmise (näiteks enda persoonibrändi arendamise) kui ka eelarvelise panustamise kaudu. Kui tippjuhtkond panustab ja väärtustab tööandja brändi strateegilise suunana, on lihtsam kaasata ka keskastmejuhte ja töötajaid.
Liina Hindremäe / SEB Eesti, tööandja brändingu projektijuht
Lisaks personalijuhtidele ja turundajatele saavad raamatust kasu ka ettevõtete juhid, kuna see toetab töötajakeskse mõtteviisi kujundamist. Töötajad on iga organisatsiooni suurim väärtus ning see teadmine võiks juurduda meie ettevõtete DNA-sse veelgi enam.
Liis Veersalu / Sportland International Group, turundus- ja kommunikatsioonijuht
Nii nagu minu jaoks on coaching elu- ja mõtteviis, mille järgi juhin inimesi ja elan ka tavapärast elu, nii on Olesija ja Evelin persoonibrändingu jaoks välja töötanud uudse 360 kraadi mudeli, mis läheb persoonibrändi strateegilisest loomisest veelgi kaugemale ning teeb sellest komplektse mõtteviisi, mis rõhutab järjepidevuse, koostöö ja avatuse vajalikkust kõikides brändinguga seotud tegevustes.
Marika Raiski / Elisa, suhtekorralduse valdkonna juht ja juhtimis-coach
See raamat on hindamatu allikas nii personalijuhtidele, turundusekspertidele kui ka juhtidele, kes soovivad arendada oma rolli eeskujuna ja olla nähtavad mitte ainult oma organisatsioonis, vaid ka kogukonnas laiemalt.
Ester Eomois / Estonian Business School, juhtimisvaldkonna õppejõud
Tegemist on väärtusliku raamatuga, mis on kindlasti abiks kõigile neile, kes soovivad tööandja brändi kujundamisele süsteemselt läheneda. Raamatust saab ülevaate tööandja brändingu eri tahkudest, mis kõik aitavad kaasa organisatsiooni atraktiivsuse kasvatamisele. Lisaks strateegilisele vaatele leiab siit ka praktilisi nõuandeid ning mitmete ettevõtete näiteid, mis muudavad selle sisu veelgi väärtuslikumaks.
Irene Metsis / personalijuht, koolitaja, konsultant
Raamat annab ühelt poolt põhjaliku ülevaate tööandjabrändingu eri aspektidest ja trendidest, tuues inspiratiooninäiteid nii meilt kui mujalt. Samal ajal on see ka praktiline käsiraamat, mis annab soovitusi tööandjabrändingu planeerimise eri etappideks koos abistavate praktiliste töölehtedega.
Eha Täht / Nordea Eesti, värbamispartner
Raamatus pakutu aitab nii juhtidel kui personalijuhtidel mõista ja parandada töötajakogemust ning luua just nende organisatsioonile omast ja ligitõmbavat organisatsioonikultuuri.
Ingrid Viinapuu / Telia Eesti, personaliüksuse direktor
See raamat saab kindlasti olema üks minu põhilisi abilisi minu igapäevatöös.
Cerlin Pesti / Bolt Techology OÜ, personali äripartner
***
Lisainfo
Sisukord
SISUKORD
Mille poolest on see raamat eriline?............................................................... 9
Teiste mõtted selle raamatu kohta ............................................................... 13
Autoritest........................................................................................................... 15
Sissejuhatus ....................................................................................................... 17
1. Kogu tõde tööandja brändingust ja brändisaadikute
programmidest........................................................................................... 23
2. 360 kraadi mudel tööandja brändingus ............................................... 29
3. Trendid ......................................................................................................... 41
4. Tööandja brändi teadlik kujundamine.................................................. 49
4.1. Teadlikult kujundatud brändi kasu .......................................................52
4.2. Sisese ja välise brändi audit....................................................................54
4.3. Eesmärgid ................................................................................................59
4.4. Mõõdikud.................................................................................................61
4.5. Tööandja väärtuspakkumine .................................................................64
4.6. Turunduskanalid .....................................................................................70
6 Sisukord
4.7. Sisuteemad................................................................................................76
4.8. Strateegia ..................................................................................................79
4.9. Tegevusplaan........................................................................................... 85
5. Brändisaadikute programmi kavandamine ja elluviimine................ 89
5.1. Brändisaadikute programmide kasu.................................................... 98
5.2. Persoonibränding brändisaadikute programmide
tõhusaima tööriistana ...........................................................................114
5.3. Juhtide kaasamine ning juht kui eeskuju............................................119
5.4. Personalijuhi roll tööandja brändingus ning .....................................133
personali ja turundustiimi koostöö.....................................................133
6. Brändisaadikute edukas värbamine ja kaasamine............................137
6.1. Inimkeskne lähenemine brändisaadikute võimestamisel ................. 143
6.2. Väärtuste integreerimine .................................................................... 165
6.3. Hirmud ja takistused.............................................................................170
7. Saadikutele toetava tugisüsteemi loomine........................................189
7.1. Koolitused.............................................................................................. 196
7.2. Brändisaadiku onepager............................................................. 201
7.3. Virtuaalsed visiitkaardid...................................................................... 204
7.4. Sisustrateegia......................................................................................... 210
7.5. Sotsiaalmeedia juhendite inspiratsiooninäited................................. 226
7.6. Brändisaadikute aktiveerimisplatvormid .......................................... 233
7.7. Toetavad turundustegevused .............................................................. 235
7.8. Õppetunnid........................................................................................... 245
7.9. Edutegurid............................................................................................. 249
8. Näited Eestist ja mujalt maailmast ...................................................... 255
8.1. Rahvusvahelised kogemused............................................................... 256
8.2. Eesti kogemused ................................................................................... 289
8.3. Ekspertarvamus: Instar........................................................................ 380
Kokkuvõte ...................................................................................................... 385
Meid inspireerinud raamatud ja artiklid .................................................. 389