Otsustamise käsiraamat
Praktiline ja lihtne strateegilise süžee mudel parimate otsuste langetamiseks ja nende selgeks edastamiseks
Kas avastad tihti, et oled jõudnud kurnava segaduseni, kui oled proovinud infot ritta seada või korrastada? Kas leiad end mõttelt, et tegelikult saanuks otsuse teha palju kiiremini ning vähema energia- ja ressursikuluga, kui oleksid küsinud endalt ja teistelt õigeid küsimusi?
Kas kahtled sageli mõnes enda või teise tehtud otsuses ja ei tea, kuidas seda kahtlust väljendada? Kas oled märganud, et kui otsus on edastatud, saadakse selle sisust vahel lausa diametraalselt erinevalt aru?
Strateegilise süžee mudel, mida selles käsiraamatus tutvustatakse, on lihtne ja praktiline vahend, mis aitab vältida nendesse lõksudesse sattumist. Autor viib aastakümnete jooksul kogutud globaalsed juhtimiskogemused kokku jutuvestmise iidsete saladuste ning enim levinud konsultatsiooni tööriistade tarkustega.
Raamatu raamistik on laia kasutusalaga – seda saab rakendada nii tööl kui ka eraelus. See aitab parandada teabe struktureerimise oskust, tõsta otsuste kvaliteeti ning tagada, et teavitad teisi oma otsustest selgelt ja üheselt mõistetavalt. Seda raamistikku kasutavad sajad juhid üle kogu maailma, nii nimekates Fortune 500 kui ka väikeettevõtetes.
„Otsustamise käsiraamat“ on hindamatu kaaslane juhtidele ja poliitikutele, kes peavad iga päev tegema loendamatuid otsuseid ja neid teistele arusaadavalt tutvustama.
Me kõik teeme iga päev otsuseid – paljud neist tulevad kergesti ja on ilmselged. Suuremate strateegiliste otsuste korral on aga asi keerulisem. Finantsteenuste sektoris tegutseva rahvusvahelise tippjuhina tegin sageli otsuseid, millel olid kaugeleulatuvad mõjud. Kõhutunde usaldamine on ahvatlev, kuid ka ohtlik.
Mind aitab otsuste tegemisel palju strateegiline süžee. See sunnib mind lähtuma faktidest, keskenduma probleemi lahendamisele, mõtlema sidusrühmadele ning pakub head viisi otsuse või lahenduse tutvustamiseks teistele lihtsal ja kergesti arusaadaval moel. See tuletab mulle meelde, et otsuse tegemine on vaid üks osa väljakutsest – otsuse edastamine selgelt on samuti äärmiselt tähtis.
Sellest raamatust leiate kõik, mida on vaja praktilise strateegilise süžee mudeli kasutamiseks. See raamat tuletab ka kogenud otsustajale meelde, mida võib ja mida ei või otsuse tegemisel teha, ning annab vahendeid juba tehtud otsuste hindamiseks.
Raamatus tuuakse välja selle võimsa raamistiku kasutamise eelised ja näidatakse, kui efektiivne on põhimõte „Vähem on rohkem!“.
Joerg Floeck
globaalne tippjuht ja riskikapitalist
Sisukord
Esimene osa
Siin tutvud strateegilise süžee mudeli ja selle etappidega ning näed, kuidas seda kasutada.
12 Strateegilise süžee mudel otsuste tegemiseks
14 Olulised terminid
18 Mudeli kirjeldus
54 Kokkuvõte
56 Hüpoteesile toetuv probleemi lahendamine
Teine osa
Siin õpid, kuidas kasutada strateegilist süžeed otsuse kommunikeerimisel, ükskõik kas see toimub suuliselt, e-kirjaga või esitluse käigus.
62 Strateegilise süžee mudeli kasutamine otsuse kommunikatsioonis
65 Suuline ja e-kirja kommunikatsioon
66 Esitlus
70 Visualiseerimise nipid
Kolmas osa
Siin näed eluliste näidete varal, kuidas strateegilise süžee mudel toimib otsuse tegemisel ja kommunikeerimisel.
90 Strateegilise süžee mudel kasutuses
92 Juhtum 1. Kuidas jätkata koostööd strateegilise partneriga?
96 Juhtum 2. Kuidas leida koos strateegilise partneriga hinnatõusu määr?
98 Juhtum 3. Kuidas reageerida COVID-19 pandeemiale?
Neljas osa
Siin on mõned faktid ja viited, millele raamat toetub.
102 Faktid ja viited
104 Numbrid raamatu taga
105 Viited
106 Tänusõnad
107 Autorist
Arvustused
Miks otsused ebaõnnestuvad?
Viimasel aastal on otsuste tegemise oskused teravalt kriitika alla sattunud. Otsuste mõju ja kvaliteeti teadvustatakse rohkem kui varem, sest paljud on tundnud ebaõnnestunud otsuste tagajärgi omal nahal.
Millised on kolm levinud takistust parimate otsuste tegemisel ning kuidas neid vältida? Esimene lõks on oma otsuste tegemise stiili mitteteadvustamine. Ebaselguse tolerantsuse ja mõtteviisi põhjal kujuneb neli otsustamise stiili: analüütiline, kontseptuaalne, juhuslik ja käitumuslik. Kõigi neljaga käivad käsikäes omad tugevused ja nõrkused ning igaüks neist sobitub erineva olukorraga.
Otsustamise stiil pole kivisse raiutud
Kuigi igale juhile on loomupäraselt omane üks või teine stiil, pole see kivisse raiutud. Me saame end arendada kasutama erinevaid stiile. Lisaks saame olenevalt olukorrast kaasata otsuse tegemisse need meeskonnaliikmed, kelle stiil sellesse olukorda paremini sobitub. Nii saab teadlikult adresseerida konkreetses situatsioonis otsustamise varjatud kohti ning teha tänu sellele parema otsuse.
Tark ei torma
Teine lõks on otsuse tegemine enne tegeliku probleemi mõistmist. Kui tihti me ruttame otsust langetama, küsimata, mis on tegelik murekoht ning mida me soovime oma otsusega lahendada? Näidet pole vaja kaugelt otsida. Nii mõneski riigis on kodanikud otsustanud minna koroonameetmete vastu tänavatele protestima. Mis on selles olukorras tegelik probleem? Protestijad on avalikult öelnud, et murekohaks on meetmete negatiivne mõju majandusele. Kuidas aitab seda mõju parendada otsus tänaval protestida? Kas poleks näiteks tulemuslikum korraldada virtuaalsed mõttetalgud, et töötada välja alternatiivsed lahendused ning need siis valitsusele esitada? Mõistmata tegelikku probleemi ei saa me oma otsusega seda parimal viisil lahendada.
Lahenduste läbitöötamine toimib võluvitsana
Erinevate lahendusviiside puudulik defineerimine ja edu kriteeriumidest lähtuv analüüsimine on kolmas tüüpiline komistuskivi. Tihti kipume panustama lahendusse, mis on meile mingil põhjusel meelepärane. Parima otsuse saame teha siiski üksnes juhul, kui laual on rohkem kui üks lahendus ja lahendusi on võrreldud relevantsete edu kriteeriumidega. Ideaalis on enne otsustamist koostatud kõigi võimalike lahendite nimistu, aluseks vastastikku välistav ja üheskoos ammendav põhimõte (MECE principle). Ainuüksi sellise nimistu koostamisega kaasnev mõttetöö aitab parimale otsusele lähemale.
Parimat otsust on võimalik teha igas olukorras, kui oma otsustamise stiili teadvustada, probleemi mõista ja erinevaid lahendusi edu kriteeriumide järgi analüüsida. Otsuse kvaliteedi hindamiseks ei pea kaugeltki aastaid ootama ning tahavaatepeeglist piiluma. Seda saab teha vahetult pärast otsuse edastamist – auditoorium annab kohest tagasiside, seda kas mõistes või mitte. Strateegilise süžee mudeliga saab edukalt neid lõkse vältida ja tagada otsuste kvaliteedi paranemise koos kommunikatsiooni selgusega.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.
Otsustamise käsiraamat
Kirjeldus
Kas avastad tihti, et oled jõudnud kurnava segaduseni, kui oled proovinud infot ritta seada või korrastada? Kas leiad end mõttelt, et tegelikult saanuks otsuse teha palju kiiremini ning vähema energia- ja ressursikuluga, kui oleksid küsinud endalt ja teistelt õigeid küsimusi?
Kas kahtled sageli mõnes enda või teise tehtud otsuses ja ei tea, kuidas seda kahtlust väljendada? Kas oled märganud, et kui otsus on edastatud, saadakse selle sisust vahel lausa diametraalselt erinevalt aru?
Strateegilise süžee mudel, mida selles käsiraamatus tutvustatakse, on lihtne ja praktiline vahend, mis aitab vältida nendesse lõksudesse sattumist. Autor viib aastakümnete jooksul kogutud globaalsed juhtimiskogemused kokku jutuvestmise iidsete saladuste ning enim levinud konsultatsiooni tööriistade tarkustega.
Raamatu raamistik on laia kasutusalaga – seda saab rakendada nii tööl kui ka eraelus. See aitab parandada teabe struktureerimise oskust, tõsta otsuste kvaliteeti ning tagada, et teavitad teisi oma otsustest selgelt ja üheselt mõistetavalt. Seda raamistikku kasutavad sajad juhid üle kogu maailma, nii nimekates Fortune 500 kui ka väikeettevõtetes.
„Otsustamise käsiraamat“ on hindamatu kaaslane juhtidele ja poliitikutele, kes peavad iga päev tegema loendamatuid otsuseid ja neid teistele arusaadavalt tutvustama.
Me kõik teeme iga päev otsuseid – paljud neist tulevad kergesti ja on ilmselged. Suuremate strateegiliste otsuste korral on aga asi keerulisem. Finantsteenuste sektoris tegutseva rahvusvahelise tippjuhina tegin sageli otsuseid, millel olid kaugeleulatuvad mõjud. Kõhutunde usaldamine on ahvatlev, kuid ka ohtlik.
Mind aitab otsuste tegemisel palju strateegiline süžee. See sunnib mind lähtuma faktidest, keskenduma probleemi lahendamisele, mõtlema sidusrühmadele ning pakub head viisi otsuse või lahenduse tutvustamiseks teistele lihtsal ja kergesti arusaadaval moel. See tuletab mulle meelde, et otsuse tegemine on vaid üks osa väljakutsest – otsuse edastamine selgelt on samuti äärmiselt tähtis.
Sellest raamatust leiate kõik, mida on vaja praktilise strateegilise süžee mudeli kasutamiseks. See raamat tuletab ka kogenud otsustajale meelde, mida võib ja mida ei või otsuse tegemisel teha, ning annab vahendeid juba tehtud otsuste hindamiseks.
Raamatus tuuakse välja selle võimsa raamistiku kasutamise eelised ja näidatakse, kui efektiivne on põhimõte „Vähem on rohkem!“.
Joerg Floeck
globaalne tippjuht ja riskikapitalist
Lisainfo
Sisukord
Esimene osa
Siin tutvud strateegilise süžee mudeli ja selle etappidega ning näed, kuidas seda kasutada.
12 Strateegilise süžee mudel otsuste tegemiseks
14 Olulised terminid
18 Mudeli kirjeldus
54 Kokkuvõte
56 Hüpoteesile toetuv probleemi lahendamine
Teine osa
Siin õpid, kuidas kasutada strateegilist süžeed otsuse kommunikeerimisel, ükskõik kas see toimub suuliselt, e-kirjaga või esitluse käigus.
62 Strateegilise süžee mudeli kasutamine otsuse kommunikatsioonis
65 Suuline ja e-kirja kommunikatsioon
66 Esitlus
70 Visualiseerimise nipid
Kolmas osa
Siin näed eluliste näidete varal, kuidas strateegilise süžee mudel toimib otsuse tegemisel ja kommunikeerimisel.
90 Strateegilise süžee mudel kasutuses
92 Juhtum 1. Kuidas jätkata koostööd strateegilise partneriga?
96 Juhtum 2. Kuidas leida koos strateegilise partneriga hinnatõusu määr?
98 Juhtum 3. Kuidas reageerida COVID-19 pandeemiale?
Neljas osa
Siin on mõned faktid ja viited, millele raamat toetub.
102 Faktid ja viited
104 Numbrid raamatu taga
105 Viited
106 Tänusõnad
107 Autorist
Arvustused (1)
Miks otsused ebaõnnestuvad?
Viimasel aastal on otsuste tegemise oskused teravalt kriitika alla sattunud. Otsuste mõju ja kvaliteeti teadvustatakse rohkem kui varem, sest paljud on tundnud ebaõnnestunud otsuste tagajärgi omal nahal.
Millised on kolm levinud takistust parimate otsuste tegemisel ning kuidas neid vältida? Esimene lõks on oma otsuste tegemise stiili mitteteadvustamine. Ebaselguse tolerantsuse ja mõtteviisi põhjal kujuneb neli otsustamise stiili: analüütiline, kontseptuaalne, juhuslik ja käitumuslik. Kõigi neljaga käivad käsikäes omad tugevused ja nõrkused ning igaüks neist sobitub erineva olukorraga.
Otsustamise stiil pole kivisse raiutud
Kuigi igale juhile on loomupäraselt omane üks või teine stiil, pole see kivisse raiutud. Me saame end arendada kasutama erinevaid stiile. Lisaks saame olenevalt olukorrast kaasata otsuse tegemisse need meeskonnaliikmed, kelle stiil sellesse olukorda paremini sobitub. Nii saab teadlikult adresseerida konkreetses situatsioonis otsustamise varjatud kohti ning teha tänu sellele parema otsuse.
Tark ei torma
Teine lõks on otsuse tegemine enne tegeliku probleemi mõistmist. Kui tihti me ruttame otsust langetama, küsimata, mis on tegelik murekoht ning mida me soovime oma otsusega lahendada? Näidet pole vaja kaugelt otsida. Nii mõneski riigis on kodanikud otsustanud minna koroonameetmete vastu tänavatele protestima. Mis on selles olukorras tegelik probleem? Protestijad on avalikult öelnud, et murekohaks on meetmete negatiivne mõju majandusele. Kuidas aitab seda mõju parendada otsus tänaval protestida? Kas poleks näiteks tulemuslikum korraldada virtuaalsed mõttetalgud, et töötada välja alternatiivsed lahendused ning need siis valitsusele esitada? Mõistmata tegelikku probleemi ei saa me oma otsusega seda parimal viisil lahendada.
Lahenduste läbitöötamine toimib võluvitsana
Erinevate lahendusviiside puudulik defineerimine ja edu kriteeriumidest lähtuv analüüsimine on kolmas tüüpiline komistuskivi. Tihti kipume panustama lahendusse, mis on meile mingil põhjusel meelepärane. Parima otsuse saame teha siiski üksnes juhul, kui laual on rohkem kui üks lahendus ja lahendusi on võrreldud relevantsete edu kriteeriumidega. Ideaalis on enne otsustamist koostatud kõigi võimalike lahendite nimistu, aluseks vastastikku välistav ja üheskoos ammendav põhimõte (MECE principle). Ainuüksi sellise nimistu koostamisega kaasnev mõttetöö aitab parimale otsusele lähemale.
Parimat otsust on võimalik teha igas olukorras, kui oma otsustamise stiili teadvustada, probleemi mõista ja erinevaid lahendusi edu kriteeriumide järgi analüüsida. Otsuse kvaliteedi hindamiseks ei pea kaugeltki aastaid ootama ning tahavaatepeeglist piiluma. Seda saab teha vahetult pärast otsuse edastamist – auditoorium annab kohest tagasiside, seda kas mõistes või mitte. Strateegilise süžee mudeliga saab edukalt neid lõkse vältida ja tagada otsuste kvaliteedi paranemise koos kommunikatsiooni selgusega.
Raamatuklubi
Äripäeva raamatuklubi on Eesti peamine äriraamatute kirjastaja. Avaldame maailma parimaid
psühholoogia-, juhtimis- ja turundusteoseid, samuti investeerimisalast kirjandust.
Oleme tegutsenud juba 20 aastat. Pikaajalisele kogemusele tuginedes teeme maailma uusimast ärikirjandusest hoolika valiku. Klubi liikmena võite kindel olla, et maailma tunnustatud autorite populaarsed teosed jõuavad teieni ja te ei pea vaeva nägema võõrkeelse kirjanduse laviinis tee leidmisega.
- Klubi liige saab iga kuu värskelt ilmunud klubiraamatud kuni 20% soodsamalt.
- Raamatud saadame Omniva pakiautomaati tasuta.
- Klubi liige saab raamatud tellida ka e-raamatuna.
- Klubiraamatute eest saate mugavalt tasuda ka e-arve püsimaksega.
- Kui ostate aasta jooksul 6 raamatut, võite valida kingiks ühe varem ilmunud raamatu.
Klubi liikmele saadame iga kuu (v.a juulis) 1-2 uut raamatut. Raamatute ostmisest saab loobuda klubi kodulehe kaudu, telefonitsi või e-posti teel.