Tõhus juht
Amazoni 2016. aasta parima äri- ja juhtimisraamatu nominent.
Tegu on ülipraktilise käsiraamatuga, mis annab iga juhtimistasandi jaoks vajalikke näpunäiteid. Raamatu autor on maailmas enim kuulatud äritaskuhäälingu ja koolitusettevõtte Manger Tools juht, kes on selle raamatu tarvis destilleerinud oma 25aastase ärikoolitaja kogemuse selgeteks ja tõhusateks sammudeks.
Tõhus juht on see, kes saavutab häid tulemusi ja hoiab oma inimesi. Juht ei tohi juhirolli võtmist vältida, ta ei saa olla oma alluvatele sõber ega meeskonnas teistega võrdne liige. Aga kuidas jõuda selleni, et teie meeskond annaks oma maksimumi ja oleks seejuures rahul? Palju on räägitud, et hea juht annab alluvatele rohkesti tagasisidet ja oskab tööd delegeerida. Kuidas aga anda tagasisidet nii, et see ei nörritaks, vaid õhutaks paremini tegutsema? Mida teha, kui tahate tööd delegeerida, aga alluv ütleb, et tal pole aega lisatööd võtta?
Kõigile neile küsimustele annab Mark Horstmani raamat konkreetsed ja praktikas palju kordi läbi proovitud lahendused. Tema neli peamist soovitust on: õppige oma inimesi tundma, rääkige töö tulemuslikkusest, nõudke rohkem ja suunake tööd allapoole. Juhtnöörid, kuidas seda täpselt teha, leiab raamatust.
Enamik juhtimisraamatuid on kirjutatud pigem suurte firmade kõrgema tasandi juhtidele, kuid see on nimelt suunatud iga tasandi juhtidele – selles antakse kätte juhi käitumise kondikava, mida saab kujundada iga meeskonna vajadustele vastavaks.
Vaata lisaks, mida arvab raamatust juhtide ja meeskondade koolitaja Kaido Pajumaa:
Sisukord
Sissejuhatus. Kellele see raamat on mõeldud, millest see räägib ja miks? 11
Firmast Manager Tools 14
Märkus andmete kohta 15
Märkus soo kohta 16
- Mida tähendab tõhus juht? 17
Teie esimene kohustus juhina on saavutada tulemusi 18
Teie teine kohustus juhina on hoida oma inimesi 20
Tõhus juht on see, kes saavutab tulemusi ja hoiab oma inimesi 20 - Neli määrava tähtsusega käitumist 23
Esimene määrava tähtsusega käitumine: õppige oma inimesi tundma 24
Teine määrava tähtsusega käitumine: rääkige töö tulemuslikkusest 33
Kolmas määrava tähtsusega käitumine: nõudke rohkem 36
Neljas määrava tähtsusega käitumine: suunake tööd allapoole 38 - Õpetatavad ja jätkusuutlikud meetodid 41
- Tundke oma inimesi – neljasilmakoosolekud 53
Ajakavas paika pandud 53
Iga nädal 59
30minutiline koosolek 63
Iga alluvaga 65
Juht teeb märkmeid 67
Kus neljasilmakoosolekuid pidada? 71 - Neljasilmakoosolekute kohta esitatavad tavalised küsimused ja vastuväited 75
Vastuseisu kõige tavalisemad vormid 75
Liiga palju või liiga vähe rääkimine 87
Vastuseis märkmete tegemisele 96
Kas neljasilmakoosolekuid saab pidada ka telefoni teel? 98
Kas ma võin oma alluvatega sõber olla? 103
Kas ma projektijuhina võin neljasilmakoosolekuid teha? 111 - Kuidas neljasilmakoosolekutega alustada 117
Valige kalendris aeg 117
Saatke e-kirja teel neljasilmakoosoleku kutse 118
Jätke ruumi võimalikeks lähitulevikus toimuvateks muutusteks 119
Tutvustage neljasilmakoosolekute eesmärki, põhireegleid ja päevakorda üldkoosolekul 119
Vastake küsimustele 120
Ärge võtke 12 nädala jooksul muid uuendusi käsile 120
Ärge kiirustage tagasisidet andma! 120
Ärge kiirustage negatiivset tagasisidet andma 121 - Rääkige töö tulemuslikkusest – tagasiside 123
Soosige edaspidist tõhusat käitumist 128
Millal peaksin tagasisidet andma? 141 - Tagasiside kohta esitatavad tavalised küsimused ja vastuväited 147
Kuidas see kõlab? 147
Viimane lihv: süsteemne tagasiside 153 - Kuidas alustada tagasiside andmist 161
Teatage oma kavatsusest personali nädalakoosolekul 161
Lisage ajakavasse 30 minutit teavitamiseks 162
Kasutage meie materjale 162
Tutvustage tagasiside eesmärki 162
Tutvustage üksipulgi kõiki tagasisidemudeli samme 163
Andke kaheksa nädalat ainult positiivset tagasisidet 163
Lisage negatiivne tagasiside kaheksa nädala pärast 164
Jääge võimalikult positiivseks 165 - Nõudke rohkem – juhendamine 167
Esimene samm: seadke üheskoos eesmärk 169
Teine samm: leidke üheskoos ajurünnaku käigus ressursid 172
Kolmas samm: looge üheskoos plaan 174
Neljas samm: alluv tegutseb plaani järgi ja annab aru 180 - Kuidas alustada juhendamist 183
- Lükake tööd allapoole – delegeerimine 185
Miks on delegeerimine hea lahendus – delegeerimise kaskaad 187
Kuidas delegeerida – Manager Toolsi delegeerimise mudel 193 - Delegeerimise kohta esitatavad tavalised küsimused ja vastuväited 199
Mida te peaksite delegeerima? 199
Mis siis, kui alluv vastab delegeerimispalvetele kogu aeg eitavalt? 200 - Kuidas delegeerimist alustada 203
Järelsõna 205
Arvustused
Juhtimine pole valitutele, hea juhtimine on omandatav
Töö võib muutuda. Juhile pandavad ootused ei muutu. Juhi mõõdupuu on tulemus. Raamat „Tõhus juht“ pakub tööriistakasti soovitud tulemuste saavutamiseks. Mark Horstmani tööriistakasti kasutades suudab meist igaüks teha õigeid asju õigesti ja saavutada tulemusi. Ning mitte ühe korra, juhuslikult, vaid järjepidevalt edu korrates.
Ärge arvake, et inimesed teevad tööd organisatsiooni eesmärkidest lähtudes, nad töötavad omaenda, egoistlikke eesmärke silmas pidades. Seepärast on juhi esmane ülesanne suuta mõista, miks inimesed hommikul tööle tulevad ja mis hoiab neil sära silmas. Raamatus kirjeldatud meetodeid kasutades saate te selle teada.
Hea juhtimine algab mõistmisest, et juhi tegelik töö ongi juhtimine. Mina võtan selles raamatus pakutud mõttemudeli kokku sõnadega: juht ei saavuta tulemusi mitte teiste kaudu, vaid koos teistega. Juhtimine ei seisne selles, mida sina teed. Juhtimine seisneb selles, mille tegemise sa teiste jaoks võimalikuks ja atraktiivseks muudad. Selleks räägi oma inimestega. Usalda neid. Ja mis kõige olulisem, kuula, mida nemad räägivad. Me tunneme juhtidena kohustust ise liiga palju rääkida ja võtame liiga vähe aega aktiivselt kuulata. Raamatus pakutud neljasilmakoosolekute formaat, kus juht esmalt alati kuulab kolleegi ja teeb märkmeid, on hea praktiline käitumisjoonis kuulata enam. Märkmete tegemine näitab, et juht on kohal ja kuulab aktiivselt.
Kehv juhtimiskvaliteet jääb ettevõtte kasvule jalgu. Ärge kartke raamatus välja pakutut kohandada oma organisatsiooni eripäradest lähtudes. Juhtimine pole ette antud valemite mõttevaba rakendamine, ja mis tahes meetodite kasutamine konkreetset organisatsiooni konteksti arvestamata on rumalus.
Õhutan Eesti keskmise ja väikese suurusega ettevõtete tippjuhte seda raamatut läbi töötama ja rakendama. Just seal on juhtimiskvaliteediga ja selle aluseks oleva juhtimisfilosoofia ning käitumismudelitega kõige enam probleeme ning see takistab nende ettevõtete kasvu. Ja see ei ole ainult nende ettevõtete tragöödia, vaid selle taga on kinni kogu meie ühiskonna heaolu kasv. Selle raamatu lugemine aitab meil seda ületada ja Eesti organisatsioonide juhtimiskvaliteeti parandada.
Edu peitub suhetes – tõhusa juhi neli igapäevast juhtimispraktikat
Tegevjuhi ja juhtimiskvaliteedi arendajana olen täheldanud, et mida tugevam oma valdkonna asjatundja juht ise on, seda enam peab ta keskenduma inimsuhete arendamise oskustele, mida juhtimistudengitele koolipingis kahjuks ei õpetata.
Mulle on Mark Horstman tuttav oma ülimenuka taskuhäälingu Manager Tools eestvedaja ja kaasautorina. Nüüd on tema tosin aastat väldanud ja ligi 1000 saatest koosneva taskuhäälingu palad jõudnud ka juhtimisraamatu „Tõhus juht“ kaante vahele.
Mark Horstmani raamatu põhisõnum on, et juhi töö tulemuslikkus oleneb 40% ulatuses sellest, kui hea on tema suhe oma meeskonna liikmetega. Teisisõnu, juhtimisedukus oleneb eelkõige juhi ja tema meeskonna suhete kvaliteedist. Autor väidab veelgi konkreetsemalt, et juht, kes tunneb oma meeskonnaliikmeid ühe standardhälbe jagu paremini kui keskmine juht, saavutab tulemused, mis on kahe standardhälbe võrra paremad kui keskmise juhi tulemused. Suhetes peitub edu.
Majanduslik edu oleneb väga palju meeskonna suhete kvaliteedist. Üldiselt ei mõelda inimsuhete majanduslikule mõõtmele, sest suhtekvaliteedi mõiste seostub pigem eraelu suhetega ning sellele äritegevuse kontekstis liiga palju keskenduda justkui poleks paslik. Mark Horstman väidab aga, et ettevõtte majanduslik edu oleneb paljuski just meeskonna suhete kvaliteedist. Suur usaldus ärisuhetes mõjutab meeskonna käekäiku kahtepidi: ühelt poolt suurendavad usalduslikud suhted meeskonna tegutsemiskiirust ja teiselt poolt vähendavad tegevuskulusid.
Mark Horstmani juhitööle lähenemine on ülipraktine. Ta keskendub sellele, mille eest juht tegelikult palka saab. Ülikoolis õpitud juhtimisteooriad on väärtuslikud strateegilisel juhtimistasandil, kuid raamatus esitatud praktilised käitumisjuhised annavad juhile kindlustunde, kuidas tagada igapäevases tööelus edukas juhtimine. Autor on kaante vahele pannud hulga kohe rakendatavaid nõuandeid ja juhi päriselust võetud näiteid. Tõhusa juhi neli peamist käitumistööriista – tundke oma inimesi, suunake tööd allapoole, olge nõudlik ja rääkige töö tulemuslikkusest – on olemuselt lihtsad ja kergesti omandatavad. Raamatu juhendite ja näpunäidete abil on võimalik samm-sammult kohe oma juhtimiskvaliteeti parandama hakata.
Kui uskuda selle raamatu põhiteesi, et ettevõtte peamine konkurentsieelis seisneb meeskonnasuhete hoidmises ja arendamises, siis on suhtekvaliteedi kasvatamine igapäevases juhtimistöös ülekaalukalt kõige tähtsam osa, millele juht peab tulemuste parandamiseks tähelepanu pöörama. Kuidas ja mida selleks iga päev teha – sellest kogu raamat räägibki. Lugege ikka. Soovitan.
Juhi kaks peamist ülesannet on saavutada häid tulemusi ja hoida oma inimesi
Oktoobris ilmus Mark Horstmani raamat „Tõhus juht“, mis annab kätte inimeste juhtimiseks vajalikud otsad. Sageli õpitakse juhtimist katse ja eksituse meetodil, aga kiirem ja tõhusam on õppida juba teada faktidest ja läbitehtud kogemustest.
Mark Horstmani sõnul loete tema raamatut osalt kindlasti just seepärast, et te polnud vähimatki juhikoolitust saanud, enne kui sellesse rolli tõusite. Tihtipeale kiputaksegi arvama, et juhtimine on imelihtne. Ja mõnd juhtimisõpikut lugedes võibki selline mulje jääda, justkui heaks juhiks saamiseks tuleb vaid õigesti planeerida, organiseerida, olla eestvedajaks ning kontrollida. Samahästi võiks imelihtsaks pidada kalapüüki – tuleb vaid minna õigel ajal sobiva püügiriistaga õigesse kohta õngitsema ning kala muudkui tuleb. Kõik, kes on aga juhtimise või kalapüügiga praktikas lähemalt kokku puutunud, teavad, et tulemuste saavutamine pole sugugi nii kerge, kui esmapilgul paista võib.
Spetsialistist juhiks saamine ei ole väike samm. Olen viimase 10 aasta jooksul viinud läbi palju koolitusi esmatasandi juhtidele nii suuremates kui ka väiksemates ettevõtetes. Spetsialistist juhiks saamine võib tähendada ametiredelil vaid üht väikest sammu, aga kõik, kes on selle sammu astunud, teavad, kui suur on tegelikult muutus. Muutub nii see, mille järgi hinnatakse teie tööpanust, kui ka see, millist käitumist teilt oodatakse. Raamat „Tõhus juht“ pakub ülevaate olulistest baasoskustest, mille juhid omandavad reeglina aastatepikkuse harjutamise tulemusena n-ö katse-eksituse meetodil, aga ka hulganisti praktilisi käitumisjuhiseid. Viimane on vast olulisemgi, sest juba enne, kui jõuate end juhirollist leides juhtimisteooriaga põhjalikult tutvuda, tuleb teil hakata tegutsema.
Jääge iseendaks. Voorus on eelkõige harjumus ja harjumus omandatakse harjutamise teel. Ükski Horstmani raamatus käsitletud oskustest või käitumisjuhistest ei ole juhtimisega kokku puutunud inimeste jaoks uus või üllatav, aga need on tõhusad, kui neid järjepidevalt rakendada. Seejuures tasub aga meeles pidada, et mistahes juhtimisvõtete kasutamine on alati kontekstitundlik ja soovitud tulemuseni võib viia mitu õiget rada. Sestap julgustan teid leidma raamatust üles praktikad ja tehnikad, mis just teile sobivad ja jääma mistahes tööriistu kasutades iseendaks, püüdmata liigselt kopeerida kellegi teise töövõtteid. Ja ärge unustage, et juhiks olemine ei ole kohustus – see on valik. Kui juhtida hea tuju ja armastusega, tuleb see paremini välja.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Tõhus juht
Kirjeldus
Amazoni 2016. aasta parima äri- ja juhtimisraamatu nominent.
Tegu on ülipraktilise käsiraamatuga, mis annab iga juhtimistasandi jaoks vajalikke näpunäiteid. Raamatu autor on maailmas enim kuulatud äritaskuhäälingu ja koolitusettevõtte Manger Tools juht, kes on selle raamatu tarvis destilleerinud oma 25aastase ärikoolitaja kogemuse selgeteks ja tõhusateks sammudeks.
Tõhus juht on see, kes saavutab häid tulemusi ja hoiab oma inimesi. Juht ei tohi juhirolli võtmist vältida, ta ei saa olla oma alluvatele sõber ega meeskonnas teistega võrdne liige. Aga kuidas jõuda selleni, et teie meeskond annaks oma maksimumi ja oleks seejuures rahul? Palju on räägitud, et hea juht annab alluvatele rohkesti tagasisidet ja oskab tööd delegeerida. Kuidas aga anda tagasisidet nii, et see ei nörritaks, vaid õhutaks paremini tegutsema? Mida teha, kui tahate tööd delegeerida, aga alluv ütleb, et tal pole aega lisatööd võtta?
Kõigile neile küsimustele annab Mark Horstmani raamat konkreetsed ja praktikas palju kordi läbi proovitud lahendused. Tema neli peamist soovitust on: õppige oma inimesi tundma, rääkige töö tulemuslikkusest, nõudke rohkem ja suunake tööd allapoole. Juhtnöörid, kuidas seda täpselt teha, leiab raamatust.
Enamik juhtimisraamatuid on kirjutatud pigem suurte firmade kõrgema tasandi juhtidele, kuid see on nimelt suunatud iga tasandi juhtidele – selles antakse kätte juhi käitumise kondikava, mida saab kujundada iga meeskonna vajadustele vastavaks.
Vaata lisaks, mida arvab raamatust juhtide ja meeskondade koolitaja Kaido Pajumaa:
Lisainfo
Sisukord
Sissejuhatus. Kellele see raamat on mõeldud, millest see räägib ja miks? 11
Firmast Manager Tools 14
Märkus andmete kohta 15
Märkus soo kohta 16
- Mida tähendab tõhus juht? 17
Teie esimene kohustus juhina on saavutada tulemusi 18
Teie teine kohustus juhina on hoida oma inimesi 20
Tõhus juht on see, kes saavutab tulemusi ja hoiab oma inimesi 20 - Neli määrava tähtsusega käitumist 23
Esimene määrava tähtsusega käitumine: õppige oma inimesi tundma 24
Teine määrava tähtsusega käitumine: rääkige töö tulemuslikkusest 33
Kolmas määrava tähtsusega käitumine: nõudke rohkem 36
Neljas määrava tähtsusega käitumine: suunake tööd allapoole 38 - Õpetatavad ja jätkusuutlikud meetodid 41
- Tundke oma inimesi – neljasilmakoosolekud 53
Ajakavas paika pandud 53
Iga nädal 59
30minutiline koosolek 63
Iga alluvaga 65
Juht teeb märkmeid 67
Kus neljasilmakoosolekuid pidada? 71 - Neljasilmakoosolekute kohta esitatavad tavalised küsimused ja vastuväited 75
Vastuseisu kõige tavalisemad vormid 75
Liiga palju või liiga vähe rääkimine 87
Vastuseis märkmete tegemisele 96
Kas neljasilmakoosolekuid saab pidada ka telefoni teel? 98
Kas ma võin oma alluvatega sõber olla? 103
Kas ma projektijuhina võin neljasilmakoosolekuid teha? 111 - Kuidas neljasilmakoosolekutega alustada 117
Valige kalendris aeg 117
Saatke e-kirja teel neljasilmakoosoleku kutse 118
Jätke ruumi võimalikeks lähitulevikus toimuvateks muutusteks 119
Tutvustage neljasilmakoosolekute eesmärki, põhireegleid ja päevakorda üldkoosolekul 119
Vastake küsimustele 120
Ärge võtke 12 nädala jooksul muid uuendusi käsile 120
Ärge kiirustage tagasisidet andma! 120
Ärge kiirustage negatiivset tagasisidet andma 121 - Rääkige töö tulemuslikkusest – tagasiside 123
Soosige edaspidist tõhusat käitumist 128
Millal peaksin tagasisidet andma? 141 - Tagasiside kohta esitatavad tavalised küsimused ja vastuväited 147
Kuidas see kõlab? 147
Viimane lihv: süsteemne tagasiside 153 - Kuidas alustada tagasiside andmist 161
Teatage oma kavatsusest personali nädalakoosolekul 161
Lisage ajakavasse 30 minutit teavitamiseks 162
Kasutage meie materjale 162
Tutvustage tagasiside eesmärki 162
Tutvustage üksipulgi kõiki tagasisidemudeli samme 163
Andke kaheksa nädalat ainult positiivset tagasisidet 163
Lisage negatiivne tagasiside kaheksa nädala pärast 164
Jääge võimalikult positiivseks 165 - Nõudke rohkem – juhendamine 167
Esimene samm: seadke üheskoos eesmärk 169
Teine samm: leidke üheskoos ajurünnaku käigus ressursid 172
Kolmas samm: looge üheskoos plaan 174
Neljas samm: alluv tegutseb plaani järgi ja annab aru 180 - Kuidas alustada juhendamist 183
- Lükake tööd allapoole – delegeerimine 185
Miks on delegeerimine hea lahendus – delegeerimise kaskaad 187
Kuidas delegeerida – Manager Toolsi delegeerimise mudel 193 - Delegeerimise kohta esitatavad tavalised küsimused ja vastuväited 199
Mida te peaksite delegeerima? 199
Mis siis, kui alluv vastab delegeerimispalvetele kogu aeg eitavalt? 200 - Kuidas delegeerimist alustada 203
Järelsõna 205
Arvustused (3)
Juhtimine pole valitutele, hea juhtimine on omandatav
Töö võib muutuda. Juhile pandavad ootused ei muutu. Juhi mõõdupuu on tulemus. Raamat „Tõhus juht“ pakub tööriistakasti soovitud tulemuste saavutamiseks. Mark Horstmani tööriistakasti kasutades suudab meist igaüks teha õigeid asju õigesti ja saavutada tulemusi. Ning mitte ühe korra, juhuslikult, vaid järjepidevalt edu korrates.
Ärge arvake, et inimesed teevad tööd organisatsiooni eesmärkidest lähtudes, nad töötavad omaenda, egoistlikke eesmärke silmas pidades. Seepärast on juhi esmane ülesanne suuta mõista, miks inimesed hommikul tööle tulevad ja mis hoiab neil sära silmas. Raamatus kirjeldatud meetodeid kasutades saate te selle teada.
Hea juhtimine algab mõistmisest, et juhi tegelik töö ongi juhtimine. Mina võtan selles raamatus pakutud mõttemudeli kokku sõnadega: juht ei saavuta tulemusi mitte teiste kaudu, vaid koos teistega. Juhtimine ei seisne selles, mida sina teed. Juhtimine seisneb selles, mille tegemise sa teiste jaoks võimalikuks ja atraktiivseks muudad. Selleks räägi oma inimestega. Usalda neid. Ja mis kõige olulisem, kuula, mida nemad räägivad. Me tunneme juhtidena kohustust ise liiga palju rääkida ja võtame liiga vähe aega aktiivselt kuulata. Raamatus pakutud neljasilmakoosolekute formaat, kus juht esmalt alati kuulab kolleegi ja teeb märkmeid, on hea praktiline käitumisjoonis kuulata enam. Märkmete tegemine näitab, et juht on kohal ja kuulab aktiivselt.
Kehv juhtimiskvaliteet jääb ettevõtte kasvule jalgu. Ärge kartke raamatus välja pakutut kohandada oma organisatsiooni eripäradest lähtudes. Juhtimine pole ette antud valemite mõttevaba rakendamine, ja mis tahes meetodite kasutamine konkreetset organisatsiooni konteksti arvestamata on rumalus.
Õhutan Eesti keskmise ja väikese suurusega ettevõtete tippjuhte seda raamatut läbi töötama ja rakendama. Just seal on juhtimiskvaliteediga ja selle aluseks oleva juhtimisfilosoofia ning käitumismudelitega kõige enam probleeme ning see takistab nende ettevõtete kasvu. Ja see ei ole ainult nende ettevõtete tragöödia, vaid selle taga on kinni kogu meie ühiskonna heaolu kasv. Selle raamatu lugemine aitab meil seda ületada ja Eesti organisatsioonide juhtimiskvaliteeti parandada.
Edu peitub suhetes – tõhusa juhi neli igapäevast juhtimispraktikat
Tegevjuhi ja juhtimiskvaliteedi arendajana olen täheldanud, et mida tugevam oma valdkonna asjatundja juht ise on, seda enam peab ta keskenduma inimsuhete arendamise oskustele, mida juhtimistudengitele koolipingis kahjuks ei õpetata.
Mulle on Mark Horstman tuttav oma ülimenuka taskuhäälingu Manager Tools eestvedaja ja kaasautorina. Nüüd on tema tosin aastat väldanud ja ligi 1000 saatest koosneva taskuhäälingu palad jõudnud ka juhtimisraamatu „Tõhus juht“ kaante vahele.
Mark Horstmani raamatu põhisõnum on, et juhi töö tulemuslikkus oleneb 40% ulatuses sellest, kui hea on tema suhe oma meeskonna liikmetega. Teisisõnu, juhtimisedukus oleneb eelkõige juhi ja tema meeskonna suhete kvaliteedist. Autor väidab veelgi konkreetsemalt, et juht, kes tunneb oma meeskonnaliikmeid ühe standardhälbe jagu paremini kui keskmine juht, saavutab tulemused, mis on kahe standardhälbe võrra paremad kui keskmise juhi tulemused. Suhetes peitub edu.
Majanduslik edu oleneb väga palju meeskonna suhete kvaliteedist. Üldiselt ei mõelda inimsuhete majanduslikule mõõtmele, sest suhtekvaliteedi mõiste seostub pigem eraelu suhetega ning sellele äritegevuse kontekstis liiga palju keskenduda justkui poleks paslik. Mark Horstman väidab aga, et ettevõtte majanduslik edu oleneb paljuski just meeskonna suhete kvaliteedist. Suur usaldus ärisuhetes mõjutab meeskonna käekäiku kahtepidi: ühelt poolt suurendavad usalduslikud suhted meeskonna tegutsemiskiirust ja teiselt poolt vähendavad tegevuskulusid.
Mark Horstmani juhitööle lähenemine on ülipraktine. Ta keskendub sellele, mille eest juht tegelikult palka saab. Ülikoolis õpitud juhtimisteooriad on väärtuslikud strateegilisel juhtimistasandil, kuid raamatus esitatud praktilised käitumisjuhised annavad juhile kindlustunde, kuidas tagada igapäevases tööelus edukas juhtimine. Autor on kaante vahele pannud hulga kohe rakendatavaid nõuandeid ja juhi päriselust võetud näiteid. Tõhusa juhi neli peamist käitumistööriista – tundke oma inimesi, suunake tööd allapoole, olge nõudlik ja rääkige töö tulemuslikkusest – on olemuselt lihtsad ja kergesti omandatavad. Raamatu juhendite ja näpunäidete abil on võimalik samm-sammult kohe oma juhtimiskvaliteeti parandama hakata.
Kui uskuda selle raamatu põhiteesi, et ettevõtte peamine konkurentsieelis seisneb meeskonnasuhete hoidmises ja arendamises, siis on suhtekvaliteedi kasvatamine igapäevases juhtimistöös ülekaalukalt kõige tähtsam osa, millele juht peab tulemuste parandamiseks tähelepanu pöörama. Kuidas ja mida selleks iga päev teha – sellest kogu raamat räägibki. Lugege ikka. Soovitan.
Juhi kaks peamist ülesannet on saavutada häid tulemusi ja hoida oma inimesi
Oktoobris ilmus Mark Horstmani raamat „Tõhus juht“, mis annab kätte inimeste juhtimiseks vajalikud otsad. Sageli õpitakse juhtimist katse ja eksituse meetodil, aga kiirem ja tõhusam on õppida juba teada faktidest ja läbitehtud kogemustest.
Mark Horstmani sõnul loete tema raamatut osalt kindlasti just seepärast, et te polnud vähimatki juhikoolitust saanud, enne kui sellesse rolli tõusite. Tihtipeale kiputaksegi arvama, et juhtimine on imelihtne. Ja mõnd juhtimisõpikut lugedes võibki selline mulje jääda, justkui heaks juhiks saamiseks tuleb vaid õigesti planeerida, organiseerida, olla eestvedajaks ning kontrollida. Samahästi võiks imelihtsaks pidada kalapüüki – tuleb vaid minna õigel ajal sobiva püügiriistaga õigesse kohta õngitsema ning kala muudkui tuleb. Kõik, kes on aga juhtimise või kalapüügiga praktikas lähemalt kokku puutunud, teavad, et tulemuste saavutamine pole sugugi nii kerge, kui esmapilgul paista võib.
Spetsialistist juhiks saamine ei ole väike samm. Olen viimase 10 aasta jooksul viinud läbi palju koolitusi esmatasandi juhtidele nii suuremates kui ka väiksemates ettevõtetes. Spetsialistist juhiks saamine võib tähendada ametiredelil vaid üht väikest sammu, aga kõik, kes on selle sammu astunud, teavad, kui suur on tegelikult muutus. Muutub nii see, mille järgi hinnatakse teie tööpanust, kui ka see, millist käitumist teilt oodatakse. Raamat „Tõhus juht“ pakub ülevaate olulistest baasoskustest, mille juhid omandavad reeglina aastatepikkuse harjutamise tulemusena n-ö katse-eksituse meetodil, aga ka hulganisti praktilisi käitumisjuhiseid. Viimane on vast olulisemgi, sest juba enne, kui jõuate end juhirollist leides juhtimisteooriaga põhjalikult tutvuda, tuleb teil hakata tegutsema.
Jääge iseendaks. Voorus on eelkõige harjumus ja harjumus omandatakse harjutamise teel. Ükski Horstmani raamatus käsitletud oskustest või käitumisjuhistest ei ole juhtimisega kokku puutunud inimeste jaoks uus või üllatav, aga need on tõhusad, kui neid järjepidevalt rakendada. Seejuures tasub aga meeles pidada, et mistahes juhtimisvõtete kasutamine on alati kontekstitundlik ja soovitud tulemuseni võib viia mitu õiget rada. Sestap julgustan teid leidma raamatust üles praktikad ja tehnikad, mis just teile sobivad ja jääma mistahes tööriistu kasutades iseendaks, püüdmata liigselt kopeerida kellegi teise töövõtteid. Ja ärge unustage, et juhiks olemine ei ole kohustus – see on valik. Kui juhtida hea tuju ja armastusega, tuleb see paremini välja.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.