Suhkrukindel

Kuidas tõrjuda suhkrus peituvaid ohte teie lapse tervisele
Suhkrukindel pilt
Autorid: Michael I. Goran, Emily E. Ventura Lehekülgi: 344 Ilmumisaeg: 22.04.2021 Kirjastus: Äripäev

Sõltumata sellest, kas laps on sale või ülekaaluline, kas ta sööb tervislikult või andub kiirtoitudele, võib tema tervis olla ohus, on raamatu autorid veendunud. Lapsed mitte ainult ei tarbi rohkem suhkrut kui eales varem, vaid ka eri liiki suhkruid, mis on noorele organismile erakordselt kahjulik.

Teadusuuringud kinnitavad, et suhkur ja magusained pärsivad südame, aju, maksa ja soole normaalset arengut ning mõjuvad laastavalt meie õppimisvõimele, mälule, maitse-eelistustele, isu regulatsioonile, impulsside kontrollile ja ainevahetusele. Kusjuures lapsed on täiskasvanutest märksa vastuvõtlikumad. Veelgi enam, kui tulevane ema tarbib ülearu agaralt suhkrut, võivad need valikud osutuda lapse tervisele laastavaks.

Suhkru liigtarbimist saab ennetada, selle mõjudega tegeleda ja paljudel juhtudel neid ka tagasi pöörata. Selleks ei pea kaugeltki kõiki suhkruid ja töödeldud toite vältima. „Suhkrukindel“ toob tunnustatud ekspertide abil välja järeleproovitud ja jätkusuutlikud lahendused, millega oma lapsi selles suhkruküllases maailmas kaitsta.

 

Autoritest

Michael Goran on üle kolmekümne aasta uurinud laste rasvumise põhjuseid ja tagajärgi ning seda, kuidas mõjutab tervete laste toidusedel pikaajalist haigusriski täiskasvanueas. Ta on paljastanud toitumise ja tervise vahelisi seoseid imiku- ja lapseeas ning välja töötanud ja järele proovinud ainulaadseid sekkumisi nende probleemidega tegelemiseks.

Tervisekäitumise ja toitumise spetsialist Emily Ventura on pea kakskümmend aastat õpetanud lastele ja perekondadele tervislikku toitumist. Ta on juhtinud tervishoiukampaaniaid Jamie Oliveri toidufondi ja rahvusvahelise organisatsiooni Slow Food heaks.

 

Eestis on viimase 20 aastaga ülekaaluliste laste hulk kolmekordistunud. Ülekaal toob kaasa rea tõsiseid kaasuvaid haigusi, kusjuures ülekaalulisi lapsi kimbutavad samad kroonilised tõved mis täiskasvanuidki. Õige toitumisega saab aga ülekaalu ära hoida ning parandada sellega seotud tervisehädasid.

Toidukeemia areng on toonud meie menüüsse palju odavaid tehislikke magustajaid. Lapsevanemad ei pruugi teadagi, et paljud toidud sisaldavad peidetud suhkruid, ja mitte vähe. „Suhkrukindel“ annab põhjaliku ülevaate erinevatest süsivesikutest ehk suhkrutest ja nende liigtarbimise tagajärgedest. Siit leiab infot ja nippe, kuidas lapsi magusatest jookidest ja maiustustest võõrutada ning panna neid sööma kasulikke suhkruid.

Globaalse rasvumise taustal pööravad autorid tähelepanu ka beebiootel naiste toitumisele, sest juba siis saavad alguse sündiva lapse maitsemeel ja magusavajadus. Nad toovad välja imiku- ja väikelaste tervislike toitumisharjumuste kujundamise olulisuse, mille vundamendiks on sobiliku, võimalikult vähe tööstuslikult töödeldud toidu osakaal menüüs.

Soovitan seda raamatut lugeda mitte ainult lapsevanematel, vaid kõigil, kes tahavad kanda hoolt oma tervise eest. Lugeja saab juurde uusi teadmisi, mis aitavad teha õigeid valikuid nii poes kui ka kodus pliidi ääres. Mõned peatükid peaksid olema kooli õppekavades suisa kohustuslikud.

Dr Ülle Einberg
Lastearst-endokrinoloog, Tallinna Lastehaigla
Eesti Lastearstide Seltsi president

Tellimine


Failid
Sisukord

Sissejuhatus 7

 

ESIMENE OSA. Teie laps suhkru meelevallas

Magus lapsepõlv võib elu hapuks teha: kõik meie lapsed on ohus 17

Mitte kõik suhkrud ei ole võrdsena loodud: suhkru mitu palet 41

Hüperaktiivne, tujukas, vihane, unine ja ikka näljane: lapsed suhkru küüsis 83

Suhkruta taibukam: suhkru mõju õppimisele, mälule ja arenevale ajule 103

Hammastest varvasteni ja kõik, mis sinna vahele jääb: kuidas suhkrud ja magusained võivad kasvava

keha elutähtsaid osi kahjustada 119

 

TEINE OSA. Tehke oma laps… ja pere suhkrukindlaks

Magus jutt: pange motivatsiooniga alus oma perekonna edule 147

Suhkrutarbimise piiramine: seitse tõhusat strateegiat suhkrukindluse saavutamiseks 173

Seitsmepäevane lisasuhkruta väljakutse: suhkrukindlaks ühe nädalaga 205

28päevane väljakutse: järkjärguline plaan suhkrutarbimise vähendamiseks 235

Ajage seda (mitte eriti) magusat asja edasi: hoogustage suhkrukindlat liikumist 259

 

KOLMAS OSA. Suhkrukindel köök: Retseptid ja näpunäited

Retseptiosa sissejuhatus 269

Retseptid ja näpunäited 277

Tänuavaldused 341