juhtimine

Juhi käsiraamat

Silmapaistva liidri 17 oskust
Juhi käsiraamat pilt
Autor: Harvard Business Review Lehekülgi: 320 lk Ilmub: 02.12.2019 Kirjastus: AS Äripäev

Suurbritannia juhtimisinstituudi (CMI) parim juhtimisraamat 2018.

 

Enamus tublisid spetsialiste tabab sama saatus – ühel ilusal päeval lükatakse lauale pakkumine astuda järgmine loogiline samm ning võtta vastu juhi positsioon. Vaid vähesed aimavad sel hetkel, millise portsu otsa on nad tegelikult astumas. Peagi on klaar, et senistest suurepärastest tehnilistest oskustest üksi ei piisa, et uus amet sisuga täita. Ja nagu sellest veel vähe oleks, selgub, et ka edumõõdikud on nüüdsest sootuks teised – otsustavaks pole enam isiklik, vaid kogu meeskonna võimekus.

Juhi päevad pole teps mitte vennad. Uued ülesanded ja väljakutsed voolavad justkui lakkamatu joana uksest ja aknast sisse. Küll ootab juhtkond uut raportit, küll viskab boss lauale järjekordse pakilise jama, küll kisuvad tiimis suhted hapuks. Ühes senise efektiivsusega on ühtäkki jäädavalt kadunud ka rahulik uni, sest mitte miski pole sind ette valmistanud, kuidas kõige sellega elegantselt toime tulla.

Kompaktses võtmes käepäraseid nõuandeid, konkreetseid juhtnööre ning põhimõtteid jagav „Juhi käsiraamat“ on võtnud sihikule kõik need olulised teemad, mida üks tõhus juht peab virtuoosi kombel valdama. Raamat koondab kokku ajakirja Harvard Business Review’ autorite kogemused, mis pärinevad klassikaks saanud artiklitest ning alles kujunemisjärgus ideedest ja uuringutest. Iga peatüki lõpus on põhipunktid ja tegevusjuhised, mis aitavad nii värskel juhil kui ka veteranil loetut kohe ka praktikasse panna. Muu hulgas tuleb juttu sellestki, kuidas:

  •        juhtimisoskusi omandada
  •        usaldust võita
  •        organisatsioonis mõjukaks isikuks kujuneda
  •        kindlakäeliselt delegeerida
  •        tõhusalt tagasisidet anda
  •        andekaid inimesi arendada
  •        meeskonnatööd korraldada
  •        finantsvahenditega opereerida
  •        strateegiaid koostada

Tellimine


Failid
Sisukord

Sissejuhatus 5

 

ESIMENE OSA. KUJUNDA ENDAS LIIDRI HOIAK 9

Liidriks saamine 11

Usalduse võitmine 26

Emotsionaalne intelligentsus 40

Valmisolek edu saavutamiseks 58

 

TEINE OSA. ISEENDA JUHTIMINE 67

Mõjukaks isikuks saamine 69

Tõhus suhtlemine 86

Isiklik tulemuslikkus 103

Enesearendamine 120

 

KOLMAS OSA. INIMESTE JUHTIMINE 135

Kindlakäeline delegeerimine 137

Tõhusa tagasiside andmine 152

Andekate inimeste arendamine 171

 

NELJAS OSA. MEESKONNA JUHTIMINE 185

Meeskonna töö korraldamine 187

Loovuse soosimine 212

Parimate palkamine ja hoidmine 227

 

VIIES OSA. ETTEVÕTTE JUHTIMINE 247

Sissejuhatus strateegiasse 249

Finantstööriistade meisterlik kasutamine 269

Äriprojekti väljatöötamine 289

 

Lõppsõna 305

Kasutatud kirjandus 307

Arvustused
Andres Liinat
juhtimiskonsultant

Solfedžoõpik praktiseerivale juhile

Kuigi Eesti ettevõtete juhtimiskultuur on kenasti arenenud, toetub enamik juhte siiski intuitiivsele kogemusõppele. Üksnes kuulmise järgi mängides aga suurtele lavadele ei jõua, nooti peab ka ikka tundma. „Juhi käsiraamat“ on justkui solfedžoõpik praktiseerivale juhile.
Ujumist ei saa õppida ilma end vette kastmata. Sama kehtib ka juhtimise kohta – seda üksnes käsiraamatu abil selgeks ei saa. Kui aga peanupp juba vee peal püsib, tekib tehnikate omandamisest ja lihvimisest suurem kasu, võime kiiremini edasi liikuda.
Juhtidele, kes teevad oma esimesi avastusi ja katsetusi, on soovitatav kasutada kogenuma juhi, mentori või coach’i abi. Raamatus toodud konkreetsed, kohati isegi tehnilised juhtnöörid võivad alustava juhi kergelt segadussegi ajada, just nagu edukate juhtide biograafiad. Esmalt tuleb mõista oma motiive ja juhtimisstiili ning siis õppida tajuma (juhtimis)situatsiooni.

Klassikaliste juhtimistõdede olulisus
Juhtimises pole õigeid ega valesid valikuid, mõni lihtsalt sobitub organisatsiooni vajaduste ja juhi isiksuseomadustega paremini. Autentne juht mõjub alati usutavamana. Edu toovaid valikuid kasutame uuesti, tekivad enesekindlus ja käitumismall. Paraku saab otsuste tegelikku mõju hinnata alles hiljem, distantsilt.
Valikuid tehes on oluline teada ja mõista klassikalisi juhtimistõdesid, mida „Juhi käsiraamat“ ohtrasti ka pakub. Siit leiab hulganisti häid, juurdlemist soosivaid pidepunkte ja küsimusi, mida võiks regulaarselt püstitada nii endale kui ka oma kolleegidele. On ju õigete küsimuste õiges kohas esitamine juhtimise tõeliseks meistriklassiks.

Juhi ultimatiivne roll
Loogiliselt struktureeritud raamat, mis on kontsentraat HBRi hinnatud juhtimisalastest artiklitest, pakub juhtidele arenemiseks head tuge. Kokku on vaatluse all 17 eripalgelist oskust, kuid ilmselgelt on juhtimise ja eestvedamise kompetentside skaala siiski märksa laiem. On raske uskuda, et esitlu­se disain või töölaua korrastamine on olulisemad oskused kui nõuanded ja soovitused, mis puudutavad tõhusat tööjaotust või toetuspunkte kriiside juhtimisel või staaridega hakkama saamisel.
Arusaadavalt on raamatu koostajad võtnud aluseks tavapärase kontoritöö, hierarhilise organisatsioonitüübi ja olukorra, kus juht kasvab ettevõtte seest. Eesti ettevõtted on aga pigem väiksemad ja paindlikumad. Just seetõttu on raamatusse süvenedes oluline mitte läheneda karjäärile mehaaniliselt, vaid tajuda oma organisatsiooni eripära, arengufaasi ja vajadusi, samuti oma käitumismotiive. Raamatust suurema kasu saamiseks soovitan seda lugeda peatükkide kaupa – parasjagu siis, kui peas või meeskonnas valitseb nõutus.
Jäädes avalausetes toodud mõtete juurde, usun, et sellest raamatust on juhtide ja organisatsioonide arenguteel kasu. Juhi areng on pidev ning tema ultimatiivne roll on muuta oma meeskonnaliikmeid paremaks.

Loe edasi >